• Wonderchild2009

Bussar i trafiken!

Jag brukar inte vara den som klagar och är irriterad men detta gör mig faktiskt lite smått upprörd!

Enligt trafikreglerna har bussen företräde ut från en hållplats om hastigheten är 50 eller lägre. Visst, superbra för att dom ska kunna hålla sina tabeller!

Nu till problemet! Buss-asen blinkar under tiden dom trycker på gasen och kör rätt ut! Även om man är extra vaksam så vet man inte ifall bussen har i tanke att svänga ut precis framför en eftersom han inte blinkar innan! Jag har ju inte en susning om vad som händer inne i bussen och hur länge han planerar att stå där.
    Även om dom har företräde så har väl dom också en skyldighet?
    Tycker dom har lika mycket skyldighet att blinka som jag har att stanna och släppa förbi den!

Vet inte hur många gånger jag varit på väg in i sidan på en buss för att dom inte visar att dom tänker ge sig ut. Detta händer även på 70-vägarna ut från stan!
    Detta har gjort att jag blivit lite rädd för bussarna, vågar inte riktigt köra förbi dom och om jag gör det så går det snabbt!

Bara jag som stör mig på detta?

• Svar på tråden Bussar i trafiken!
  • Kinya
    Em00 skrev 2009-09-09 23:25:17 följande:
    är det inte så att man så gott som ska stanna om en buss står vid en busshållsplats, om det är på en 50-väg eller lägre..? Minns kanske fel...
    Nä, man ska inte stanna bara för att en buss står vid hållplats men man ska lämna företräde för bussen när den ska börja köra igen. Alltså måste ju busschauffören först signalera att h*n ska börja köra och sen vänta på att de bilar som redan var på väg förbi när h*n började signalera har passerat.
  • Wonderchild2009
    Bea08 skrev 2009-09-10 01:46:33 följande:
    Håller med TS, bussj*****na kör ut på 70 vägar som idioter, den kör de alltid för nära så de nästan sitter i röven på mig. Blinkar o kör ut från hållplatserna som TS beskriver utan att kolla i sina speglar om en bil är i närheten eller håller på o kör om. Snackar om SL nu då jag bor i STHLM.
    Har bott där med, dock i Haninge, men samma jävla visa där som mitt inne i stan! Usch
  • bakeacake

Men om du kör in i baken på bussen så är de ju ditt fel iaf... så ja är alltid försiktig när ja har en buss i närheten..

• bakeacake

Men om du kör in i baken på bussen så är de ju ditt fel iaf... så ja är alltid försiktig när ja har en buss i närheten..

• Wonderchild2009

MysTic PrincesS skrev 2009-09-10 14:02:37 följande:

Oh, lite info för JKPG-bor Vissa av de äldre bussarna kan inte köra ut och iväg om de inte slår på vänster blinkers först. Tyvärr finns inte denna funktion på alla bussar konstigt nog. Sen ang mail till Arriva. Är det något man upplever som negativt, maila eller skriv eller ring Arriva om detta. Det dom inte vet kan de inte åtgärda. Mycket viktigt att få med tid och linje. Men, man ska även maila positiva omdömen, detta gör att chaufförerna blir glada och skärper till sig extra mycket för att fortsätta hålla passagerar nöjda. Påpeka gärna direkt till chauffören om han/hon kör illa eller om du tycker att han/hon kört på ett bra sätt osv. Om man efter att ha påpekat illa körsätt får ett otrevligt bemötande så påpeka detta med i kontakten av Arriva. Hm, kanske ska starta en egen info tråd om bussar o Arriva?
    Som tur är åker jag aldrig buss längre för jag är så beroende av bilen, bor mitt ute i ingemansland..
    Vore det inte för att jag tycker synd om dom som måste åka buss så hade jag gärna sett att Arriva går i konkurs, det finns inte mycket positivt om dom (tyvärr).
    Hade några år i mitt liv då jag åkte väldigt mycket buss, bodde då ute i Lekeryd, alltid var det något strul. Bussarna kom inte i tid, dom kom inte alls, dom missade busshållplatser, the list goes on..
  • Wonderchild2009
    Kinya skrev 2009-09-10 14:05:46 följande:
    Nä, man ska inte stanna bara för att en buss står vid hållplats men man ska lämna företräde för bussen när den ska börja köra igen. Alltså måste ju busschauffören först signalera att h*n ska börja köra och sen vänta på att de bilar som redan var på väg förbi när h*n började signalera har passerat.
    precis! Inte lätt och veta när dom ska köra om dom inte blinkar (om man inte är tankeläsare förstås) ;)
  • Bussförare
    Wonderchild2009 skrev 2009-09-09 20:21:36 följande:
    Detta har gjort att jag blivit lite rädd för bussarna
    Då är det bättre om du låter bli att köra bil och åker buss istället.

