Inlägg från: thecarseatlady |Visa alla inlägg
  • thecarseatlady

Britax multitech och Britax twoway

Jag har både en Two-way och en Multi-tech.

Multi-techen skulle jag rekommendera åt vem som helst, det är en underbar stol. Sonen sitter bekvämt i den både när han är vaken och när han sover och han kommer att kunna använda den väldigt länge bakåtvänt, minst till 5-års ålder, fast han är lång för sin ålder. Han är nu 2,5år och ca en meter lång. Stolen är även godkänd för framåtvänd montering, men jag skulle aldrig använda den som bältesstol när jag vet hur tung den är. Det är väldigt stor skillnad på den och en vanlig bältesstol, så jag vet ärligt talat inte hur den har blivit godkänd som bältesstol... Men det kanske är som med andra bilstolstester, att de bara testar en del saker och struntar i andra? Jag vet inte. Åtminstone vet jag att det är säkrare att välja en riktig bältesstol den dagen man inte har något annat val än att vända barnet framåt i bilen. För framåtvänt åkande är redan tillräckligt farligt för ett litet barn, så man vill ju inte öka faran direkt... :o(

Two-way är också en bra stol, men den passar nog äldre barn bättre än yngre. Den går att använda ännu längre bakåtvänd än MT'n, men har istället inget stödben och inte lika bra sidoskydd. Barnen brukar också hänga med huvudet ganska ofta när de sover i den. Inte heller den skulle jag använda framåtvänd.

En annan stol som jag varmt kan rekommendera är Britax Hi-way(har den också). Även den är godkänd till 25kg, men endast bakåtvänd. Väldigt lättmonterad, bekväm stol med höga sidor så att barnet både sitter och sover bekvämt. Den tar minst plats av alla stolar, men är ändå så rymlig att den kan användas länge. Barnet får också lite bättre benutrymme i den. Den har dock lite kortare rygg än de två övriga, så vet man att man har ett ovanligt långt barn kan det ju löna sig att satsa på en MT eller TW i stället(fast min pojke är ännu inte ens i närheten att växa ur den, fast han är lång).

Lycka till med valet! :o)

• thecarseatlady
    teha skrev 2009-09-07 09:17:23 följande:
    Tack så hemskt mycket för ditt svar. Jag har faktiskt fynderat på Hi-way också och det lutar nog åt att det blir den. Men jag ska åka iväg och prova multitechen och hi-wayen i bilen och se vilken som passar bäst.
    Jättebra! :o)
  • thecarseatlady
    Black roses skrev 2009-09-14 23:17:02 följande:
    De spekulationer som förs härinne, är utförda av självutnämda experter som eg inte vet vad de egenligen talar om. M G
    Då är vi åtminstone överens om en sak, för det var precis det jag också tänkte när jag läste dina inlägg. ;o)
  • thecarseatlady

Om man som förälder bara utgår ifrån att allt som säljs är lika säkert att använda, begår man nog ett stort misstag. Här är två Britax bilstolar till, som också är E-godkända, precis som MT'n och alla andra bakåtvända bilstolar. Men det betyder inte att de är säkra att använda, för vid en ev. kollision så bryter barnet troligtvis nacken. Men visst, stolarna är testade och godkända om det är en tröst.

Framåtvänd bilstol som används med 5-punktsbälte från 9 till 18kg och sen som bältesstol med bilens bälte till 36kg.
    www.britax.fi/evolvaultra08.htm

Endast framåtvänd, från 9 till 18kg.
    www.britax.fi/kingplus08.htm

Ännu ett värsting exempel som visar att nästan vad som helst kan bli E-godkänt; verkkokauppa.babystyle.fi/vk_pages/view/194
    I denna framåtvända stol har barnet inte ens ett bälte på sig, bara en skyddsbalk framför sig. Godkänd från 9kg och 9mån. Säkert va?

• thecarseatlady
    Black roses skrev 2009-09-15 10:30:16 följande:
    Jag har iaf inte påstått mig vara en expert, vilket du framhäver dig till att vara.. En liten fråga, din utbildning är???
    Jag har ingen titel och inga papper alls på det jag kan. Tyvärr. Fanns det en möjlighet för mig att få det skulle jag inte tveka en sekund. Jag är verkligen ingen expert och påstår inte heller att jag är det. Men jag är bra på att läsa och har under lång tid läst allt jag kommit över om bilbarnstolar och bilsäkerhet för barn, bara p.g.a. mitt enorma intresse. Så jag är nog helt säker på att jag vet lite mer än många andra föräldrar. Men jag svarar bara på sånt som jag vet, jag börjar inte hitta på svar bara för att ha något att skriva. Det jag inte kan svara på väljer jag i stället att ta reda på eller be om hjälp med av andra inom branschen, sådana som kan mycket mer än mig.
  • thecarseatlady
    Black roses skrev 2009-09-15 13:00:36 följande:
    Det tråkiga är att du pekar ut en stol som farlig, vilket inte överensstämmer med verkligheten.. Mt är mer rigoröst testad då den ska vara längre i bruk än någon annan stol, men det väljer du omsorgsfullt nog bort.. ÄR det en riktig bild du då målar upp tycker du??
    Jag måste bara säga att du inte har någon rätt att lägga ord i min mun. Jag har ALDRIG sagt att MT'n är FARLIG att använda framåtvänd, och jag skulle inte göra det heller. Det enda jag har sagt är att det är säkrare att använda en vanlig bältesstol i stället, och att man som förälder inte ska anta att allt som är testat och godkänt är lika säkert att använda.

Och eftersom du är så snabb att hacka på alla andra så får du också gärna berätta var du har läst att MT'n är mer rigoröst testad än alla andra bakåtvända bilstolar?
  • thecarseatlady
    Black roses skrev 2009-10-01 09:33:54 följande:
    Sen thecarseatlady, HAR du eller har du inte påtalat om och om igen hur farlig MT´n är att ha framåtvänd??? "Barnet kommer att krossas mot bältet", vill jag minnas att du skrev, eller var det Annnan??
    Nej, det var inte jag som skrev det. Men det är bara ren fakta att ett barn som sitter i en bältesstol kommer att klämmas mellan stolen och bilbältet vid en kollision. Då tycker jag att vem som helst kan lista ut att det är bättre med en så lätt bältesstol som möjligt, än en som är så tung som möjligt. Skadorna på barnet blir knappast mindre ju tyngre stolen är, eller hur? Men den som vill använda sin MT framåtvänd ska naturligtvis göra det, stolen är ju godkänd för framåtvänd montering. Men jag kommer att välja att lägga bort MT'n när sonen ska vändas framåt och låta honom sitta i en vanlig bältesstol då i stället.
Svar på tråden Britax multitech och Britax twoway