Inlägg från: mammaflickan |Visa alla inlägg
  • mammaflickan

Vapenlek

Jag är så arg. På förra förskolan gick det perioder av olika slags döda-varandra-lekar, o en av personalen till o med hjälpte barnen att bygga pistoler av mekano att skjuta varandra med. Jag blev arg o tog upp detta med specpedagogen, för mina barn får inte leka så, jag finner ingen orsak eller ser nåt utvecklande i vapenlekar alls. Jag minns att hon sa nåt om nån slags normal bearbetning som sker iom vapenlekandet, men jag håller inte alls med!!
    Nu har lilla dottern börjat ny förskola, o där leker de små, 1-2-åringarna, att de skjuter varandra, springer omkring med pinnar o spadar o skriker pang pang. Jag blev helt paff när jag var där på inskolningen, så fick liksom inte fram nåt till personalen om det. De försökte inte ens avleda det! Bara om nåt av barnen inte ville bli skjutet, då uppmanades de som sköt att bara skjuta på dem som ville vara med!! Är det bara jag, eller vad är detta för inställning? Jag blir tokig, känns som jag inte får medhåll nånstans för jag vill VÄGRA VAPENLEKAR!! Min dotter ska inte döda någon, nånsin i livet, hon behöver inte leka detta o jag vill absolut inte att hon ska göra det! Jag mår lite dåligt för jag vet hur lätt hon hänger på allt o är så glad o lättsam o följsam, o redan på förra dagiset kom hon hem ibland o sa att hon skulle döda storebror o såntdär. Vafan är det för skit egentligen?
    Jag vet att jag inte kommer kunna låta detta fortsätta om hon kommer hem o börjar med detta nu så går jag dit o tar upp det. Jag vet att många tycker det är helt okej o normalt för barn att de behöver leka såhär, men det känns så totalfel i mitt hjärta o har aldrig själv haft det behovet o vill inte mina barn ska ha det heller.
    Va tycker andra. Ni som tycker barn ska få leka vapenlekar ge mig era skäl. O ni som håller med mig, hur ska jag ta upp det på bästa sätt med personalen?

• Svar på tråden Vapenlek
  • mammaflickan

Tack för era åsikter. Jo, klart att det är på lek det fattar ju jag med. Men det är själva skjuta ihjälet som jag inte klarar av. Att leka om döden på andra sätt, det är okej tycker jag. Att man dör i olyckor o sjukdomar, att dockor o djur dör osv, jättebra, det får mina barn leka hur mycket dom vill, därför att det är ett naturligt sätt att dö o den delen av döden tycker jag man absolut ska låta barnen få leka o bearbeta.
    Men att mörda, är aldrig nånsin rätt varken i lek eller verklighet det är ju det jag reagerar så på. Varför ska de få leka att de har ihjäl varandra. Och varifrån kommer det i ett rent barnahjärta, att få för sig att ta en pinne o börja skjuta sina kompisar, jag blir rent rädd.
    Om det ska handla om att ge barnen vettiga värderingar i livet, så fattar jag inte hur man ger dom det genom att låta dem leka att de tar livet av varandra.
    Jag ser inte heller felet att förbjuda det för det ÄR JU INTE TILLÅTET i livet nånsin! Det är väl inte fel att lära barnen att man inte får döda nån annan?

• mammaflickan

Jag fattar fortfarande inte på vilket sätt det skulle vara bra för barn att leka såhär. Vad är det de bearbetar o hur? Nån som kan förklara?
    Jag kan inte tycka det är rätt!!

Som nån sa, man får räkna med att sitt barn påverkas av förskolans lekar, o det är väl just därför som jag vill att de lekarna är bra!!
    Kan inte se på vilket sätt det är utvecklande för barn att skjuta ihjäl varandra på lek.

De som tycker det är för att bearbeta saker de sett o upplevt, okej, men det finns ju en massa barn som faktiskt inte sett sånt o inte behöver bearbeta det, mina barn visste inte att man kunde skjuta ihjäl nån innan de fick lära sig det genom lekarna!

Och de barnen som BEHÖVER bearbeta såna saker, behöver man ju fånga upp i leken o försöka hjälpa dem med det i såna fall. Typ om mitt barn lekte att nån blev ihjälskjuten pga att en vän blivit det på riktigt, då skulle jag ju prata med barnet om det o förstå att det var nåt som satt o gnavde. Och bearbeta tillsammans, o inte genom att iscensätta det, det känns absurt.
    Jag måste ha fattat helt fel gällande detta med det utvecklande i denna typ av lek.

