• Ronjan709

Skulle du tvinga en i en sjuk bebis ersättning/gröt etc?

En snabb fråga bara till alla föräldrar därute. Vi har nämligen lite olika åsikter här i familjen Jag tycker inte man tvingar i en sjuk bebis i ersättning eller gröt med tvång som tydligt vägrar genom att skrika o stänga munnen. Jag tror i stället på att avakta lite o söka läkarvård om det inte blir bättre.

Vad tycker ni? Hur gör ni när era bebisar är sjuka?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 17:17
    Tack alla som svarat. Inser efter att läst alla svar att man kanske faktiskt kan bli tvingad att tvinga i vätska om barnet blir uttorka samtidigt som man söker läkarhjälp.Annars var det skönt att höra att de flesta som jag inte tror på tvång.

• Svar på tråden Skulle du tvinga en i en sjuk bebis ersättning/gröt etc?
  • lillasmilla

Hur skulle man göra då? Bända upp munnen eller? Nej, tack inget våld hemma hos oss. Men självklart trugar man kanske mer än vanligt, man vill ju få i barnet vätska.

• Vickan I

Jag skulle inte tvinga min bebis när han var frisk heller . Lirka och försöka är en sak, men inte med tvång. Viktigt är ju att bebisen får i sig vätska dock.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • MUM CC

Nej inget tvång alls med mat, endast med medicin. Mat äter dem när de behöver sedan. Vätska kan ju dock vara viktigt vid tex diareé och så.

• Ronjan709

MUM CC skrev 2009-09-09 21:36:18 följande:

Nej inget tvång alls med mat, endast med medicin. Mat äter dem när de behöver sedan. Vätska kan ju dock vara viktigt vid tex diareé och så.
    Ja visst kan man lirka o försöka med vätska men i slutändan tycker jag inte man tvingar det heller. Däremot blir man ju orolig o söker läkarvård ganska snabbt om inte vätska alls går ner är min åsikt.
  • Skrutten74

När de är sjuka behöver de inte äta. Men det är ju viktigt med vätska! Kanske kan locka med lite saft som dessutom är slemlösande? Eller så kan man sakta spruta in lite vatten i mungipan med en liten spruta man kan få på Apoteket, bara så man vet att de får i sig vätska.

Men som sagt, mat behöver de inte när de är sjuka. Kroppen behöver ha all kraft till att bekämpa bakterierna, inte bryta ner mat i magen!

• Marma

tvinga o tvinga...har däremot mutat o trugat så in i norden så det nästan känns som tvång...:P

• Vickan I
    Liljan75 skrev 2009-09-09 21:38:55 följande:
    Ja visst kan man lirka o försöka med vätska men i slutändan tycker jag inte man tvingar det heller. Däremot blir man ju orolig o söker läkarvård ganska snabbt om inte vätska alls går ner är min åsikt.
    Ja precis, inget tvång alls öht. Blir man orolig för tiden går söker man läkarvård istället.
    (¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • SofiaD

Inte tvinga! Behövs oftast inte heller om man ger saft eller annat sött.

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Ronjan709
    SmåläningsMamman skrev 2009-09-09 21:39:12 följande:
    tvinga o tvinga...har däremot mutat o trugat så in i norden så det nästan känns som tvång...:P
    Ok men det är ju lite en annan sak. Truga självklart men det känns som det finns en gräns där det blir tvång om barnet skriker o blir jättearg o man endå tvingar in en sked....
  • mandelblomma

inte mat, men vätska om det var medicinskt befogat såklart då alternativet kan vara inläggning på sjukhus med dropp...som de heller inte brukar vilja var med på frivilligt!

Svar på tråden Skulle du tvinga en i en sjuk bebis ersättning/gröt etc?