• Ronjan709

Skulle du tvinga en i en sjuk bebis ersättning/gröt etc?

En snabb fråga bara till alla föräldrar därute. Vi har nämligen lite olika åsikter här i familjen Jag tycker inte man tvingar i en sjuk bebis i ersättning eller gröt med tvång som tydligt vägrar genom att skrika o stänga munnen. Jag tror i stället på att avakta lite o söka läkarvård om det inte blir bättre.

Vad tycker ni? Hur gör ni när era bebisar är sjuka?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 17:17
    Tack alla som svarat. Inser efter att läst alla svar att man kanske faktiskt kan bli tvingad att tvinga i vätska om barnet blir uttorka samtidigt som man söker läkarhjälp.Annars var det skönt att höra att de flesta som jag inte tror på tvång.

• Svar på tråden Skulle du tvinga en i en sjuk bebis ersättning/gröt etc?
  • MUM CC

Tycker att det är så mycket lättare när de blir äldre, då kan man ju tex ge dem saft/glass iaf, det brukar alltid gå ner! Men det är svårare med de mindre, de förstår ju inte mutor/godsaker!

• Mrs Ella

Om barnet är sjukt och behöver ha i sig vätska är det ok att tvinga eftersom livet faktiskt står på spel. En liten blir uttorkad fort. Om man "söker läkarhjälp" är det enda som kommer att hända att någon annan tvingar i barnet eller i riktigt risiga fall sticker en nål i en liten hand eller fot för att få in vätska.
    En förälder ska se till att barnet mår bra. Inte avvakta. Det är min åsikt.

• Ronjan709
    SofiaD skrev 2009-09-09 21:41:24 följande:
    Inte tvinga! Behövs oftast inte heller om man ger saft eller annat sött.
    Intressant med saft. Om man aldrig gett saft till sitt barn tidigare. Kan man pröva med vanlig köpsaft som man har hemma alltså?
  • Gottegrisen

Enda gången jag tvingat i något av mina barn något var när lilltjejen hade maginfluensa och inte vill dricka (hon började dessutom bli lite påverkad och jag var tvungen för att slippa sjukhus). Tyvärr så hjälpte det inte den gången utan hon fick upp allt vi tvingade ner så vi hamnade på akuten och blev inlagda med dropp. Den gången önskade jag att jag börjat tvinga i henne tidigare så vi sluppit det för det var hemskt att se sitt barn så sjukt.

Alltså ett barn som inte dricker måste man tvinga speciellt om det kräks. Fast kan man truga i det saft eller isglass eller något annat med vätska i så är det ju bra mycket bättre än tvång.

• Ronjan709
    Mrs Ella skrev 2009-09-09 21:43:52 följande:
    Om barnet är sjukt och behöver ha i sig vätska är det ok att tvinga eftersom livet faktiskt står på spel. En liten blir uttorkad fort. Om man "söker läkarhjälp" är det enda som kommer att hända att någon annan tvingar i barnet eller i riktigt risiga fall sticker en nål i en liten hand eller fot för att få in vätska. En förälder ska se till att barnet mår bra. Inte avvakta. Det är min åsikt.
    Ok. Jag tänker att man måste söka läkarvård om det inte löser sig så man får veta att det inte är ngt riktig fel på öron eller hals som kräver medicin o därför gör ont att svälja.

Men så som du skriver så kan jag faktiskt förstå den åsikten med.
  • Skrutten74
    Liljan75 skrev 2009-09-09 21:44:03 följande:
    Intressant med saft. Om man aldrig gett saft till sitt barn tidigare. Kan man pröva med vanlig köpsaft som man har hemma alltså?
    Vi fick rådet att ge vår lilla saft väldigt tidigt. Tror hon var 7-8 månader. Hon hade snuva och hosta så hon inte kunde sova. Fick då rådet att ge henne varm saft på sked och spola igenom näsan med koksaltslösning. Vi värmde bara vanlig köpesaft i micron. Hon var skeptisk först, men fick snabbt smak för det! Tänk bara på att inte ge det i flaska! Flaskan ska ju bara förknippas med vatten eller välling/mjölk. Ge det på sked, är nog det bästa.
  • Mrs Ella

Saft är till och med bra eftersom de behöver socker när de är sjuka.
    Funkar inte saft kan man ge äppelmos eller nyponsoppa eller annan fruktsoppa. Isglass kan också vara bra men barnisglassar innehåller inte så stora mängder vätska som man kanske tror (de är ju små).

• Ronjan709
    Gottegrisen skrev 2009-09-09 21:45:54 följande:
    Enda gången jag tvingat i något av mina barn något var när lilltjejen hade maginfluensa och inte vill dricka (hon började dessutom bli lite påverkad och jag var tvungen för att slippa sjukhus). Tyvärr så hjälpte det inte den gången utan hon fick upp allt vi tvingade ner så vi hamnade på akuten och blev inlagda med dropp. Den gången önskade jag att jag börjat tvinga i henne tidigare så vi sluppit det för det var hemskt att se sitt barn så sjukt.Alltså ett barn som inte dricker måste man tvinga speciellt om det kräks. Fast kan man truga i det saft eller isglass eller något annat med vätska i så är det ju bra mycket bättre än tvång.
    Tack för att du delar med dig av din erfarenhet.
    Förstår nu hur dramatiskt det kan bli med dropp o varför man kanske endå kan tvinga tillslut för att undvika det.
  • Matillin

Klart man inte ska tvinga i ett sjukt barn gröt!
    Man ska väl inte tvinga i en bebis mat över huvud taget?
    Om det är akut är den en annan sak, barnet inte ätit på 2 dagar eller druckit eller måste ha i sig medicin.
    När man är sjuk har man sällan matlust och detsamma gäller bebisar.
    Gissar att det är mannen som tycker bebisen ska äta eller?

