Inlägg från: alexma |Visa alla inlägg
  • alexma

    Vapenlek

    Jga håller med att det bara är lek men kanske kan personalen hjälpa till att utveckla den på något sätt som gör att man kommer ifrån "döda-pratet".

    När jag var liten lekte vi "V". Vi hjärntvättade varann och skör varann, men det var som sagt bara en lek.

    Den frågan som kan ställa sig är vad barnen ser som de måste bearbeta genom leken. Kanske ser de sådana barnprogram.
    När ens barn kommer ut på förskolan får man räkna med att de påverkas av barnen där, deras lekar osv.
    Det handlar i grund och botten om att ge barnen vettiga värderingar som de bär med sig i livet.
    De barn som leker dessa lekar (vilket nästan alla gör någon gång i livet) blir ju inte per automatik våldsamma i sin läggning.

  • alexma

    Det är ett rätt svårt ämne du tar upp.
    Jag har vänt och vridit på det själv, mycket.
    Det funkar att förbjuda saker när barnen är små. Det funkar sämre när de är större och inte alltid i ditt blickfång.
    Jag tror på att man påverkar barn på många nivåer. Ett tryggt, glatt. älskat barn kan leka "krigslekar" utan att det betyder något. Men det ska vara med kompisar som är med på noterna. Sedan tycker jag man kan påverka så att det inte blir det enda del eker. Du vet, balans i allt är bra.
    Jag var på en föreläsning en gång och då pratade föreläsaren oxå om att inte ta bort allt för barn som de upplever som spännade. Det är en tanke.
    JAg är egentligen varken för eller emot dessa lekar. Det beror så mycket på hur det leks...
    Och sedan är nog inte all lek utvecklande. En del lekar leks kanske bara för att det är spännande?
    Du har nog fler svar på det här än jag men det är ingen enkel fråga.

Svar på tråden Vapenlek