• Anonym

nytt kök?

Jag har egentligen en ganska enkel fråga.
    Vad kostar ett kök?
    På ett ungefär.

Nu behöver ingen skriva att det inte går att svara på eftersom det kan kosta hur mycket som helst. Jag menar vad det kostar mellan tummen och pekfingret.

Någon som bytt kök nyligen? Vad blev det för något och vad kostade det?

Ingen ger mig ett vettigt svar. "Mellan 20.000 och 200.000 kronor" får jag till svar.
    Det är inte direkt enkelt att lägga upp en budget med en sån post.

Eftersom det här handlar om min ekonomi lägger jag tråden där jag kan vara anonym.

• Svar på tråden nytt kök?
  • Sencha

Fast det är ju så: det beror på.
    Vilken prisklass har ni tänkt er - ska det vara ett billigt kök eller ett lyxigare kök?
    Och hur mycket behöver göras i övrigt? Behöver det dras om el, vatten, avlopp? Behöver ni hantverkarhjälp till mycket?
    Och, inte minst, hur stort är köket det rör sig om?

Så ja, jag skulle nog säga mellan 15000 och 300000 Kan kosta ännu mer också.

0401 & 0807
  • The Black Lady

Beror på hur stort köket är.. vilka kvadratmeter har ni?

• Sencha

Det är lite som att fråga "Vad kostar ett hus?". Man måste precisera lite mer vad man avser

0401 & 0807
  • Anonym (kök)

vad har ni tänkt er för kök?

Ikea har en jättebra funktion som man kan ladda hem, detär ett program där man ritar upp sitt egna kök, och sedan kan man dra in de skåp och lådor bord och allt sådant där, och allt som man dragit in räknas priset ihop på, så man ser exakt vad det köket man ritat upp kommer kosta...

Vårat kök från ikea kostade 20000:-
    Och vitvarorna (alla) som vi köpte från ett annat ställe gick på 41000:-
    Men då var det inte det billigaste vi valde...

Sedan byggde vi om hela köket, satte upp nya väggar och rev gamla, nytt golv och balkar... mm... allt som allt räknar vi att vårat kök gick på runt 100 000:-
    Då har vi ett hyffsat stort kök på ca 40 m2

• Anonym

En liten rörmokare kanske behöver hjälpa till men resten fixar vi själva.

Köket är...ja, bra fråga.
    Det är inte jättestort.
    Fan vad dålig jag är =)
    Det är normal-stort.

Det här måste vara världens sämsta tråd, jag kan ju inte svara på frågorna jag får ens.

Problemet är egentligen att min karl inte har något som helst ekonomiskt sinne så jag måste sätta en gräns för oss.
    Jag har kollat lite på ikea och på marbodal.
    Jag vill ha ett fint och funktionellt kök. Ett som är lite fräschare än det som är i huset nu, det är över 30 år.

• Anonym
    Sencha skrev 2009-09-10 10:41:06 följande:
    Det är lite som att fråga "Vad kostar ett hus?". Man måste precisera lite mer vad man avser
    Jo, jag vet.
    Hur långt är ett snöre liksom?

Men det går ju att svara på i runda slängar.
  • Anonym

Anonym (kök) skrev 2009-09-10 10:41:08 följande:

vad har ni tänkt er för kök? Ikea har en jättebra funktion som man kan ladda hem, detär ett program där man ritar upp sitt egna kök, och sedan kan man dra in de skåp och lådor bord och allt sådant där, och allt som man dragit in räknas priset ihop på, så man ser exakt vad det köket man ritat upp kommer kosta... Vårat kök från ikea kostade 20000:- Och vitvarorna (alla) som vi köpte från ett annat ställe gick på 41000:- Men då var det inte det billigaste vi valde... Sedan byggde vi om hela köket, satte upp nya väggar och rev gamla, nytt golv och balkar... mm... allt som allt räknar vi att vårat kök gick på runt 100 000:- Då har vi ett hyffsat stort kök på ca 40 m2
    Vad var det för vitvaror?

Har ni några mer saker man bör tänka på?
    Jag har aldrig byggt ett kök.
  • Sencha
    Anonym skrev 2009-09-10 10:42:22 följande:
    Jo, jag vet.Hur långt är ett snöre liksom?
    Precis.
    Anonym skrev 2009-09-10 10:42:22 följande:
    Men det går ju att svara på i runda slängar.
    Det är det man gör när man svarar 20 000-200 000. Det är i runda slängar.
    0401 & 0807
  • Sencha
    Anonym skrev 2009-09-10 10:41:44 följande:
    En liten rörmokare kanske behöver hjälpa till men resten fixar vi själva.Köket är...ja, bra fråga. Det är inte jättestort.Fan vad dålig jag är =) Det är normal-stort. Det här måste vara världens sämsta tråd, jag kan ju inte svara på frågorna jag får ens.Problemet är egentligen att min karl inte har något som helst ekonomiskt sinne så jag måste sätta en gräns för oss. Jag har kollat lite på ikea och på marbodal. Jag vill ha ett fint och funktionellt kök. Ett som är lite fräschare än det som är i huset nu, det är över 30 år.
    Nå, men 100 000 är en grov gissning. Hyfsat schysst kök. En del hantverkshjälp.
    0401 & 0807
Svar på tråden nytt kök?