trollvisan skrev 2009-11-15 23:31:06 följande:
Hej Är ny här med att skriva men jag läser ofta. Har en dotter på snart 8 månader (6 mån korr) som precis fått knapp på magen. Är lite för tidigt född men åt bra på både flaska och amning. Hon hade ett blåsljud på hjärtat som opererades i augusti. Hade sond från juli då hon började matvägra och det blev inte bättre efter operationen heller snarare sämre. Så nu har hon fått en knapp. Har lite frågor om det är någon som vill hjälpa mig. När kan man börja fungera som vanligt igen då det känns som jag inte kan lyfta, busa och gosa med henne som jag har gjort innan då jag är rädd att det ska göra ont på henne. Känns som den lilla knappen ska fastna överallt och vara i vägen. Hon kräktes en del med sond och gör det en del nu med MEN efter vi matat så blir hon väldigt ledsen och det har hon inte blivit tidigare. Spänner det i magen på henne eller vad kan det vara. Hon fick knappen för några dagar sen. Idag kändes det som jag hellre vill ha sond än knapp. Snälla, kan nån berätta lite hur det var när erat barn fick knapp?? Kram
Olivia fick sin knapp när hon var ett år och det är nu 5,5 år sen. Det tog ett bra tag innan Olivia ville ligga på mage efter operationen, men att bära henne var inga problem. Vi låg på sjukhuset i 6 dygn, för hon fick en infektion i såret. De 3 första dagarna fick hon morfindropp för hon hade rätt ont, men redan andra dygent så somnade hon i min famn (mage mot mage) och sov som en stock, så hon hade nog inte så ont.
Jag tycker att du ska försöka lyfta din dotter precis som vanligt, och du märker nog om hon har ont. Självklart är man öm när man är nyopererad, men efter en vecka så borde hon inte känna av så mycket.
Vi har som sagt haft knappen i 5,5 år och den har bara åkt ur en endast gång. Vi hade glömt att koppla bort slangen och sprutan som hade fastnat i hennes stol och vi lyfter upp henne. Det sa plopp! Och sen var det inget mer med det. Hon reagerade inte ens.
Lycka till, välkommen hit och hör av dig om du undrar över något!