Smuliz skrev 2009-11-02 22:56:27 följande:
Intressant det där med pump eller inte pump. Imorgon ska vi på narkosbedömning, för på onsdag ska lilla Amanda få PEG.Skrämmande men ändå efterlängtat hur man nu kan säja så, men men. Vår förhoppning är ju att hon ska bli gladare och nöjdare när hon är mätt och belåten, vi hoppas på det.Är det svårt att lära sej sköta PEG-en? Är det mycket tid som ska läggas ner på det?Matningen, matar alla var tredje timme dygnet runt, eller hur gör man?Läkaren sa till oss att vi ska mata Amanda som vanligt hela dagen, sen på kvällen sprutar man i det där extra som hon inte ätit själv. Men om man läser här verkar ingen annan göra så?! Ja usch nu börjar höns-mamma-nerverna komma smygande
Hej Smuliz.
Nej det tar inte jättemycket tid. Det är kanon! Nu fick ju Myran knapp med en gång och jag vet inte om det är någon skillnad med PEG.
Man behöver göra ordentligt rent runt knappen varje dag, det gör vi på morgonen när man ändå duschar och fixar. Sedan byter man ju den med några månaders mellanrum...lite olika kan jag tänka mig....men det får man ju hjälp med om man inte är som jag och sliter ut den själv. Vi matar 4 ggr per dag, frukost, lunch, middag och kvällsmat. Plus att Myran får extra vätska en gång däremellan.
Vi ger ju bara via knappen, men Myran har ju också matförbud via munnen. (jag låter dock henne smaka på sånt jag tycker är gott...typ mango, vaniljglass..och även på maten hon får i knappen...jag doppar bara skeden i så att hon får smaken utan att behöva svälja ngt)
För eran del låter det väl jättebra att mata Amanda som vanligt låt henne äta så mycket hon vill. Och så kan ni putta på alla kalorier som saknar via knappen.
Det jag tycker är meckigast är faktiskt att alla grejor kring knappen kräver så mycket förrådsuttrymme hemma...matleveranserna är enorma ibland, sprutor, slangar, aggregat till pumpen.. Och att man måste till pappersåtervinningen med wellpapp så ofta nuförtiden

Men Myran genererar ju en del förrådsuttrymme även med mediciner och likn...för att inte tala om hjälpmedel.
Kan tillägga att Myran får sondnäring i knappen blandat med vanlig mat. Det verkar hennes mage må bäst av.