Jag kan förklara varför många busschaufförer gör så. Så snart man sätter igång vänsterblinkers, gasar bilisterna till 100 km/t för att hinna före bussen. T o m unga kvinnor med barn på framsätet glömmer allt, de MÅSTE om bussen till varje pris. Då blir det mycket svårare att köra ut från hållplatsen. Därför blir vi busschaufförer så fräcka.

Om man kör på en buss, ligger ansvaret även på busschauffören. Ingen som vill krocka.
  • Jennie med ie

Nej det är inte bara du som stör dig. Man förväntas fanimej vara tankeläsare, man ska t o m fatta att fast bussen fortfarande blinkar _höger_ så ska man fatta att om ½ sekund har den tänkt slå om till vänsterblinkning och börja köra ut så därför ska man stanna bakom. Busschauffören skiter i vilket, det är inte hans/hennes bil eller han/hon själv som blir skadad...

• Wonderchild2009

Jennie med ie skrev 2009-09-13 15:26:35 följande:

Nej det är inte bara du som stör dig. Man förväntas fanimej vara tankeläsare, man ska t o m fatta att fast bussen fortfarande blinkar _höger_ så ska man fatta att om ½ sekund har den tänkt slå om till vänsterblinkning och börja köra ut så därför ska man stanna bakom. Busschauffören skiter i vilket, det är inte hans/hennes bil eller han/hon själv som blir skadad...
    Jepp, tankeläsare skulle man va så vore allt mycket enklare!!!
  • emma91

Jag vet vad du menar... håller visserligen bara på och övningsköra.

Sen tyckte jag de va lite roligt att de blev lite hata arriva här, men jag vet för mycket för att vilja åka med deras bussar...

• MysTic PrincesS
    emma91 skrev 2009-09-14 21:17:49 följande:
    Jag vet vad du menar... håller visserligen bara på och övningsköra.Sen tyckte jag de va lite roligt att de blev lite hata arriva här, men jag vet för mycket för att vilja åka med deras bussar...
    Samma här, men har lite VIP där.. så fortsätter åka

Fast, en rejäl känga ska vissa bilister ha med, de kan köra in framför en buss för att sedan bromsa o svänga på direkten, de tror tydligen att en buss stannar på 5 m... om ni visste hur många personskador bilister orsakar busspassagerare per år på grund av idiotkörning.. det är skrämmande

Sen ang tider mm, där ska man inte skälla på arriva, de kör efter ett schema som några kostymnissar på länstrafiken bestämt att det ska de klara. De åker själva turen de sätter tiderna på.. när det är i stort sett tomt på gatorna och inga passagerar som ska på o av... sen ska chaufförerna hålla detta under rusningstrafik, när folk ska till o från jobb/skola... good luck.
    Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
  • melondoft

Ler lite åt att läsa detta då jag egentligen står på bådas sidor. 1: jag blir TOKIG på busschaufförer som bara slår i blinkers och svänger ut direkt, alternativt inte använder blinkers alls, 2: jag är själv busschaufför och vet hur jäkla svårt det kan vara att komma ut... för av någon anledning (som tidigare nämnt) så har vissa folk VÄLDIGT svårt för att ligga bakom en buss och bara MÅSTE ta sig förbi innan bussen kör ut. Om det då är 9-10 bilister som gör detta, vid varje hållplats, så blir det till slut så att man måste tränga sig ut för att överhuvudtaget ha chansen att hinna ut. MEN jag försvarar absolut INTE de chaufförer som bara slänger sig ut direkt utan att blinka osv. Håller med tidigare nämnt att se till att höra av er till det företag som kör just där ni jobbar. Själv råkar jag köra för just Arriva, dock i Sthlm. Hör av er både för bra och dåliga saker så blir det lättare så att man tar saker på allvar. Och sen för att svara på en fråga: NEJ, busschaufförer får inte bara slänga sig ut. Ja, bilister har skyldighet att lämna företräde men busschaufförerna har skyldighet att se till att det inte blir en farlig situation och se till att man har koll på att bilisten har möjlighet att stanna och att denne har upptäckt att bussen vill svänga ut. Så ansvaret ligger alltså lika mycket på båda parter. :) *notis från en som har erfarenhet från båda sidor*