• mammaflickan
    Thaleia skrev 2009-09-13 12:11:32 följande:
    TS:Jag tycker väl egentligen att du ska fråga dig själv vad det är du tror kommer att hända om dina barn leker sk pang -pang lek? Även om dom leker att dom skjuter och dödar varandra så tror jag att många barn ännu inte har hela den innebörden som vi vuxna har av skjutande, av att mörda varandra osv. Det är egentligen dina egna värderingar du lägger i leken. Jag förstår att den här typen av leken väcker många känslor hos oss vuxna, både som förälder och som pedagog och det gäller väl att hitta en balans där man ändå tillåter barnet att få bearbeta sina upplevelser av det dom hör och ser runtomkring och som dom ju faktiskt gör i leken (även om det är en pang-pang lek) samt att det som vuxen känns ok. Min gräns går vid att barnen leker pang-pang lek med leksaksvapen som ser ut som riktiga vapen. Att förbjuda den här typen av leken, som faktiskt har lekts av alla barn genom tiderna, är fel väg att gå tycker jag. Istället bör man pararellt med leken prata om vad det innebär om man skjuter ngn på riktigt osv. Som pedagog kan man även delta i leken genom att det finns ambulanser och läkare osv som tar hand om dom sårade. För det är ju så det egentligen är i den riktiga världen.
    Va jag tror kommer hända, med mina barn, är inte så att jag tror de utbildar sig till mördare. Men det strider mot de värderingar jag försöker ge dem. Tycker det du säjer härnere är jättebra, att man kan ta tillfället att prata om det med dem, samt att delta i leken. Det är väl lite så jag hade önskat av även personalen på förskolan antar jag.
  • mammaflickan
    Thaleia skrev 2009-09-13 18:00:52 följande:
    Men tror du inte att dom flesta föräldrar har liknande värderingar som du har och som man försöker ge sin barn vad gäller skjutande och att döda andra? Men det betyder inte att bara för att man tillåter barn att bearbeta det dom ser och hör genom att tycka att pang-pang leken är ok, att ens värderingar inte når fram. Dessa två saker behöver inte stå i motsats till varandra om man som vuxen också pratar, berättar och förklarar vad som händer om man skjuter ngn på riktigt. Istället för att förbjuda pang pang-leken ska man lära sig att bemöta den här typen av leken istället.
    Jo, det hoppas man ju, hur skulle annars världen se ut när det är illa nog som det är ju. Men, jag kan inte alltid tycka att det har med att bearbeta intryck o upplevelser att göra. Det jag såg nu senast på förskolan var så små barn, o som sagt, personalen kunde gjort som du säjer tycker jag, blanda sig i leken på ett bättre vis än de gjorde.
    Jag tycker det mer känns som en lek som uppfinns liksom. Jag kan ju isolera mina barn om jag vill totalskydda dem det vet jag, men det är inte det jag är ute efter. Min son upplevde när han var 4 år, en fruktansvärt tragisk händelse i vår familjs närhet, där en nära väns barn skjöts till döds. Detta var inget vi kunde dölja från sonen. Vi pratade därför med honom på hans nivå, och bearbetade det tillsammans. Han har då aldrig visat nåt behov av att leka någonting liknande, för att bearbeta de intrycken.
    Jag tycker som du säjer, att bemöta och vara med, är ju bäst. Har de sett det så har de, och då är det ju bättre att man medverkar. Du har rätt i det.
  • mammaflickan

Sen märker jag att det är flera som tycker, som min man också gör, att det är väl okej sålänge det är egentillverkade vapen, eller den mer snälla varianten leksaksvapen, men att man inte skulle tycka det är okej att barnen leker med de verklighetstrogna krigsvapnena. Vad är skillnaden där?

• mammaflickan
    Alisa skrev 2009-09-13 18:14:52 följande:
    Det fanns en artikel nyligen i ViFöräldrar eller Föräldrar&Barn där de tog upp krigslekarna som något positivt (av barnpsykolog) där man menade att sådana lekar lär barnen hantera konflikter. Precis som när barnen leker MammaPappaBarn. Spännande artikel!
    Ska försöka få tag i den då o läsa. Men det känns inte helt som det handlar om den typen skjutlek som jag menar, där det bara handlar om att sikta o skjuta ihjäl. Där finns ju ingen konflikt ens att lära sig hantera.
Svar på tråden Vapenlek