• sötanosen

kan du hjälpa

Hej!
    Jag har en fråga från en kompis. Hon får tillfälligt försörjningstöd, då hon har blivit av med ett jobb sedan 6 månader tillbaka.
    Hon söker dagligen jobb för att komma ifrån soc.
    Hon har en liten son på 4 år hemma. Hon bor inte ihop med barnets far. Barnets far har haft akassa, han har betalat 1200 kronor i underhåll. Men nu har hans akassa dagar tagit slut. Han ska få aktivitetstöd. Men han får inte de pengarna förren i slutet av Oktober. Han kan alltså INTE betala underhåll på 1200 kronor den här månaden, han är helt utan pengar, Han kan inte betala dubbelt nästa månad heller, då aktivitetstöden är på väldigt lite pengar. Min kompis pengar räcker inte att leva på, med mat,om hon inte får 1200 kr i underhåll. Kommer hennes soc att dra underhåll den här månaden iallafall eller inte. Jag har för mig att de inte får dra pengar som inte finns. Men jag vet inte. Kompisen har en skuld på 1700, som måset betalas den här månaden, så det fungerar inte ekonomiskt för henne. Hon kommer att få underhåll precis som vanligt efter den här månaden.
    Tacksam för svar!
    MVH SARA

• Svar på tråden kan du hjälpa
  • Socialsekreteraren

Hej,

Uppmana din kompis om att kontakt försäkringskassan för att via den få underhållsstödet. Försäkringskassan kommer då att bedöma hur mycket av underhållsstödet som fadern ska betala, detta kan innebära att han betalar en mindre del av det faktiska underhållet (beroende på hans inkomster) och att försäkringskassan går in med mellanskillnaden.
    Din kompis slipper även oro över om hon kommer att få pengar eller inte, då utbetalningarna sker via försäkringskassan.

Jag föreslår även att din kompis kontaktar sin kontakt på socialtjänsten och berättar hur det ligger till.

mvh Camilla

Svar på tråden kan du hjälpa