Inlägg från: mlinz |Visa alla inlägg
  • mlinz

Kanintråd #11

Grattis till ungarna! Här förväntar jag mig en kull i helgen, och 4 i veckan. Tror dock ena honan går tom då hon drog päls för någon vecka sedan..

• mlinz

Torv ska finnas på Granngården :) men jag tycker det ser så skitigt ut..

• mlinz

Kanin-net.se :)

Här fick jag en till kull igår på tre ungar, gick åt helvete med den med :( börjar tro att mitt foder är knas, där fick snåljåpen! Bytte foder i våras, till rabbfor på Granngården som kostar lika mycket dom edel som jag hade förut, men 1 mil bort istället för 7.. Får se hur de går med resten av kullarna som ska komma i veckan.

• mlinz

Om de är en vecka har de ju börjat få päls, då är de ingen fara :)

• mlinz

Låt henne hållas, att dr börjar gräva son tokar brukar vara ett tecken på att de är dräktiga. Men du kan ställa in en låda om du vill :)

Jag hittade 6 levande kaninungar i en kull idag! Den ena tror jag dock dör, superliten och svag..

• mlinz

Vänta till 35dagar iallafall :)

Idag öppnade min yngsta kull ögonen, så söta!

• mlinz

Jag fick hem en hona för drygt 3v sen, som sällskap åt mina tanter i boxen. Igår såg jag att hon sprang med hö i munnen, men jag tänkte att hon bara har skendräktig.

Idag så märkte jag att magen var jätterund och spänd, och hon hade dragit päls och lagt i ena hyllan. Satte henne i en egen bur, så vi får se vad som händer. Ägaren sa att hon hade haft en hane som smitit men att han inte varit in till någon. Jaja, vi går se vad som händer :)

• mlinz

Det är en japantecknad ja :) 

Inga "överraskningsbebisar" hos min lånehona än, men hon har bäddat i bolådan och dragit päls därinne.. Skulle ju vara ett jävla sammanträffande om hon drar päls och är superfet (ruuuund, spänd, jättestor mage) och inte får ungar. Lite häftigt dock, hon är wienertecknad och hanen med (ägaren hade haft en hane som varit lös i stallet, hon trodde dock inte han lyckats komma in till någon, men förmodligen ;) ) så det är 25% att det blir vit blåögda. Skulle vara häftigt! Aldrig haft någon i den färgen!

Igår flyttade årets första kaninunge också, lilla Väna! Och idag lade hennes syster Vega (som jag sparar) ned det andra örat, så söt! Och de minsta bebisarna på 3v käkade morötter idag, också underbart söta :) 2 hanar och 1 hona är det i den kullen :)

Bild på lilla Vega, 8½ vecka :)

• mlinz

Snickrat klart min nya tvåfackare, så nu håller jag på att måla den :)

Har kanske hittat en blå tysk import hane som jag får hem i juli också :D Liten ersättning för min älskad Oskar som dog i vintras.. Denna hade 96,5p i Tyskland :)

• mlinz

Jo, man registrerar dem på den poängen i Sverige då de är den poängen man skriver i avkommornas stamtavlor. Men man kan räka att tyskarnas poäng är i snitt 2p högre. De brukar ha bättre kropp och raspres men sämre päls. Tyska djur brukar även kunna vara större då deras idealvikt är högre

Svar på tråden Kanintråd #11