• Emmixen

Knapptråden del elva

Här kommer del elva till vår tråd om barn med knapp på magen/PEG.

För dig som inte vet vad det är finns det info här: www.sahlgrenska.se/SU/5/GEA/PEGKnapp-och-Gastrotub/

Länk till första tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m17655066.html
    Länk till andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m21221243.html
    Länk till tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m24430851.html
    Länk till fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m27447607.html
    Länk till femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m30184851.html
    Länk till sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m33202353.html
    Länk till sjunde tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m35780434.html
    Länk till åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m38996584.html
    Länk till nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42050845.html
    Länk till tionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m44586415.html

Välkomna hit!

• Svar på tråden Knapptråden del elva
  • Jontesfru
    Smuliz skrev 2009-11-10 15:33:31 följande:
    Usch, kan den lossna också
    Ballongen som håller den fast hade gått sönder så då far den ju ut. Men Axel har ju haft knapp sen jan. o det har inte hänt innan, så man behöver nog inte vara orolig.
    Mamma till Anton snart 13år och Axel 2½ år
  • Smuliz

En fråga, när kan man bada efter en PEG-operation? Duscha har hon gjort men ingen kunde ge ett direkt svar på NÄR bada var ok?

Badkar NÄR?
    Simhall NÄR?

Vi har ju bada som våra stora familje-intresse

• Morrisey

Vi har ju knapp men till oss sa de
    badkar efter en vecka
    bassäng efter två veckor

♥ Son född augusti-04 ♥ Son född juni-08 ♥
  • Puff 2008
    Morrisey skrev 2009-11-13 20:03:15 följande:
    Vi har ju knapp men till oss sa debadkar efter en veckabassäng efter två veckor
    Knapp med en gång här med och vi fick bada henne efter en vecka. Duscha med en gång.
  • Smuliz

Ok. Tack Jag fick inga svar alls jag ingen som visste. Känns ju bra... NOT!

Undrar varför ni alla fick knapp direkt för, hade verkligen underlättat för oss också, men de säjer att man måste ha PEG för att göra "hålet" till knappen.

• siren
    Smuliz skrev 2009-11-13 21:32:37 följande:
    Ok. Tack Jag fick inga svar alls jag ingen som visste. Känns ju bra... NOT!Undrar varför ni alla fick knapp direkt för, hade verkligen underlättat för oss också, men de säjer att man måste ha PEG för att göra "hålet" till knappen.
    Vi hade inte en PEG från början, utan en slang med kuff. Detta pga att de inte hade rätt storlek på knapp till Alvin när han skulle opereras. Annars hade vi fått knapp direkt.
    Han fick duscha första 4 veckorna, efter det var det fritt fram för bad! Nu lät vi honom bada hemma i badkaret ändå, för där satt han i badstol så magen var inte under vatten så att säga.
    Riktlinjer för knapp/PEH operationer skiljer sig ofta mellan landsting och sen så bestämmer ofta den opererar hur de vill att det ska vara efteråt. =)
    ♥ Erik 2007 ♥ Alvin 2008 ♥
  • trollvisan

Hej

Är ny här med att skriva men jag läser ofta.

Har en dotter på snart 8 månader (6 mån korr) som precis fått knapp på magen. Är lite för tidigt född men åt bra på både flaska och amning. Hon hade ett blåsljud på hjärtat som opererades i augusti. Hade sond från juli då hon började matvägra och det blev inte bättre efter operationen heller snarare sämre. Så nu har hon fått en knapp.
    Har lite frågor om det är någon som vill hjälpa mig.

När kan man börja fungera som vanligt igen då det känns som jag inte kan lyfta, busa och gosa med henne som jag har gjort innan då jag är rädd att det ska göra ont på henne. Känns som den lilla knappen ska fastna överallt och vara i vägen. Hon kräktes en del med sond och gör det en del nu med MEN efter vi matat så blir hon väldigt ledsen och det har hon inte blivit tidigare. Spänner det i magen på henne eller vad kan det vara. Hon fick knappen för några dagar sen. Idag kändes det som jag hellre vill ha sond än knapp. Snälla, kan nån berätta lite hur det var när erat barn fick knapp??

