• Wonderchild2009

Bussar i trafiken!

Jag brukar inte vara den som klagar och är irriterad men detta gör mig faktiskt lite smått upprörd!

Enligt trafikreglerna har bussen företräde ut från en hållplats om hastigheten är 50 eller lägre. Visst, superbra för att dom ska kunna hålla sina tabeller!

Nu till problemet! Buss-asen blinkar under tiden dom trycker på gasen och kör rätt ut! Även om man är extra vaksam så vet man inte ifall bussen har i tanke att svänga ut precis framför en eftersom han inte blinkar innan! Jag har ju inte en susning om vad som händer inne i bussen och hur länge han planerar att stå där.
    Även om dom har företräde så har väl dom också en skyldighet?
    Tycker dom har lika mycket skyldighet att blinka som jag har att stanna och släppa förbi den!

Vet inte hur många gånger jag varit på väg in i sidan på en buss för att dom inte visar att dom tänker ge sig ut. Detta händer även på 70-vägarna ut från stan!
    Detta har gjort att jag blivit lite rädd för bussarna, vågar inte riktigt köra förbi dom och om jag gör det så går det snabbt!

Bara jag som stör mig på detta?

• Svar på tråden Bussar i trafiken!
  • bebbelängtan

kan undra om du är från borås... hehe
    jag bara fnös när jag läste.. du är definitivt inte ensam.. här finns det många chaufförer som knappt tar nån notis eller visar hänsyn mot andra medtrafikanter.. "flytta på er! min är större än din o JAG är kung..."

• Wonderchild2009

Ungefär så ja.. Nä inte riktigt Borås, men Jönköping. Undrar hur många olyckor per år som sker pga det...?

• Em00

är det inte så att man så gott som ska stanna om en buss står vid en busshållsplats, om det är på en 50-väg eller lägre..?
    Minns kanske fel...

• MysTic PrincesS
    Wonderchild2009 skrev 2009-09-09 20:21:36 följande:
    Jag brukar inte vara den som klagar och är irriterad men detta gör mig faktiskt lite smått upprörd!Enligt trafikreglerna har bussen företräde ut från en hållplats om hastigheten är 50 eller lägre. Visst, superbra för att dom ska kunna hålla sina tabeller!Nu till problemet! Buss-asen blinkar under tiden dom trycker på gasen och kör rätt ut! Även om man är extra vaksam så vet man inte ifall bussen har i tanke att svänga ut precis framför en eftersom han inte blinkar innan! Jag har ju inte en susning om vad som händer inne i bussen och hur länge han planerar att stå där.Även om dom har företräde så har väl dom också en skyldighet?Tycker dom har lika mycket skyldighet att blinka som jag har att stanna och släppa förbi den!Vet inte hur många gånger jag varit på väg in i sidan på en buss för att dom inte visar att dom tänker ge sig ut. Detta händer även på 70-vägarna ut från stan!Detta har gjort att jag blivit lite rädd för bussarna, vågar inte riktigt köra förbi dom och om jag gör det så går det snabbt!Bara jag som stör mig på detta?
    Hett tips, maila Arriva om vad du upplever, klockslag och vilket nr på bussen t ex linje 26 åt Taberg kl 15:30. De får då fram vem som kört bussen och kan ta tag i det.
    Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
  • Wonderchild2009
    Em00 skrev 2009-09-09 23:25:17 följande:
    är det inte så att man så gott som ska stanna om en buss står vid en busshållsplats, om det är på en 50-väg eller lägre..? Minns kanske fel...
    Inte stanna men du ska ju ta det försiktigt.
    Det är ju ingen som vet hur lång tid bussen kommer att stå vid busshållplatsen, det kanske är mycket folk som är på väg på, ett kort kanske strular eller så väntar han in tiden. Om man skulle stanna varje gång en buss står vid en busshållplats skulle det ju stoppa trafiken..
    Blinkar bussen innan han börjar köra så visar han ju att han vill ut och då är det klart man stannar.. Men tyvärr är det sällan dom gör det innan utan samtidigt som dom börjar köra..
  • Wonderchild2009

MysTic PrincesS skrev 2009-09-09 23:29:32 följande:

Hett tips, maila Arriva om vad du upplever, klockslag och vilket nr på bussen t ex linje 26 åt Taberg kl 15:30. De får då fram vem som kört bussen och kan ta tag i det.
    Ska fasiken börja med det från och med nu! För det har hänt så sjukt många gånger!!
    Skulle man smälla med bussen så blir det ju på dotterns sida där hon sitter och det är det sista jag vill!
    Tummen ner för Arriva!
  • MysTic PrincesS
    Wonderchild2009 skrev 2009-09-09 23:40:47 följande:
    MysTic PrincesS skrev 2009-09-09 23:29:32 följande: Ska fasiken börja med det från och med nu! För det har hänt så sjukt många gånger!!Skulle man smälla med bussen så blir det ju på dotterns sida där hon sitter och det är det sista jag vill! Tummen ner för Arriva!
    Mer tummen ner för vissa av deras chaufförer. Fast Arriva och länstrafiken ska ha sig en känga i baken med. Om folk i och utanför visste det jag (tyvärr) vet så skulle inte många våga åka buss

Maila varenda gång, om det så händer 5 ggr om dagen. Och släng gärna in en insändare i JP med
  • MysTic PrincesS

I och utanför JKPG skulle det stå...

• Bea08

Håller med TS, bussj*****na kör ut på 70 vägar som idioter, den kör de alltid för nära så de nästan sitter i röven på mig.
    Blinkar o kör ut från hållplatserna som TS beskriver utan att kolla i sina speglar om en bil är i närheten eller håller på o kör om. Snackar om SL nu då jag bor i STHLM.

• MysTic PrincesS

Oh, lite info för JKPG-bor

Vissa av de äldre bussarna kan inte köra ut och iväg om de inte slår på vänster blinkers först. Tyvärr finns inte denna funktion på alla bussar konstigt nog.

Sen ang mail till Arriva. Är det något man upplever som negativt, maila eller skriv eller ring Arriva om detta. Det dom inte vet kan de inte åtgärda. Mycket viktigt att få med tid och linje.

Men, man ska även maila positiva omdömen, detta gör att chaufförerna blir glada och skärper till sig extra mycket för att fortsätta hålla passagerar nöjda.

Påpeka gärna direkt till chauffören om han/hon kör illa eller om du tycker att han/hon kört på ett bra sätt osv. Om man efter att ha påpekat illa körsätt får ett otrevligt bemötande så påpeka detta med i kontakten av Arriva.

Hm, kanske ska starta en egen info tråd om bussar o Arriva?

Svar på tråden Bussar i trafiken!