Vapenlek
TS:
Jag tycker väl egentligen att du ska fråga dig själv vad det är du tror kommer att hända om dina barn leker sk pang -pang lek? Även om dom leker att dom skjuter och dödar varandra så tror jag att många barn ännu inte har hela den innebörden som vi vuxna har av skjutande, av att mörda varandra osv. Det är egentligen dina egna värderingar du lägger i leken. Jag förstår att den här typen av leken väcker många känslor hos oss vuxna, både som förälder och som pedagog och det gäller väl att hitta en balans där man ändå tillåter barnet att få bearbeta sina upplevelser av det dom hör och ser runtomkring och som dom ju faktiskt gör i leken (även om det är en pang-pang lek) samt att det som vuxen känns ok. Min gräns går vid att barnen leker pang-pang lek med leksaksvapen som ser ut som riktiga vapen. Att förbjuda den här typen av leken, som faktiskt har lekts av alla barn genom tiderna, är fel väg att gå tycker jag. Istället bör man pararellt med leken prata om vad det innebär om man skjuter ngn på riktigt osv. Som pedagog kan man även delta i leken genom att det finns ambulanser och läkare osv som tar hand om dom sårade. För det är ju så det egentligen är i den riktiga världen.