• Anonym

nytt kök?

Jag har egentligen en ganska enkel fråga.
    Vad kostar ett kök?
    På ett ungefär.

Nu behöver ingen skriva att det inte går att svara på eftersom det kan kosta hur mycket som helst. Jag menar vad det kostar mellan tummen och pekfingret.

Någon som bytt kök nyligen? Vad blev det för något och vad kostade det?

Ingen ger mig ett vettigt svar. "Mellan 20.000 och 200.000 kronor" får jag till svar.
    Det är inte direkt enkelt att lägga upp en budget med en sån post.

Eftersom det här handlar om min ekonomi lägger jag tråden där jag kan vara anonym.

• Svar på tråden nytt kök?
  • Jojjo

Vi köpte ikeakök, vet inte kvadraten men relativt stort med mkt lådor och bänkytor. Köket kostade knappa 40000 och vitvarorna (ej från ikea) ca 40000. Min man gjorde allt han fick själv, men vi slog ut badrum å väggar för att få större. Så vi fick dra om el, avlopp och gjorde även om matsal/vardagsrum då planlösningen är så öppen, allt i ett lixom. Totalt gick allt på 140 000. Så köket var ju det billiga=)

• Anonym
    Sencha skrev 2009-09-10 10:44:40 följande:
    Det är det man gör när man svarar 20 000-200 000. Det är i runda slängar.
    Jo men det går ju att svara bättre.
    Ett normalstort hus i en mellanstor svensk stad kostar drygt 1,5 miljoner.

Ett hus på landet i skogen kan du få för 500.000.
  • Sencha
    Anonym skrev 2009-09-10 10:55:34 följande:
    Jo men det går ju att svara bättre.Ett normalstort hus i en mellanstor svensk stad kostar drygt 1,5 miljoner.Ett hus på landet i skogen kan du få för 500.000.
    Jo, precis. Det var väl ungefär den nivån på precisering jag sökte angående ditt kök också. Storlek, kvalitetsnivå, övrigt behov av arbete.
    0401 & 0807
  • Anonym
    Jojjo skrev 2009-09-10 10:54:12 följande:
    Vi köpte ikeakök, vet inte kvadraten men relativt stort med mkt lådor och bänkytor. Köket kostade knappa 40000 och vitvarorna (ej från ikea) ca 40000. Min man gjorde allt han fick själv, men vi slog ut badrum å väggar för att få större. Så vi fick dra om el, avlopp och gjorde även om matsal/vardagsrum då planlösningen är så öppen, allt i ett lixom. Totalt gick allt på 140 000. Så köket var ju det billiga=)
    Tack. Då kostade själva köket dryga 80.000.
    Slå ner några väggar har vi inte plats med, då blir hela huset ett stort kök =)
  • Sencha

Vårt Ikeakök gick på knappt 50000, inkl vitvaror. Vårt kök är litet, ca 10 kvadratmeter. Specialbeställd bänkskiva ingår i priset.
    Med övrigt räknar vi med att landa på 100 000 totalt. Ungefär.

0401 & 0807
  • Anonym
    Sencha skrev 2009-09-10 10:56:52 följande:
    Jo, precis. Det var väl ungefär den nivån på precisering jag sökte angående ditt kök också. Storlek, kvalitetsnivå, övrigt behov av arbete.
    Köket är på dryga 30 kvadrat. Jag vill inte ha ett kök som går sönder om några månader.
    En rörmokare är den enda vi behöver betala för, det andra blir gjort gratis.
  • Anonym
    Sencha skrev 2009-09-10 10:58:22 följande:
    Vårt Ikeakök gick på knappt 50000, inkl vitvaror. Vårt kök är litet, ca 10 kvadratmeter. Specialbeställd bänkskiva ingår i priset. Med övrigt räknar vi med att landa på 100 000 totalt. Ungefär.
    Vad gör ni mer då? För de andra 50.000 ?
  • Sencha
    Anonym skrev 2009-09-10 11:00:05 följande:
    Vad gör ni mer då? För de andra 50.000 ?
    Att dra om en hel massa el kostar pengar Koppla in alla vitvaror. Fixa belysning etc. Lite fixande med avlopp och vattenrör. Så hantverkskostnader och deras material är en stor del.
    I övrigt så är det "egna" materialkostnader som nytt golv (billigt brädgolv), målarfärg, bruk, etc. Men det är ganska billigt i sammanhanget. (Detta är alltså saker där vi gjort jobbet själva.)

Vi har inte fått alla fakturor ännu. Och vi har ärligt talat inte varit så noga med att räkna ihop alla små materialkostnader för egen del heller. Men ca 50 000 är en ganska god mellan tummen och pekfingret-uppskattning av kostnaderna.
    0401 & 0807
  • Anonym
    Sencha skrev 2009-09-10 11:05:35 följande:
    Att dra om en hel massa el kostar pengar Koppla in alla vitvaror. Fixa belysning etc. Lite fixande med avlopp och vattenrör. Så hantverkskostnader och deras material är en stor del. I övrigt så är det "egna" materialkostnader som nytt golv (billigt brädgolv), målarfärg, bruk, etc. Men det är ganska billigt i sammanhanget. (Detta är alltså saker där vi gjort jobbet själva.) Vi har inte fått alla fakturor ännu. Och vi har ärligt talat inte varit så noga med att räkna ihop alla små materialkostnader för egen del heller. Men ca 50 000 är en ganska god mellan tummen och pekfingret-uppskattning av kostnaderna.
    Elen fixar vi själva så där sparar vi några kronor.
    Nu har du ju gett mig ett mellan tummen- och pekfingretsvar =)
Svar på tråden nytt kök?