• Eirin

Hypospadi-tråden del 4

Hypospadi-tråden del 4
    Här är tråden för alla som vill diskutera hypospadi. Här kan vi ställa frågor, oroa oss, glädjas åt att allt verkar ordna sig och bara lufta våra känslor kring den här företeelsen som är hypospadi!

Gamla trådar:

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39352503.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42227717.html

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m44661264.html

Bra sida:
    www.urologkanalen.com/barnurologi/hypospadi.s...

• Svar på tråden Hypospadi-tråden del 4
  • fanny20
    varadis skrev 2009-09-11 17:17:21 följande:
    Pappan kan ta vab om du tar föräldrarpening.Ni kan inte bägge ta vab samtidigt.Men du kan ta ut vab och inte föräldpening om du vill...men då kan ju ej din man ta vab.
    Pappan kan inte få tfp samtidigt som mamman har fp på samma barn om inte mamman är sjuk eller särskilda omständigheter. Det är inte självklart att pappan får tfp för sjukhusbesöket när mamman har fp, men det är inte omöjligt att få det. Det är så olika var i landet man är verkar det som för vi har diskuterat det här förrut i tråden och för alla har det varit olika.
  • rosa tulpan

Dagen då sonen opererades fick min man tillfällig föräldrapenning och jag var föräldraledig. Dock behövdes ett intyg från sköterskan att båda behövde vara med under den dagen, som vi skickade in till försäkringskassan. Det var inga problem. Som tur var opererades sonen en torsdag och fredagen var en helgdag så maken var automatiskt ledig de nästa tre dagarna och därefter klarade jag och sonen oss själva hemma.

• HebbeCF
    varadis skrev 2009-09-09 18:56:52 följande:
    Han vet han ser "annorlunda ut" nu med osmkurenheten,och jag har varit väldigt orolig över detta att han ska bli rettad mm...men inget ahr hänt än iaf.
    Och avd jag hört e det väll emr vanligt nu för tiden?
    Jag tror det är ovanligt att man blir retad för att vara omskuren - själv har jag aldrig blivit det, och jag har heller aldrig hört nån prata om nån annan som är det.

Omskärelse är ju idag ganska vanligt, WHO har uppskattat att ca 30% av alla världens män över 15 år är omskurna. I USA är det ju väldigt utbrett, och siffran för Kanada och USA tror jag var ca 70%.

Så det känns som en ganska konstig sak att bli retad för egentligen. Hoppas att han inte blir det.
  • Mammatillmini2008
    Hej igen!

Har inte skrivit här på ett tag eftersom vi inte har kommit så långt i utredningen ännu men på onsdag är det dax för bedömming och helt plötsligt så blev jag jättenervös inför detta, Edvin ska opereras igen!
  • Totts
    Casiopeja skrev 2009-09-14 10:33:38 följande:
    Hoppas det går bra i dag!! :)
  • Idapida

Nu har vi opererat Åke! Själva operationen gick bra, även om vi inte fick morgontiden som vi hade hoppats. Men vi väckte honom vid 4 på morgonen och gav honom välling, så han klarade sig väl något sånär fram till kl 11 då han sövdes. Men då var inte glad, som tur var sövde de honom på mask och det gick fort. Hade varit jobbigt att sticka honom när han redan var så arg och ledsen. Sen mådde han bara bra på uppvaket och allt var frid och fröjd.
    Men nu återstår det värsta...att hålla honom stilla...Har bara gått tre timmar sen han piggnade till och vi är redan helt slut. Han är så himla aktiv, man fattar inte hur mycket han rör på sig förrän han inte FÅR röra på sig! Det vore så himla synd om såret skulle gå upp bara för att han inte kan vara stilla. Men vad ska man göra...
    Vi slapp katetern som går direkt i urinblåsan också, för de fick in en så tjock kateter i snoppen så det var ganska liten risk att den skulle sättas igen. Också skönt att bara ha en slang att hålla reda på.
    Vi bor i ett ROnald McDonald-hus, och jag vill bara säga det att jag ska ALLTID skänka pengar när jag är på McDOnalds hädanefter!!! VIlken gudomlig fristad! Och vilken skillnad mot det sunkiga sjukhuset med sin 4-sal!! Vi känner det som att vi bor på hotell!

