Inlägg från: vadskajaghetadå |Visa alla inlägg
  • vadskajaghetadå

Varierande blodtryck

mitt blodtryck varierar som ditt.
    jag har en mätare som de använder på sjukhuset, och för ett tag sen hade jag 160/110 vilket är superhögt.
    jag spelade poker just då men det var lite väl...

hur som helst så har jag alltid högt hos läkaren, samma värden som dig fast högre.

för nåt år sen blev jag oplanerat gravid, har en historia bakom mig med eklampsi, medvetslöshet etc så jag ville inte bli gravid, hos bm hade jag då 140/100

sen fick jag missfall nån vecka efter, och där hade jag 105/65, och det var inte så att jag hade blödit massor eller så och därflr fått bra blodtryck.

men under alla mina år med olika mätare har det varierat nåt enormt.
    en gång fick jag hem en 24 timmars mätare, den visar de första värdena men inte sen, en gång när jag gick hade jag 150/110 stressad som fan var jag, hemma sen hade jag 120/80 sen slutade den visa.

fick veta resultatet och på natten hade jag så lågt som typ 95/48 eller nåt sånt.

de flesta säger att det undre trycket inte påverkas av stress, men det GÖR det, alla som säger det snackas BS.

kram

• vadskajaghetadå

att du nu har 100 kan bero på att du stressar upp dig, att du vilar och tar det lugnt spelar ingen roll, känner du minsta ångest eller oro sticker det iväg.

jag är som du, vet exakt hur du känner dig och tänker att man ska få en infarkt eller nåt.

är det heeelt cool inombords när du mäter?

testa och spela på mobilen eller nåt, och distrahera.

• vadskajaghetadå
    Eisa skrev 2009-10-01 22:30:46 följande:
    De där automatiska batteridrivna mätarna är värdelösa. Släng dem och kolla med en riktig.
    iaf de man sätter på handleden.

men min mätare använder dom på huddinge.

www.ajmedical.se/M6.jpg

dock har den börjat pipa lite tyst, men jag litar på den ändå.
    man känner när pulsen börjar och slutar, mammas kille har högt blodtryck och har alltid visat högt på honom, på mig varierat. på mamma superlågt men nu när hon tagit bort en medicin har hon fått lite högre igen och min visare högre.
  • vadskajaghetadå

haha jag köpte en på rusta en gång för en tvåhundring, den kunde visa 140/40 osv..reklameeera.

• vadskajaghetadå

Anonym (undrande) skrev 2009-09-09 23:49:05 följande:

Men när jag tog det då jag nattade min son vid 8 - då hade jag 114/73 och puls 87.
    jag är sker på att du har ett liknande tryck när du inte mäter.

obehaget du känner är ångest och tryckförändringen tror jag.
    jag brukar få huvudvärk, spänningshuvudvärk när jag vart stressad och fått höga värden.

men jag tror att du har ett hoppande blodtryck som mig, och du kanske är känslig och blir yr lätt om det blir för lågt.

har man högt blodtryck säger läkarna att man har det jämt, inte 65 i undertryck ena sekunden och 105 nästa.
  • vadskajaghetadå
    Eisa skrev 2009-10-01 22:37:49 följande:
    Okej, men de där mätarna håller på att avvecklas från sjukhusen, i alla fall vissa sjukhus. Tyvärr tycker inte personalen att de har tid att ta RIKTIGA blodtryck, så de använder de där med batteri. De ger inget annat än en fingervisning. Möjligtvis.
    ja de ger nog inte exakta resultat.
    den hoppar ju typ 4 mmHg när den räknar ner 93-89-83 osv

men visar den 110/70 så kanske man "på riktigt" har 115/75 eller 105/68

så den ger en fingervisning som du säger, den är nog inte så dåligt att den visar 110/70 och man har 150/100
  • vadskajaghetadå

ibland kan jag dock undra, tänk om läkaren hör dåligt? har massa vax liksom? när man träffar en väldigt gammal gubbe eller tant. då känns ibland dessa mer pålitliga

sen slår ju hjärtat olika hårt, måste väl vara lättare att höra ett som slår hårt än "tyst"?

• vadskajaghetadå

hahaha eisa skakar på huvudet åt mig kanske

"hårt?" "tyst?"

• vadskajaghetadå
    Eisa skrev 2009-10-01 22:46:58 följande:
    Haha nej jag tänker vad det stod i den där artikeln jag läste om de där batterimätarna men jag minns inte.
    det stod nog att "alltför många sjukhus använder batteridrivna opålitliga mätare pga lathet"
  • vadskajaghetadå

mig har det satt sig på psyket iaf, så jag är lite manisk när det gäller detta.

sen jag fick kramper och medvetslös under graviditeten pga högt blodtryck har jag kollat det VARJE dag.

förr höll jag på kanske 50 gånger om dagen, nu kollar jag det varje morgon. då hade jga lika svajjigt som dig.

var hos läkaren i fredags och jag frågade om han behövde tala om vilekt blodtryck jag hade då jag börjar oroa mig, sa att jag brukar ha högt hos läkaren men bra hemma.

jag slappnade av någorlunda, han sa att det var perfekt.
    men alla läkare är olika, min egen överläkare säger att det är perfekt när det ligger på 140/90 men det håller jag knappast med om.

• vadskajaghetadå

jag var där pga en annan anledning.

Svar på tråden Varierande blodtryck