• emma91

MysTic PrincesS skrev 2009-09-14 21:29:07 följande:

Samma här, men har lite VIP där.. så fortsätter åka Fast, en rejäl känga ska vissa bilister ha med, de kan köra in framför en buss för att sedan bromsa o svänga på direkten, de tror tydligen att en buss stannar på 5 m... om ni visste hur många personskador bilister orsakar busspassagerare per år på grund av idiotkörning.. det är skrämmande Sen ang tider mm, där ska man inte skälla på arriva, de kör efter ett schema som några kostymnissar på länstrafiken bestämt att det ska de klara. De åker själva turen de sätter tiderna på.. när det är i stort sett tomt på gatorna och inga passagerar som ska på o av... sen ska chaufförerna hålla detta under rusningstrafik, när folk ska till o från jobb/skola... good luck.
    Ja, visst allt är ju inte bussarnas fel

Men har varit med MÅNGA busschaufförer som aldrig någonsin borde köra buss överhuvudtaget, riktigt oförskämda och är helt utan trafikvett och gärna halvskriker i en mobiltelefon.

Sambon har berättat ett x antal ggr hur de kan höra på jobbet (bussmekaniker, fast inte åt arriva) över kom radion att ex. buss xx ska sluta köra som en jävla galning, och när trafikledning väl blandar sig in brukar de va illa
  • MysTic PrincesS
    emma91 skrev 2009-09-14 21:42:12 följande:
    MysTic PrincesS skrev 2009-09-14 21:29:07 följande: Ja, visst allt är ju inte bussarnas fel Men har varit med MÅNGA busschaufförer som aldrig någonsin borde köra buss överhuvudtaget, riktigt oförskämda och är helt utan trafikvett och gärna halvskriker i en mobiltelefon.Sambon har berättat ett x antal ggr hur de kan höra på jobbet (bussmekaniker, fast inte åt arriva) över kom radion att ex. buss xx ska sluta köra som en jävla galning, och när trafikledning väl blandar sig in brukar de va illa
    Jotack, rally kalle bakom ratten har man upplevt alltför många ggr, de får inte prata i mobil egentligen, men gör det ändå {#lang_emotions_dreamer} och har även råkat ut för typer där, blev avslängd av en chaffis när jag hade son + vagn med för att jag tyckte att 1 extra vagn 1 hållplats borde ju inte vara några problem ( va jag + en till på bussen när en tredje med vagn klämde sig in, dock hade han inte barnet i vagnen) då jag skulle av nästa hållplats... men nä, då fick jag gå av.... surgubbe annars går det bra att ta både 3 o 4 vagnar men inte då (regeln är visserligen 2 vagnar av säkerhetsskäl o försäkringar)

Ha ha, undrar om jag inte vet vem den chaffisen är som kör så... vet att det är en som kör så ofta
  • emma91

MysTic PrincesS skrev 2009-09-14 21:53:20 följande:

Jotack, rally kalle bakom ratten har man upplevt alltför många ggr, de får inte prata i mobil egentligen, men gör det ändå  och har även råkat ut för typer där, blev avslängd av en chaffis när jag hade son + vagn med för att jag tyckte att 1 extra vagn 1 hållplats borde ju inte vara några problem ( va jag + en till på bussen när en tredje med vagn klämde sig in, dock hade han inte barnet i vagnen) då jag skulle av nästa hållplats... men nä, då fick jag gå av.... surgubbe annars går det bra att ta både 3 o 4 vagnar men inte då (regeln är visserligen 2 vagnar av säkerhetsskäl o försäkringar) Ha ha, undrar om jag inte vet vem den chaffisen är som kör så... vet att det är en som kör så ofta
    Helt sjukt... Har aldrig varit med om de och då åker jag buss varje dag, men jag är inte alls förvånad