• Indratvillingmamma
    Idapida skrev 2009-09-16 19:45:26 följande:
    Nu har vi opererat Åke! Själva operationen gick bra, även om vi inte fick morgontiden som vi hade hoppats. Men vi väckte honom vid 4 på morgonen och gav honom välling, så han klarade sig väl något sånär fram till kl 11 då han sövdes. Men då var inte glad, som tur var sövde de honom på mask och det gick fort. Hade varit jobbigt att sticka honom när han redan var så arg och ledsen. Sen mådde han bara bra på uppvaket och allt var frid och fröjd.Men nu återstår det värsta...att hålla honom stilla...Har bara gått tre timmar sen han piggnade till och vi är redan helt slut. Han är så himla aktiv, man fattar inte hur mycket han rör på sig förrän han inte FÅR röra på sig! Det vore så himla synd om såret skulle gå upp bara för att han inte kan vara stilla. Men vad ska man göra...Vi slapp katetern som går direkt i urinblåsan också, för de fick in en så tjock kateter i snoppen så det var ganska liten risk att den skulle sättas igen. Också skönt att bara ha en slang att hålla reda på.Vi bor i ett ROnald McDonald-hus, och jag vill bara säga det att jag ska ALLTID skänka pengar när jag är på McDOnalds hädanefter!!! VIlken gudomlig fristad! Och vilken skillnad mot det sunkiga sjukhuset med sin 4-sal!! Vi känner det som att vi bor på hotell!
    Vad skönt att allt har gått bra!
    När vår pojke opererades så sa de inget om att han inte fick röra på sig. Det verkar vara olika direktiv på olika sjukhus.
  • Mammatillmini2008
    Tottie78 skrev 2009-09-16 07:59:01 följande:
    Hoppas det går bra i dag!! :)
    Det gik bra men jag fick en midre chock då opertionen var bokad om 2 veckor har nämligen inte fått någon kallelse till det ännu och då är jag bortrest med så vi kom överrens med läkaren att det blir operation i november istället och det känns bra då hinner jag förberedda mig lite själv med känner att jag behöver det
    Idapida skrev 2009-09-16 19:45:26 följande:
    Nu har vi opererat Åke! Själva operationen gick bra, även om vi inte fick morgontiden som vi hade hoppats. Men vi väckte honom vid 4 på morgonen och gav honom välling, så han klarade sig väl något sånär fram till kl 11 då han sövdes. Men då var inte glad, som tur var sövde de honom på mask och det gick fort. Hade varit jobbigt att sticka honom när han redan var så arg och ledsen. Sen mådde han bara bra på uppvaket och allt var frid och fröjd. Men nu återstår det värsta...att hålla honom stilla...Har bara gått tre timmar sen han piggnade till och vi är redan helt slut. Han är så himla aktiv, man fattar inte hur mycket han rör på sig förrän han inte FÅR röra på sig! Det vore så himla synd om såret skulle gå upp bara för att han inte kan vara stilla. Men vad ska man göra... Vi slapp katetern som går direkt i urinblåsan också, för de fick in en så tjock kateter i snoppen så det var ganska liten risk att den skulle sättas igen. Också skönt att bara ha en slang att hålla reda på. Vi bor i ett ROnald McDonald-hus, och jag vill bara säga det att jag ska ALLTID skänka pengar när jag är på McDOnalds hädanefter!!! VIlken gudomlig fristad! Och vilken skillnad mot det sunkiga sjukhuset med sin 4-sal!! Vi känner det som att vi bor på hotell!
    Skönt att det har gått bra för er lilla kille, hur gammal är han?
  • Totts
    Casiopeja skrev 2009-09-17 09:17:25 följande:
    Men gud! Jag hade nog också flyttat op om man fått en så kortfristig varsel. Man vill som du säger förbereda sig mentalt innan.
  • IMLVLM

Hej, jag hittade just denna tråd. Har läst igenom en massa trådar om hypospadi då min son som snart är 6 månader föddes med vad barnläkaren på BB sa var en lindrig form av hypospadi.

Vi fick i veckan en kallese så först nu ska vi få träffa någon som kan berätta mer vad som ska ske, känner mig väldigt orolig då det verkar var så otroligt olika från barn till barn vad som behövs göras och NÄR.

Jag kan ärligt säga att jag inte vet hur det ska se ut, men vår son har myningen av urinröret under snoppen. Hans förhud är kluven. Jag vet inte om de kommer förlänag han urinrör, jag vet inte om de måste ta bort förhuden eller om det "bara" syr ihop den. Tusen tankar och frågor och jag tycker verkligen att det suger att man inte får några svar på ex. BVC.

Min sambo är orolig över hur det ska bli i hans tonår och när jag nu läser om microsnoppar så börjar jag såklart oroa mig över det. Jag är bara så orolig för han skull. Vill ju inte att han ska bli mobbad eller känna sig annorlunda, tonåren är jobbiga nog som de är utan att man har en "annorlunda" snopp. Sedan tänker jag mycket på senare i livet, har läst att hypospadi kan leda till sterilitet. Stämmer detta?

Känner att det var skönt att skriva av sig lite...
    /Ida

Svar på tråden Hypospadi-tråden del 4