• Anonym

Varierande blodtryck

Att bt mätare för hemmabruk inte är att lita på. Att du stressar upp dig. Och varför, ditt bt är ju inte högt...140/90 är ju gränsvärde som ska mätas upp flera gånger efter varandra.

• Anonym

Anonym (undrande) skrev 2009-09-09 23:36:59 följande:

Fast jag har en blodtrycksmätare som är samma som de mäter på mottagning. Så mätningarna är nog pålitliga! Det jag förundras över - det är inte höjden på blodtrycket utan de snabba skiftningarna i kombination med obehag! När man säger att blodtrycket förändras är det verkligen så snabbt och med så mycket som i mitt fall?Att jag inte frågar läkarna är att vad jag än säger så säger de att det nog är som jag har ångest - de har liksom låst sig.....
    Jag tror att det är psyket (och då menar jag inte din ångest, utan allas psyke kan påverka bt) som påverkar svängingarna. Jag har själv på skoj testat och det kan skilja en hel del. Mkt för att man inte kan ta ett bt korrekt på sig själv Och att ta bt stressar upp, även om man försöker slappna av.
    Det är väl bara bra att kroppen har normla funktioner? Att den reagerar och inte är status Q.
  • Anonym

Anonym (undrande) skrev 2009-09-09 23:44:13 följande:

Men om jag blev stressad/ångest så borde det ju inte dippa?! Eller det kan kkanske slå åt båda hållen? & så att jag upplever obehag?!
    Det är ju olika nervsystem i kroppen som går igång på olika saker. Men vad spelar eg ditt blodtryck för roll. Det känns som du stressar upp dig mer ang det. Så länge det inte är högt så är det väl bara bra?
  • Anonym

Anonym (undrande) skrev 2009-09-09 23:47:09 följande:

Mätte nu när jag sitter vid datorn och hade nu 132/89 & 75 i puls - och nu e jag verkligen svin trött!
    Men nu är du lätt stressad för att du sitte roch diskuterar det och därför pillrar det sig upp lite. Du skrev ju själv att det steg när du satt.
    Skippa mätaren..det har ingen betydelse!
  • Anonym

Anonym (undrande) skrev 2009-09-10 23:28:44 följande:

Tack vad snälla ni e som påminner mig om att det faktikst kan vara så att jag nojjar i onödan MEN ett scenarie till - som jag vill ventilera. Det noterades i morse:Då jag vaknat:- sätter mig på sängkanten 110/76 & 86 i puls- ställer mig direkt efter 99/82 & 110 i puls- 1 minut senare stående 113/87 & 101 i puls- 5 min senare 118/78 & 80 i pulsStämmer ju kusligt väl vid beskrivning av Ortostatiskt lågt blodtryck: "då man reser sig sjunker systoliska blodtrycket obetydligt (10-20 mmHg), det diastoliska trycket stiger något. Pulsen ökar med mer än 25 slag per minut. Vid bägge dessa tillstånd föreligger trötthet, yrsel"! Detta får tydligen främst gamlingar (& ja e liksom bara i 35-års åldern) men kan tydligen oxå uppstå vid neurologiska förändringar.... Fast skulle kanske kuna tyda på kärlkramp oxå....Eller kan tryck och puls be te sig som mitt utan att det e konstigt?! Jag känner ju av svajningarna oxå. Men som sagt - hoppas att det e helt ok.....
    Det händer att det svartnar för mina ögon när jag reser mig hastigt. Skulle jag bli nojjig och kolla mitt bt skulle det troligen likna ditt.
    Det är fortfarande totalt onödigt att hålla på som du gör! Sluta och lev gott istället!
  • Anonym

A Andersson skrev 2009-09-10 23:38:27 följande:

om det svartnar för ögonen kan du ha för lågt bt.
    Nja, det hänger inte riktigt med när jag reser mig. Hade det varit FÖR lågt som du skriver, då hade jag nog snarare rasat i backen....jag nojjar inte, utan bara förklarar att det är helt normlat, och jag är nöjd med mitt förehållandeivs låga bt.
  • Anonym

A Andersson skrev 2009-09-10 23:50:43 följande:

jag har med låt bt och är helt nöjd. känner bara av det ibland. dessutom kan kvinnor ha lågt bt utan att det ska vara någon vara.
    Men män kan inte ha det?
  • Anonym

A Andersson skrev 2009-09-10 23:53:23 följande:

varför skulle de inte kunna ha det?
    För att du specificerade kvinnor i ditt svar...
  • Anonym

A Andersson skrev 2009-09-10 23:59:22 följande:

som exempel ja eftersom jag själv är kvinna
    Men när du skriver så så lät det som att det var ok för kvinnor...hur vet vi att TS är kvinna tex...
  • Anonym

Mitt varierar jättemycket, när jag är nervös eller stressad skjuter det i höjden ca (180/110) Har gjort 24 timmars mätning för att kolla upp mig då jag inte kan ta blodtrycket på VC under avstressande former. Mitt blodtryck är helt normalt under 24 timmar.

Svar på tråden Varierande blodtryck