Inlägg från: linda1985 |Visa alla inlägg
  • linda1985

varför fick ni prematurisar?

Som frågan lyder, varför fick ni prematurer?

skirv gärna o diskutera massor i tråden =)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden varför fick ni prematurisar?
  • linda1985
    Birry skrev 2009-09-08 14:48:06 följande:
    Röstade infektion, men det var ju också tidig vattenavgång, för det var så det startade.Men sen visade en odling att jag hade GBS så det var med största sannolikhet en sådan infektion som gjorde att vattnet gick. 28+6 gick vattnet och 29+6 föddes sonen, som klarade sig utan att bli smittad i alla fall. Vid en ev kommande graviditet hoppas jag på att få täta odlingar och kontroller...
    jag har länge gått o funderat på vad GBS är o hur man vet att man har det? för man tar det ju bara vid misstanke på mvc vad jag har förstått.  nån som har lust att skriva lite om det så jag blir lite klokare =)=)
  • linda1985
    Lorina skrev 2009-09-08 23:57:26 följande:
    Annat: Tvillingar, vattenavgång pga att ena tvillingen stoppat ut en fot! Vecka 34+5
    haha va häftigt, d e sånt man hört talas om men inte tror kan hända =)
    tjorvig skrev 2009-09-09 00:03:33 följande:
    På grund av immunisering. Två barn i v 36 0ch tre barn i v 35
    vad är immunisering, är det när man bildar antikroppar mot barnet ?
  • linda1985
    Birry skrev 2009-09-09 11:58:10 följande:
    GBS står för  Grupp B Streptokocker, en bakterie alltså. Som jag har hört så är 30% av alla kvinnor bärare av denna bakterie (som då finns i tarmen) och 1% av alla gravida eller de som bär på den (minns inte hur de sa) får "problem" av den under graviditeten: Urinvägsinfektion, infektion på livmodertappen och det kan då leda till för tidig vattenavgång. Barnet kan då smittas. Om barnet föds medan man har en sådan infektion i urinen/på tappen kan det också smittas och blir jättesjukt. (Har hört att barn tom dött, i magen eller sen de kommit ut.) I mitt fall han jag få antibiotika och den skyddade min bebis i magen och gjorde att jag ej hade bakterier på tappen som kunde sprida sig till bebben när den föddes. I USA (?) screenas alla gravida för GBS, i Sverige har man valt att bara provta på misstanke (antagligen pga att man ej vill överbehanda med antibiotika, efter så många har GBS och det går bra...)
    helt sjukt att dom inte kollar upp alla gravida här i sverige tycker jag.  läste på en annan sida att man kan kolla om man har GBS vid blodprov urinprov och prov från tappen. det kan ju inte var så svårt o göra kissprov på alla tycker man.
    läste på ytterligare en sida om att man kan få utslag på proteinstickan, alltså spår eller +1 om man har någon bakterie ex GBS.   fick du några utslag?  skönt att du fick antibiotika i tid iaf o att bebben e skyddad =)
  • linda1985
    iorlina skrev 2009-09-10 23:17:38 följande:
    Infektion som övergick i barnsängsfeber med en sänka på 260 och 42 graders feber... Drabbar tydligen 4-6 nyblivna mödrar i sverige varje år.... TYPISKT mig!
    o fy f va hög sänka :O du kan ju inte mått så bra då :/ va gjorde dom åt det?
  • linda1985
    lemco skrev 2009-09-12 11:53:31 följande:
    vattnet gick i v 36. men hade mkt sammandragningar under lång tid innan, han höll på att komma först i v 23, men tack o lov stannade han till v 6(4 v för tidig.) men han är extremt infektionskänslig(låg inne för rotavirus när han var 4 mån,blir förskyld lätt), är era också det? är jätteorolig för svininfluensan....usch...
    min son e ju oxå född i vecka 36 o jätte känslig, han har oxå legat inne flera ggr me sond o andningshjälp pga astma. ska få rör inoperarade snart då han alltid har öroninflammation :/
    tror inte man behöver oroa sig jätte mycket för svinifluensan men man ska ju vara föroktig. vi har handsprit som vi änveänder när vi handlat osv.
  • linda1985
    Mannehkunda skrev 2009-09-13 11:23:29 följande:
    Placentaavlossning i v.33, så det blev akutsnitt.
    åhh fy, hur kunde det bli så, vet dom det?
  • linda1985
    linnswe21 skrev 2009-11-09 23:00:01 följande:
    tidig vattenavgång i v.35+4.....men de började me att ja blev förbannad på hunden som inte skulle röra sig efter ja satt en tratt på han tack vare hans otäcka fukteksem på kinden. ville då inte han skulle klia på detta ju, o då står han blixt stilla o e livrädd för detta runt hans stackars huvve, så ja tar i lite hårt (rottweiler, så ja var tvungen) för att han ska röra sig o lägga sig ned..då rinner de bara till längs innersidan av benen...jaha...var nog att ja ansträngde mig...födde då 24h senare..men bara 3h förslossning..gick jättebra o lillkillen mådde super o var helt o fullt utvecklad..tack typ till vovven..för de började bli tungt
    haha va häftigt, skönt ändå att det inte var jätte mycket förtidigt o bebben mådde bra =)
Svar på tråden varför fick ni prematurisar?