• teha

Britax multitech och Britax twoway

Jag har börjat kolla lite smått på bilbarnstol till sonen, förstår att Britax Multitech och Twoway är de stolar som man oftast kan använda längst. Jag undrar vad de ligger i pris? Är det stolar som kan användas i alla sorters bilar? Vi har en Renault Scenic och kommer ha bilstolen bak i bilen eftersom det inte går att ta bort airbagen fram.

Rekomenderar ni någon annan bilstol och vad kostar den isåfall?

****Filippa född maj-03 och Vilmer född mars-09****
  • Svar på tråden Britax multitech och Britax twoway
  • lindalake

Jag klistrar in från tråden om bakåtvänt åkande (säkerhetsavdelningen)

Annnan skrev följande:
    Det finns, många anledningar till varför kombistolar inte ska användas framåtvänt. Bakåtvända är dom dock utmärkta skydd. Exempel på kombistolar är Britax Two-way och Multi-tech samt Akta Duoflex och Cosmic.* Man bör inte använda kombistolens internbälte när stolen används framåtvänd (vissa är godkända med internbältet/selen till en viss vikt eller ålder, vissa får man inte alls använda internbältet framåtvänt) eftersom det håller fast barnets överkropp men huvudet kan röra sig fritt, vid en krock slängs huvudet framåt men inte överkroppen...* ..bilens eget bäte kommer dock för långt ifrån kroppen eftersom kombistolen även är gjord för bakåtvänt åkande och därmed behöver ganska djupa sidor, då kommer bältet att ligga längst med sidorna på kombistolen inte mot barnets kropp. Dessutom kommer bältet troligen inte att sitta rätt då kombistolen (oftast) inte har någon bältesstyrning* Kombistolen är tyngre än en riktig framåtvänd stol, det kan klämma barnet mellan bältet och stolen vid en krock* En bilbarnstol är inte urvuxen förrän öronen är vid ryggstödets topp eller maxvikten uppnådd - alltså funkar det inte framåt heller då huvudet inte får tillräckligt med stödeller vikten är överskriden* Maxvikten är dessutom lägre än på en bältesstol vilket betyder att det kommer behövas en till stol ändå (36kg bältesstol, 25kg vändbar kombistol). Enligt lag ska barn sitta i särskild skyddsanordning till minst 135cm
  • Tindra02

Vi har M-T och är supernöjda.
    Kosta 3500kr.
    Vi kunde inte ha TwoWay då den var tvungen att luta mot något, vi hade för brett mellan sätena.

tjej -95, kille -00, tjej -02, kille -05, tjej -07, kille 7/11-08
  • lindalake

blev inte så lättläst kanske, men iom att jag själv inte visste att man inte bör vända dem framåt sen så
    annars ska det tydligen vara riktigt bra stolar. de har högst ryggar och multi-tech har nog bättre sidoskydd + att barnets huvud inte tippar framåt om det somnar.

• teha
    lindalake skrev 2009-09-06 18:00:06 följande:
    blev inte så lättläst kanske, men iom att jag själv inte visste att man inte bör vända dem framåt sen så annars ska det tydligen vara riktigt bra stolar. de har högst ryggar och multi-tech har nog bättre sidoskydd + att barnets huvud inte tippar framåt om det somnar.
    Tack för ditt svar. Dock menade jag såklart att man kan ha dom länge bakåtvända, framåtvända vet jag att kombistolar inte är att rekomendera.
    ****Filippa född maj-03 och Vilmer född mars-09****
  • norgesessan

Har båda, köpte mulitechen på rea, 2700. Bild finns i mitt galleri.

Plats tar den ju (multitechen.) sen är two wayen rätt så rak i ryggen (men det är olika från bil till bil).

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • norgesessan

Tindra, den är otroligt tung att använda som vänd stol. Sen är den urväxt vid 25 kg på båda hållen..

• norgesessan

Den tyngsta jag har känt på faktiskt, eftersom stödbenet hänger fast i stolen...

• Tindra02
    norgesessan skrev 2009-09-06 18:27:43 följande:
    Tindra, den är otroligt tung att använda som vänd stol. Sen är den urväxt vid 25 kg på båda hållen..
    Hur då "tung"?
    Jo visserligen, men det beror ju på hur dom växer.
    tjej -95, kille -00, tjej -02, kille -05, tjej -07, kille 7/11-08
Svar på tråden Britax multitech och Britax twoway