• Ronjan709
    Skrutten74 skrev 2009-09-09 21:49:49 följande:
    Vi fick rådet att ge vår lilla saft väldigt tidigt. Tror hon var 7-8 månader. Hon hade snuva och hosta så hon inte kunde sova. Fick då rådet att ge henne varm saft på sked och spola igenom näsan med koksaltslösning. Vi värmde bara vanlig köpesaft i micron. Hon var skeptisk först, men fick snabbt smak för det! Tänk bara på att inte ge det i flaska! Flaskan ska ju bara förknippas med vatten eller välling/mjölk. Ge det på sked, är nog det bästa.
    Ok.
    Har en snart 6 mån kille här så du kanske man kan försöka med saft.
    Han har inte velat ha ersättning o gröt som han brukar äta men ammat lite (delammar) det är inte helt krisigt ännu även om det inte är så mkt så fortsätter det så kan det ju bli det.
  • Matillin

ts
    Hur länge har bebisen vägrat äta?
    Det viktigaste är att få i vätska, mat kan man klara sig utan bra länge.

• Ronjan709
    Matillin skrev 2009-09-09 21:54:00 följande:
    Klart man inte ska tvinga i ett sjukt barn gröt!Man ska väl inte tvinga i en bebis mat över huvud taget? Om det är akut är den en annan sak, barnet inte ätit på 2 dagar eller druckit eller måste ha i sig medicin.När man är sjuk har man sällan matlust och detsamma gäller bebisar.Gissar att det är mannen som tycker bebisen ska äta eller?
    Bebisens andra förälder om vi säger så så har jag inte sagt så mkt

Nu när frågan kom upp och jag känner så starkt att inte använda tvång så känner jag bara jag vill veta hur andra föräldrar gör om det bara är jag som tänker så här eller bara han. Men nu efter att fått andras åsikter här så kan jag faktiskt förstå lite mer att man kan tvinga i vätska i alla fall om det blir krisigt.
  • Ronjan709
    Matillin skrev 2009-09-09 21:55:44 följande:
    tsHur länge har bebisen vägrat äta?Det viktigaste är att få i vätska, mat kan man klara sig utan bra länge.
    I dag har han egentligen bara ätit ersättning en gång ca 100 ml mitt på dagen.
    Men lite amning då o då har gått i konstigt nog. Han är riktigt förkyld o ger nezeril också då saltlösningen inte hjälpt så mkt. Så det är alltså svårt att säga hur mkt dessa småsnuttar på bröstet blivit. Men jag håller koll på urinen för att se att han inte blir uttorkad.
  • Mrs Ella

Det är bra att du håller koll på urinmängden. Det är bästa måttet på att han får i sig. Kanske kan du gå upp en gång i natt också och kolla blöjan om ni inte vaknar ändå.

Det känns jättejobbig att tvinga i ett sjukt barn vätska. Det ska det göra för en förälder! Men skit i alla som gör förfärade smileys och skriver att "Våld förekommer inte hemma hos oss". Det du gör av godhet och för att du vill hjälpa din älskade unge när han är sjuk är att vara en bra förälder. Så det så.

• Matillin
    Liljan75 skrev 2009-09-09 22:03:41 följande:
    I dag har han egentligen bara ätit ersättning en gång ca 100 ml mitt på dagen.Men lite amning då o då har gått i konstigt nog. Han är riktigt förkyld o ger nezeril också då saltlösningen inte hjälpt så mkt. Så det är alltså svårt att säga hur mkt dessa småsnuttar på bröstet blivit. Men jag håller koll på urinen för att se att han inte blir uttorkad.
    Ja då tror jag inte du behöver oroa dig.
    Tänkte att det kanske hade gått 1 dag utan någon som helst vätska men han har ju ammat och i alla fall ätit lite ersättning.
    Jag tror det är rätt vanligt att barn gör som din son när dom är sjuka i någon dag.
    Det är ju så när man blir vuxen med att man inte blir så sugen på mat.
    Håller man koll på urinen och dom får i sig litegrann så är det ingen fara.

Det värsta man kan göra är att tvinga i ett barn mat kan du hälsa den andra föräldern Det kan ge helt motsatt effekt och matvägran mot all mat i värsta fall.
    Man ska erbjuda mat flera gånger i stället, men aldrig tvinga.
    Det är vad jag läst att expertisen säger och det låter ju rätt så vettigt
  • Agamemnon

När dottern var sjuk och inte ville äta trugade vi bara med vätska och vi struntade i våra vanliga "inget socker och onyttigt-regler". Hon fick saft, vanlig köpsaft, vi "spetsade" mjölk med kakao och vaniljsocker, vi fick t.o.m. i henne några små skedar chokladpudding. Om han inte äter så fokusera på vätska och socker.

Naturligtvis kan ni inte hålla på så i tid och evighet, om förkylningen inte ger med sig måste ni naturligtvis söka läkarvård.
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • pojkens

det beror väl på hur du menar tvinga egetnligen. Det är ju näst intill omöjligt att tvinga in gröt. ersättning och vatten kanske. Men det är väl snarare så att man får se till att de får i sig lite skvättar då och då under dagen när de är sjuka, för att de faktiskt behöver få i sig något. Man själv vet ju att man inte har matlust men vätska behövs alltid. Så tvinga, nja, men definitivt lura ner vätska i någon form i barnet för dess bästa. Inte kul att behöva bli så dålig att man måste få dropp! verkar långsökt.

Svar på tråden Skulle du tvinga en i en sjuk bebis ersättning/gröt etc?