• Anonym (undrande)

Varierande blodtryck

Skaffade en blodtrycksmätare - då jag misstänkte att värdet de mäter på sjukhuset är högre än mitt normala. På sjukhus/hos läkaren ligger jag kring 130-140/85-90. Men när jag mäter hemma e det helt galet. Vid några få tillfällen ligger jag lika högt som på sjukhuset men annars ligger det oftast mellan 115-130/70-85. Men på kvällen ter de sig ofta galet och har märkt att de är i samband med obehags känslor (som min läkare tror är panikångest). T ex så här var de här om kvällen:

22:42 130/79 puls 81
    23:00 113/63 puls 73
    23:28 100/61 puls 86 ? OBEHAG (yrsel, krampaktig känsla i bröstet etc)
    23:31 128/83 puls 83 ? rest mig

Kan det vara så här? Har ju hört att blodtrycket kan variera mycket - men så snabbt?!

Vad tror ni/har för erfarenehter?

• Svar på tråden Varierande blodtryck
  • Anonym

Att bt mätare för hemmabruk inte är att lita på. Att du stressar upp dig. Och varför, ditt bt är ju inte högt...140/90 är ju gränsvärde som ska mätas upp flera gånger efter varandra.

• Anonym (undrande)

Fast jag har en blodtrycksmätare som är samma som de mäter på mottagning. Så mätningarna är nog pålitliga! Det jag förundras över - det är inte höjden på blodtrycket utan de snabba skiftningarna i kombination med obehag!

När man säger att blodtrycket förändras är det verkligen så snabbt och med så mycket som i mitt fall?

Att jag inte frågar läkarna är att vad jag än säger så säger de att det nog är som jag har ångest - de har liksom låst sig.....

• A Andersson

hur sitter du när du mäter? har du armen i hjärthöjd? kudde under armen? ej korslagda ben?

• Anonym

Anonym (undrande) skrev 2009-09-09 23:36:59 följande:

Fast jag har en blodtrycksmätare som är samma som de mäter på mottagning. Så mätningarna är nog pålitliga! Det jag förundras över - det är inte höjden på blodtrycket utan de snabba skiftningarna i kombination med obehag! När man säger att blodtrycket förändras är det verkligen så snabbt och med så mycket som i mitt fall?Att jag inte frågar läkarna är att vad jag än säger så säger de att det nog är som jag har ångest - de har liksom låst sig.....
    Jag tror att det är psyket (och då menar jag inte din ångest, utan allas psyke kan påverka bt) som påverkar svängingarna. Jag har själv på skoj testat och det kan skilja en hel del. Mkt för att man inte kan ta ett bt korrekt på sig själv Och att ta bt stressar upp, även om man försöker slappna av.
    Det är väl bara bra att kroppen har normla funktioner? Att den reagerar och inte är status Q.
  • Anonym (undrande)

Men om jag blev stressad/ångest så borde det ju inte dippa?! Eller det kan kkanske slå åt båda hållen? & så att jag upplever obehag?!

• Anonym

Anonym (undrande) skrev 2009-09-09 23:44:13 följande:

Men om jag blev stressad/ångest så borde det ju inte dippa?! Eller det kan kkanske slå åt båda hållen? & så att jag upplever obehag?!
    Det är ju olika nervsystem i kroppen som går igång på olika saker. Men vad spelar eg ditt blodtryck för roll. Det känns som du stressar upp dig mer ang det. Så länge det inte är högt så är det väl bara bra?
  • Anonym (undrande)

När jag får dessa konstiga tryck - så ligger jag ner med armen i hjärthöjd. Sitter jag upp får jag nästan alltid ett tryck på 125 -140/80-90

• Anonym (undrande)

Mätte nu när jag sitter vid datorn och hade nu 132/89 & 75 i puls - och nu e jag verkligen svin trött!

• Anonym (undrande)

Men när jag tog det då jag nattade min son vid 8 - då hade jag 114/73 och puls 87.

• Anonym

Anonym (undrande) skrev 2009-09-09 23:47:09 följande:

Mätte nu när jag sitter vid datorn och hade nu 132/89 & 75 i puls - och nu e jag verkligen svin trött!
    Men nu är du lätt stressad för att du sitte roch diskuterar det och därför pillrar det sig upp lite. Du skrev ju själv att det steg när du satt.
    Skippa mätaren..det har ingen betydelse!
Svar på tråden Varierande blodtryck