Inlägg från: mlinz |Visa alla inlägg
  • mlinz

Kanintråd #11

na96gen skrev 2011-01-22 08:16:59 följande:
    Idag skall 2 av mina 3 kaniner på kaninutställning. Spännande.
    Nu är det bara att hålla tummarna {#emotions_dlg.flower}
    Spännande! Ras, färg?
    För min del så ska fyra av kaninerna på utställning nästa helg. dvärgvädurar, 3 blå och 1 svart :)  
  • mlinz
    3 barns mor skrev 2011-01-25 09:49:40 följande:
    hej hoppar in och frågar lite här. funderar på att köpa en kanin har ni nåt tips på nån bar uppfödare i stockholm antingen på dvärgvädur eller lejonhuvad kanin ?
    Googla på Kolartorpets kaniner, de finns utanför uppsala. Kika annars in på skaf.info , klicka dig vidare till länkar och sedan rätt länsförening, där hittar du uppfödare :) 
  • mlinz

Har en kull på 2 överlevande ungar här hemma, 1 v imorgon ;) väntar 5 kullar till inom en månad

• mlinz

Jag föder upp dvärgvädurar, främst i blått och svart men i år kommer det bli viltblått och viltgrått också :) till utställning och med stamtavla då

• mlinz

Jag bor i Dalarna. Jag har 6 kaniner ute, 6 i garaget och 2 i en box. Plus två ungar som bor hos sin mamma i garaget.

Har ni balkong? Gård? Kaniner trivs ju bättre där det är svalt/kallt mer än där det är varmt :)

• mlinz

De får ljummet vatten 2 ggr om dagen, men de brukar inte vara så törstiga på vintern, då är det värre en varm sommardag :) de brukar även få någon bit morot/äpple per dag

Som sagt, kaninerna trivs bättre i kyla :) normal rumstemperatur är lite för varmt enligt min åsikt

• mlinz

Nej nej, helt onödigt att isolera! Bara det är tre fasta sidor på buren, och kaninerna har hö och halm att värma sig i så går det hur bra dom helst. Det är väldigt svårt att isolera rätt! Och som sagt, helt onödigt :)
    Dessutom ska man inte klappa utekaniner så mycket på vintern, för då förstör man deras luftlager i pälsen.

På vintern burrar kaninerna upp pälsen och isolerar alltså sig själva :)

Spännande! Över tre veckor kvar För mina, men de två jag har öppnar ögonen snart :D 9 dgr idag

• mlinz

Man kan ju klappa dem på huvudet, klia bakom öronen och så, men man behöver ju inte lyfta dem mer än nödvändigt och "krångla" för mycket.

Nej, har inte haft så tur än iår jag heller. Fyra honor har gått tomma, de två levande ungarna hade två syskon till som mamman bet ihjäl, och så hade jag två kullar med fyra ungar i varje som mödrarna övergav :( menmen, tyvärr är det sådant man får räkna med kan hända när man är uppfödare, men det blir inte lättare. Jag har varit uppfödare i 8 år snart och blev helt knäckt förra veckan när 10 ungar dog..

• mlinz

Nope, det var förstagångshonor. Har en hemsida, men det är någon gratis sida med krånglig adress :p googla sörbys kaniner

• mlinz

På vintern har jag mina vilande avelshonor i box, alltså de honor som är färdigutställda och inte ska ställas ut något mer. För kaniner bråkat mer eller mindre när de bor ilag :P Eller inte riktigt bråkar, mer kivas. Hade sju honor som gick tillsammans i vinter...
    Annars, kaniner behöver väl inte riktigt så mycket "aktivering". Mina kaniner bor ensamma, men de har nära till varandra, så de känner ju närheten av varandra. Sedan får de springa i rasthage när jag städar 1ggr/v, massa hö att trixa med i buren, pinnar att gnaga på.. Kaniner är inte så svåraktiverade :)  

Svar på tråden Kanintråd #11