• Joico

Britax multitech och Britax twoway

Vikten på själva stolen!! Barnet kan krossas mellan bältet och bilstolen. Den väger multum jämfört med en bältesstol!
    Men visst, MT är den "bästa" kombistolen som finns på marknaden. Men maxvikten är fortfarnade 25kg..

Tindra02 skrev 2009-09-06 19:01:36 följande:
    www.britax.se/Adventure09.htmVar är det för skillnad på denna bältesstol jämfört med m-t framåtvänd???
  • Joico

Jag sa kan.
    Och ja, det är mycket som är godkänd och säljs fast det inte bör...

Tindra02 skrev 2009-09-06 19:28:39 följande:
    Men jösses, så om barnet krossas, varför är den då godkänd?
  • Joico

Nej, jag menade att det finns många produkter som säljs fast det är obra eller rent av farligt. Annat än bilbarnstolar..
    Jag tycker att MT är en jättebra stol, men endast bakåtvänd.

Tindra02 skrev 2009-09-06 19:42:15 följande:
    Ok så du menar Britax har fått bilstolar godkända som inte borde vara det?
  • Joico

Jag har mailat med Robert Bell på Säkerhetsbutiken ang. kombistolar och vad han tycker om just Multi-techen:

"Hej Jag håller i stort sett med NTF. Det som har hänt är att våra krav på resp produktgrupp bakåtvänt och bältesstol har höjts och förfinats med åren. Alltså är det svårare att göra en stol som uppfyller alla krav.

De mest användbara kombistolar, i mina ögon, är nog Britax Two Way och Britax Multitech. Men det är precis som du säger, produkten väger enorm tmycket och man vill helst ha låg vikt i en bältesstol. Jag anser att en Britax Hiway (från 2395 och en Britax Adventure bältesstol (från 895 är en bättre lösning än en Multitech (från 3295 .

Jag tror att du har själv redan uppfattat allt detta. Kombi var en jättebra idé under 80 talet, och kanske fortfarande i marknader (som Norge) där konsumenter inte riktigt vet om bakåtvänt kommer att fungera rent praktiskt. Men kan man välja rena bakåtvända resp rena framåtvända artiklar finns de tmycket som faller ut till kombins nackdel i jämförelse stol mot stol.

Kom igen om du har flera frågor! Robert Bell"

• Joico

Visst låter det ganska logiskt ändå och som någon annan sa här i tråden så är det inget som "vi experter" här på FL själva har hittat på utan det är information från bl.a NTF. Britax Multi tech väger ungefär 11kg medan en ren framåtvänd bältesstol väger knappt 5kg, det är alltså det dubbla. Då ska man även ha i åtanke att vikten ökar iomed en krock.

Hi-wayen är en jättebra stol Åk till en affär och prova den. Om barnets huvud ramlar framåt eller inte beror på stolens placering och hur den är lutad.. men jag har inte hört någon som haft det som problem

Mars2007 skrev 2009-09-30 11:17:34 följande:
    Intressant läsning!! Har mt och är supernöjd med den och hoppas att dotterna kana sitta länge bakåtvänd i den, men att det inte är det bästa att använda den som bältesstol längre fram visste jag inte!! Man lär sig varje dag, visst jag har inte tittat mer än i denna tråd men med tanke på de argument som ges så är låter det rätt timligt i mina öron. Ska snart byta ut cosmicen då lillebror sitter så dåligt i den om man jämför med storasyster!! Kanske ska man ta en titt på hi way då!!Den hade väl bra skydd på sidorna? Och barnet tappar inte huvudet så det somnar eller???
  • Joico

Det kan jag mycket väl ha skrivit. Och för att det är sant. Britax Multi tech väger nästan 11kg! Britax Kid Plus, en ren bältesstol, väger knappt 5kg.
    Vid en krock i 64km/h är 11 kg istället 396 kg. Alltså trehundranittiosex kilo som trycker på ryggen på barnet, samtidigt som barnets bröst trycks mot bältet.

Black roses skrev 2009-10-01 09:33:54 följande:
    Barnet kommer att krossas mot bältet", vill jag minnas att du skrev, eller var det Annnan??
Svar på tråden Britax multitech och Britax twoway