En gång när jag skulle kliva på bussen(bakre dörrarna) precis då stänger busschauffören stängde dörrarna så jag och en till blev tvingade att gå fram istället och när vi kliver på där så kläcker han ur sig att man kan faktiskt kliva på där med, men saken va den att det va fullt i främre delen utan möjlighet att gå bakåt, och den där jävla idioten till chauförren ropar i högtalaren att alla ska gå bakåt! Jag undrar ju hur han tänkte då? hade de inte varit lättare från början ifall vi som klev på sist hade fått kliva på bak på en gång då.... suck.
  • MysTic PrincesS
    emma91 skrev 2009-09-14 22:03:30 följande:
    MysTic PrincesS skrev 2009-09-14 21:53:20 följande: Helt sjukt... Har aldrig varit med om de och då åker jag buss varje dag, men jag är inte alls förvånad En gång när jag skulle kliva på bussen(bakre dörrarna) precis då stänger busschauffören stängde dörrarna så jag och en till blev tvingade att gå fram istället och när vi kliver på där så kläcker han ur sig att man kan faktiskt kliva på där med, men saken va den att det va fullt i främre delen utan möjlighet att gå bakåt, och den där jävla idioten till chauförren ropar i högtalaren att alla ska gå bakåt! Jag undrar ju hur han tänkte då? hade de inte varit lättare från början ifall vi som klev på sist hade fått kliva på bak på en gång då.... suck.
    Vid vilken tid var detta? Nu hålls bakdörrarna stängda för på och avstigning efter en viss tid på grund av de som smiter på + bråkar. Då får man snällt hoppa av eller gå på fram. Vilka linjer brukar du åka med? Du kanske åker med min syster isf
  • emma91

MysTic PrincesS skrev 2009-09-14 22:09:09 följande:

Vid vilken tid var detta? Nu hålls bakdörrarna stängda för på och avstigning efter en viss tid på grund av de som smiter på + bråkar. Då får man snällt hoppa av eller gå på fram. Vilka linjer brukar du åka med? Du kanske åker med min syster isf
    15-16-tiden Fast de var säkert ett år sen men ändå jag är fortfarande irriterad för de

Mest 1:an och 13
  • MysTic PrincesS
    emma91 skrev 2009-09-14 22:16:48 följande:
    MysTic PrincesS skrev 2009-09-14 22:09:09 följande: 15-16-tiden Fast de var säkert ett år sen men ändå jag är fortfarande irriterad för de Mest 1:an och 13
    Ha ha, då har du säkert haft syrran som chaffis 13 e en linje jag åker ofta med...
  • tattoedbeauty

Höll på att ske en olycka då jag körde om en buss på 50-väg. När jag kommit halvvägs förbi så blinkar bussen och kör samtidigt ut, så jag var tvungen att gasa på för att inte kollidera, fick köra på mittlinjen med mötande trafik. Jag kunde ju inte stanna och släppa förbi bussen för då hade han kört in i sidan på mig.

Jag är numera väääldigt försiktig när en buss står och blinkar in, för man vet aldrig när det ska blinka ut.

• Wonderchild2009
    tattoedbeauty skrev 2009-09-14 22:34:34 följande:
    Höll på att ske en olycka då jag körde om en buss på 50-väg. När jag kommit halvvägs förbi så blinkar bussen och kör samtidigt ut, så jag var tvungen att gasa på för att inte kollidera, fick köra på mittlinjen med mötande trafik. Jag kunde ju inte stanna och släppa förbi bussen för då hade han kört in i sidan på mig.Jag är numera väääldigt försiktig när en buss står och blinkar in, för man vet aldrig när det ska blinka ut.
    Precis vad jag menar! Helt livsfarligt..
    Man har egentligen några val, antingen kör man in i bussen, eller så väjer du och krockar med motgående trafik eller så tvärnitar du och får en bil i baken ist..
    Antingen eller haha :P bara att välja
Svar på tråden Bussar i trafiken!