Inlägg från: Agnostino |Visa alla inlägg
  • Agnostino

Vad tror ni om detta? Finns det aliens?

Finns ju ett tidsperspektiv att ta till här också. Mest troligt finns det liv i universum, på flertalet planeter. Det finns säkert intelligenta varelser också, frågan är hur långt bort de är och hur avancerad teknologi de utvecklat. Dem kommer ha lika svårt att hitta os som vi har att hitta dem och dessutom måste dem ligga på samma teknologiska nivå eller ha utvecklats längre än oss för att finna oss. Mycket som ska stämma överens innan två olika intelligenta arter från två olika solsystem skulle kunna träffa varandra.

Angående TS tror jag det är en apa av något slag. 

• Agnostino
    Krafs skrev 2012-01-18 15:21:49 följande:
    Sedan tror jag att en civilisation som nått ett så pass avancerat läge nog inte skulle ha så mycket gemensamt med oss, jag menar varför skulle de vilja träffa oss? Det borde ju finnas andra mer utvecklade raser att råkas med.

Vi talar isåfall om en så pass avancerad ras, att de nog vid en enkel observation skulle veta mer om oss, än vi själva gör.
    Jovisst. Samtidigt skulle dem kunna vara lika oss (en del av oss iaf...) och vilja sprida sin kunskap och därmed komma och hälsa på oss i det syftet. Biologiskt sett torde intelligenta varelser som utvecklat teknologi vara ganska lika oss så jag ser det inte som otroligt om de skulle vilja komma och hälsa på oss ändå. Det finns dock som vi vet fortfarande fysiska lagar som skulle göra det mycket svårt för dem att ta sig till oss inom en rimlig tid.
  • Agnostino
    Krafs skrev 2012-01-18 20:12:54 följande:
    Ja, men det är väl ändå föga troligt. Om vi utgår ifrån oss själva. Vi skulle knappast dela kunskap med en främmande ras, eftersom vi räds tom varandra.

Jag gillar inte Michio Kaku i övrigt(pr-slampa :), men jag tror knappast vi kommer bli besökta av en livsform. Mer troligt någon form av mekanisk entitet som har replikerat sig själv genom universum som har i syfte att rapportera tillbaka.

Förvisso, är vi intressanta nog så kanske rasen i sig finner det intressant att hälsa på.

Men de skulle väl vara ungefär lika intresserade av oss, som vi är av myror. 
    Ur en biologisk synvinkel skulle ju liv på en annan planet vara oerhört intressant. Jag själv skulle också bli överlycklig åt att finna intelligent liv och skulle inte tveka att dela kunskap med dessa nya bekantskaper, men då är ju kanske jag ett undantag. Vetenskapsnörd, biologi intresserat, ateistiskt scifi freak som jag är....

Det är nog som du säger mer troligt att vi får besök av en mekanisk entitet. Något liknande vad vi skickat ut själva med information om vårat liv. 
  • Agnostino
    Rosengrön skrev 2012-02-18 17:36:33 följande:
    Nej,jag tror inte det finns Aliens.
    Jag tror att det kan finnas liv i rymden men inte Aliens..
    Nu tror jag du måste definiera vad du menar med aliens. De flesta menar just utomjordingar är de säger aliens men du menar nog något annat eftersom du kan tänka dig utomjordiskt liv ändå.
Svar på tråden Vad tror ni om detta? Finns det aliens?