Inlägg från: na96gen |Visa alla inlägg
  • na96gen

Kanintråd #11

Ms Leia skrev 2010-04-27 19:00:31 följande:
    Hej!Köpte en dvärgvädurs hane som sällskapskanin för 8 månader sen, som är världens goaste.Jag har två saker jag undrar över:1. Är det vanligt att kaniner ibland gör dubbla bajsar, dvs två bajskulor som sitter fast i varandra med en liten tråd emellan? Om ni förstår min liknelse.. han har gjort väldigt mycket såna på sistone men dom är inte lösa.2. När jag ligger i soffan så hoppar han upp. Sen slänger han sig ibland ner på sidan och nästan börjar rulla runt. Innebär det att han är väldigt glad och myser?
    ooo vad härligt att få en så mysig liten kille.. min första kanin var precis som en hund o la sig ofta på rygg brevid i soffan och ville bli kliad .. så härligt

Tror att bajset är lite olika ibland .. om han mår bra så är det nog ingen fara

Ang vatten, tror de flesta är vana med vattenskål men friska kaniner lär sig fort att dricka ur en automat. Mina båda drack ur vattenskål då jag fick dem men nu får de i automat. Gick kalasbra att byta. Kolla att de dricker o kissar bara
  • na96gen

Jag har en fråga. Igår och idag går min lilla vän igenom en otroligt långdragen förlossning. Det har kommit ut två dödfödda bebisar nu iallfall .. så det går ju framåt.
    Om man skall para henne igen.. när skall man göra det ? hur lång tid bör man vänta ?
    hoppas på svar {#lang_emotions_flower}

• na96gen

Idag skall 2 av mina 3 kaniner på kaninutställning. Spännande.
    Nu är det bara att hålla tummarna {#emotions_dlg.flower}

• na96gen
    mlinz skrev 2011-01-22 12:53:01 följande:
    Spännande! Ras, färg?
    För min del så ska fyra av kaninerna på utställning nästa helg. dvärgvädurar, 3 blå och 1 svart :)  
    Alla är dvärgvädur jag har en blå, en svart manteltecknad (ej utställd denna gång) och en madagaskar. Så fina så
  • na96gen

jag skall para min yngsta kanin i år men undrar när är rätt tillfälle .., efter fällning står det .. men när vet jag att hon fällt ?

någon som har tips

ha en bra dag

• na96gen

Den 20/3 parades våra kaniner. Så här väntas det kaninbebisar.. runt den 20/4
    skall bli så spännande

• na96gen
    mlinz skrev 2011-04-06 00:08:03 följande:
    Har en kull på 2 överlevande ungar här hemma, 1 v imorgon ;) väntar 5 kullar till inom en månad
    har du kaningård ? vad har du för sort/sorter och färger?
  • na96gen
    mlinz skrev 2011-04-07 14:26:09 följande:
    Jag föder upp dvärgvädurar, främst i blått och svart men i år kommer det bli viltblått och viltgrått också :) till utställning och med stamtavla då
    ja men vad kul. Honan vi parade nu är blå och så vacker
    Var bor du någonstans ?
    min gubbe skulle så gärna vilja ha en svart kanin
    Du som har många kaniner.. hur bor dem då ? ute - inne - ...
    vi har våra i vardagsrummet nu men om man skall ha flera så kommer det inte vara möjligt .. hur mysiga de än är Tyst
  • na96gen
    mlinz skrev 2011-04-07 20:21:31 följande:
    Jag bor i Dalarna. Jag har 6 kaniner ute, 6 i garaget och 2 i en box. Plus två ungar som bor hos sin mamma i garaget.

Har ni balkong? Gård? Kaniner trivs ju bättre där det är svalt/kallt mer än där det är varmt :)
    ja vi bor i hus   med trädgård
    och de bor ute på sommaren men tar in dem då det börjar bli för kallt (enligt mig)
    Men hur gör du med vattnet etc på vintern ?
  • na96gen
    mlinz skrev 2011-04-07 23:26:52 följande:
    De får ljummet vatten 2 ggr om dagen, men de brukar inte vara så törstiga på vintern, då är det värre en varm sommardag :) de brukar även få någon bit morot/äpple per dag

Som sagt, kaninerna trivs bättre i kyla :) normal rumstemperatur är lite för varmt enligt min åsikt
    vi får ta och vinterisolera burarna ute så kan jag ha dem ute   för det är mest vattnet jag oroar mig för
    För jag vill ha flera för det är så kul men fler än 3 i vardagsrummet går nog inte Tyst

Nu har vi satt in bolådan till den parade honan, Kitty. Bara 12 dagar kvar.
Svar på tråden Kanintråd #11