Inlägg från: Thaleia |Visa alla inlägg
  • Thaleia

Vapenlek

TS:
    Jag tycker väl egentligen att du ska fråga dig själv vad det är du tror kommer att hända om dina barn leker sk pang -pang lek? Även om dom leker att dom skjuter och dödar varandra så tror jag att många barn ännu inte har hela den innebörden som vi vuxna har av skjutande, av att mörda varandra osv. Det är egentligen dina egna värderingar du lägger i leken. Jag förstår att den här typen av leken väcker många känslor hos oss vuxna, både som förälder och som pedagog och det gäller väl att hitta en balans där man ändå tillåter barnet att få bearbeta sina upplevelser av det dom hör och ser runtomkring och som dom ju faktiskt gör i leken (även om det är en pang-pang lek) samt att det som vuxen känns ok. Min gräns går vid att barnen leker pang-pang lek med leksaksvapen som ser ut som riktiga vapen. Att förbjuda den här typen av leken, som faktiskt har lekts av alla barn genom tiderna, är fel väg att gå tycker jag. Istället bör man pararellt med leken prata om vad det innebär om man skjuter ngn på riktigt osv. Som pedagog kan man även delta i leken genom att det finns ambulanser och läkare osv som tar hand om dom sårade. För det är ju så det egentligen är i den riktiga världen.

• Thaleia
    mammaflickan skrev 2009-09-13 17:27:36 följande:
    Va jag tror kommer hända, med mina barn, är inte så att jag tror de utbildar sig till mördare. Men det strider mot de värderingar jag försöker ge dem. Tycker det du säjer härnere är jättebra, att man kan ta tillfället att prata om det med dem, samt att delta i leken. Det är väl lite så jag hade önskat av även personalen på förskolan antar jag.
    Men tror du inte att dom flesta föräldrar har liknande värderingar som du har och som man försöker ge sin barn vad gäller skjutande och att döda andra? Men det betyder inte att bara för att man tillåter barn att bearbeta det dom ser och hör genom att tycka att pang-pang leken är ok, att ens värderingar inte når fram. Dessa två saker behöver inte stå i motsats till varandra om man som vuxen också pratar, berättar och förklarar vad som händer om man skjuter ngn på riktigt. Istället för att förbjuda pang pang-leken ska man lära sig att bemöta den här typen av leken istället.
  • Thaleia
    Thaleia skrev 2009-09-13 18:00:52 följande:
    Men tror du inte att dom flesta föräldrar har liknande värderingar som du har och som man försöker ge sin barn vad gäller skjutande och att döda andra? Men det betyder inte att bara för att man tillåter barn att bearbeta det dom ser och hör genom att tycka att pang-pang leken är ok, att ens värderingar inte når fram. Dessa två saker behöver inte stå i motsats till varandra om man som vuxen också pratar, berättar och förklarar vad som händer om man skjuter ngn på riktigt. Istället för att förbjuda pang pang-leken ska man lära sig att bemöta den här typen av leken istället.
    Ursäkta lite stavfel...
    sin=sina barn
    leken=lek
    ullis01 skrev 2009-09-13 20:47:57 följande:
    Min son har lekt sk "pang pang" lekar sedan han var runt 3 ar gammal. Nu nar han ar nastan 8 sa leker han mycket sallan dessa lekar eftersom han lekt av sig pa det sattet, inte heller ha han lekt sa mycket sadana lekar forutom Star Wars sedan han var runt 5 ar gammal. Han har nagra kompisar som var forbjudna att leka "pang pang" och aldrig fick leka med leksaksvapen av nagot slag, inte nar de gjort dem av pinnar eller lego heller. ALLA av min sons kompisar som hade detta forbud ar helt besatta i vapen och vapenlekar nu. De vagrar att leka nagot annat, med resultatet att de som vaxt ur sig ur det har tycker att de ar ratt sa trakiga att leka med, dessutom leker dessa barn sa mycket mer verklighetstroget och valdsamt an de som gjorde det nar de var 3-4 ar. Nu ar det har bara min erfarenhet bland min son och hans kompisar sa det kanske inte ar sa overallt, men efter att ha sett besattheten hos de som haft forbud ar jag glad att jag tillatit dessa lekar sa lange de varit pa ett ok satt.
    Min erfarenhet som pedagog är också den att det är under en period som barnen gillar att leka  pang pang-lekar väldigt mycket och sen så avtar det.
Svar på tråden Vapenlek