Inlägg från: Proletariatet |Visa alla inlägg
  • Proletariatet

varför fick ni prematurisar?

Dottern föddes i v.24+1, DÅ trodde läkarna att det berodde på en infektion, då de fann GBS i någon av odlingarna. Ingen ökad risk att föda för tidigt igen just för mig ansåg de, men det bestämdes att extra odlingar skulle tas om jag blev gravid igen.

Det blev jag, och jag lämnade urinprov varannan vecka, tjatade mig till tappkontroller på spec.mvc, allt såg dock bra ut.
    Fick sd i v.22+2, åkte in till förlossningen och hade 1,5 cm kvar av livmodertappen, de stoppade upp sd och jag fick åka ambulans till Uppsala. Blev liggandes på sjukhuset, i v.30 var tappen helt utplånad, jag var öppen fyra centimeter och hinnblåsan buktade ut. I v.35+1 föddes sonen. Läkarna är oense, vissa anser att jag hör till gruppen med försvagad livmoderhals, att det börjar försvagas vilket leder till sd. Några anser att det är sd som börjar och att det kan vara ett hormonellt problem.
    Jag röstade försvagad livmoderhals, eftersom jag helst ser att det är det, då finns det en chans till att det ska gå bra vid en senare graviditet i och med att ett cerklage kan sättas.

• Proletariatet

Futurum nobis est skrev 2009-09-07 21:38:04 följande:

Dottern föddes i v.24+1, DÅ trodde läkarna att det berodde på en infektion, då de fann GBS i någon av odlingarna. Ingen ökad risk att föda för tidigt igen just för mig ansåg de, men det bestämdes att extra odlingar skulle tas om jag blev gravid igen. Det blev jag, och jag lämnade urinprov varannan vecka, tjatade mig till tappkontroller på spec.mvc, allt såg dock bra ut. Fick sd i v.22+2, åkte in till förlossningen och hade 1,5 cm kvar av livmodertappen, de stoppade upp sd och jag fick åka ambulans till Uppsala. Blev liggandes på sjukhuset, i v.30 var tappen helt utplånad, jag var öppen fyra centimeter och hinnblåsan buktade ut. I v.35+1 föddes sonen. Läkarna är oense, vissa anser att jag hör till gruppen med försvagad livmoderhals, att det börjar försvagas vilket leder till sd. Några anser att det är sd som börjar och att det kan vara ett hormonellt problem. Jag röstade försvagad livmoderhals, eftersom jag helst ser att det är det, då finns det en chans till att det ska gå bra vid en senare graviditet i och med att ett cerklage kan sättas.
    Just det, vid andra graviditeten fann de aldrig några tecken på infektion, så nu tror man inte heller att det var därför dottern föddes för tidigt.
Svar på tråden varför fick ni prematurisar?