Anonym (undrande) skrev 2009-09-11 07:32:50 följande:
Jo, mina symtom - känsla av blodtrycksfall, yrsel, hjärtklappning, "hackningar" på hjärtat, trötthet & ångest mm. Men jag har varit hos läkare tagit EKG, långtids EKG, ultraljud på hjärtat mm men de konstaterar bara att jag har en hel del sinustakykardi - men att jag nog "bara" är sådan. & att oro och ångest förrvärrar det. Sen reagerade jag på att mitt blodtryck taget på sjukhus/VC de senaste åren; sen jag fått problem, ligger på 130-140/85-90. Förr tog jag ej så ofta blodtryck men jag låg i princip alltid runt 115-120/70-75 - även då jag var gravid! Därför ville jag kolla hur det var hemma och blev ju lite förvånad över att det svängde SÅ - och ofta vid symtom antingen ngt förhöjt eller väldigt dippat från minutrarna innan!
Att blodtrycket varierar relativt mycket under korta perioder är inget konstigt. I länken nedan ser du en 24-timmars blodtrycksmätning hos en frisk person, och som du ser så förändras det mycket under korta perioder. Hos vissa svänger det dessutom mer än hos andra.
Så de blodtrycksförändringar du tagit upp här tycker jag inte ser konstiga ut på något sätt.
www.trialsjournal.com/content/figures/1468-6708-6-6-1-l.jpg
Sen vad gäller ortostatism så får gamla det av på grund av att kärlen inte hinner med att dra ihop sig när de reser sig men unga människor kan också ha det på grund av att de från början har ganska lågt blodtryck. Är ju många unga människor som kan dratta i backen om de reser sig snabbt ur sängen på morgonen, inget konstigt med det. Särskilt om man som dig här gör testet på morgonen. Och ditt blodtryck hämtar ju sig dessutom snabbt, på en minut så är det ju återställt.
Sen är det ju så att blodtrycket påverkas när man har ångest och obehagskänslor, det är en bieffekt snarare än orsak.
Att bara sitta och analysera blodtrycksförändringar är ur medicinsk synvinkel rätt meningslöst, det svårt att dra några egentliga slutsatser av det. Det skulle väl vara om du hade någon rejäl ortostatism, men det verkar du ju inte ha. Yrsel och trötthet kan ju ha många olika orsaker och de viktigaste uppgifterna för att komma fram till vad det beror på är hur själva symptomen ter sig. När de kommer, vad de utlöses av, vilken karaktär de har, hur de känns, om de kommer plötsligt osv. Jag vet inte hur mycket din läkare utrett dig i övrigt men på hjärtfronten är du ju extremt välutredd, så det verkar ju som att din läkare tagit dina problem på allvar. Och rutinblodprover som Hb, elektrolyter, socker, b12 och sköldkörtelprover antar jag är gjorda?