Birry skrev 2009-09-09 11:58:10 följande:
GBS står för Grupp B Streptokocker, en bakterie alltså. Som jag har hört så är 30% av alla kvinnor bärare av denna bakterie (som då finns i tarmen) och 1% av alla gravida eller de som bär på den (minns inte hur de sa) får "problem" av den under graviditeten: Urinvägsinfektion, infektion på livmodertappen och det kan då leda till för tidig vattenavgång. Barnet kan då smittas. Om barnet föds medan man har en sådan infektion i urinen/på tappen kan det också smittas och blir jättesjukt. (Har hört att barn tom dött, i magen eller sen de kommit ut.) I mitt fall han jag få antibiotika och den skyddade min bebis i magen och gjorde att jag ej hade bakterier på tappen som kunde sprida sig till bebben när den föddes. I USA (?) screenas alla gravida för GBS, i Sverige har man valt att bara provta på misstanke (antagligen pga att man ej vill överbehanda med antibiotika, efter så många har GBS och det går bra...)
helt sjukt att dom inte kollar upp alla gravida här i sverige tycker jag. läste på en annan sida att man kan kolla om man har GBS vid blodprov urinprov och prov från tappen. det kan ju inte var så svårt o göra kissprov på alla tycker man.
läste på ytterligare en sida om att man kan få utslag på proteinstickan, alltså spår eller +1 om man har någon bakterie ex GBS. fick du några utslag? skönt att du fick antibiotika i tid iaf o att bebben e skyddad =)