Kram

• Jontesfru
    trollvisan skrev 2009-11-15 23:31:06 följande:
    HejÄr ny här med att skriva men jag läser ofta.Har en dotter på snart 8 månader (6 mån korr) som precis fått knapp på magen. Är lite för tidigt född men åt bra på både flaska och amning. Hon hade ett blåsljud på hjärtat som opererades i augusti. Hade sond från juli då hon började matvägra och det blev inte bättre efter operationen heller snarare sämre. Så nu har hon fått en knapp.Har lite frågor om det är någon som vill hjälpa mig.När kan man börja fungera som vanligt igen då det känns som jag inte kan lyfta, busa och gosa med henne som jag har gjort innan då jag är rädd att det ska göra ont på henne. Känns som den lilla knappen ska fastna överallt och vara i vägen. Hon kräktes en del med sond och gör det en del nu med MEN efter vi matat så blir hon väldigt ledsen och det har hon inte blivit tidigare. Spänner det i magen på henne eller vad kan det vara. Hon fick knappen för några dagar sen. Idag kändes det som jag hellre vill ha sond än knapp. Snälla, kan nån berätta lite hur det var när erat barn fick knapp??Kram
    Axel var gnällig som bara den i 1-2 veckor efter op. sen blev det bättre. Vi gav alvedon i 5-6dagar då han bara grät annars. o precis som du skriver han grät när han fått mat den första tiden, men det slutade han med efter ett tag. Det känns nog konstigt o ovant skulle jag säga.

Jag skulle vilja säga att de första veckorna var en prövning, men sen har det bara varit en välsignelse. Så ha tillförsikt det kommer nog bli bra för er också.

Kramar
    Anna
    Mamma till Anton snart 13år och Axel 2½ år
  • Morrisey

Idag har vi haft vårt första knappmissöde .
    Emil hade matningsslangen kopplad eftersom han fått medicin och snart skulle ha mat. Maken lyfte upp honom och märkte ingenting förrän han såg ett hål på magen som det kom mat ur.... Knappen hängde kvar på matslangen som fastnat i stolen.
    Hoppsan!

Blev till att tejpa fast en ny knapp och cykla in till sjukhuset. För inte hade vi några sprutor att kuffa med hemma....

Nu sitter i alla fall knappen där den ska. Vi har fått både ny knapp och sprutor att kuffa med. Så nu är vi redo om det skulle hända fler gånger.

♥ Son född augusti-04 ♥ Son född juni-08 ♥
  • Snuffe
    trollvisan skrev 2009-11-15 23:31:06 följande:
    Hej Är ny här med att skriva men jag läser ofta. Har en dotter på snart 8 månader (6 mån korr) som precis fått knapp på magen. Är lite för tidigt född men åt bra på både flaska och amning. Hon hade ett blåsljud på hjärtat som opererades i augusti. Hade sond från juli då hon började matvägra och det blev inte bättre efter operationen heller snarare sämre. Så nu har hon fått en knapp. Har lite frågor om det är någon som vill hjälpa mig. När kan man börja fungera som vanligt igen då det känns som jag inte kan lyfta, busa och gosa med henne som jag har gjort innan då jag är rädd att det ska göra ont på henne. Känns som den lilla knappen ska fastna överallt och vara i vägen. Hon kräktes en del med sond och gör det en del nu med MEN efter vi matat så blir hon väldigt ledsen och det har hon inte blivit tidigare. Spänner det i magen på henne eller vad kan det vara. Hon fick knappen för några dagar sen. Idag kändes det som jag hellre vill ha sond än knapp. Snälla, kan nån berätta lite hur det var när erat barn fick knapp?? Kram
    Olivia fick sin knapp när hon var ett år och det är nu 5,5 år sen. Det tog ett bra tag innan Olivia ville ligga på mage efter operationen, men att bära henne var inga problem. Vi låg på sjukhuset i 6 dygn, för hon fick en infektion i såret. De 3 första dagarna fick hon morfindropp för hon hade rätt ont, men redan andra dygent så somnade hon i min famn (mage mot mage) och sov som en stock, så hon hade nog inte så ont.

Jag tycker att du ska försöka lyfta din dotter precis som vanligt, och du märker nog om hon har ont. Självklart är man öm när man är nyopererad, men efter en vecka så borde hon inte känna av så mycket.
    Vi har som sagt haft knappen i 5,5 år och den har bara åkt ur en endast gång. Vi hade glömt att koppla bort slangen och sprutan som hade fastnat i hennes stol och vi lyfter upp henne. Det sa plopp! Och sen var det inget mer med det. Hon reagerade inte ens.

Lycka till, välkommen hit och hör av dig om du undrar över något!
Svar på tråden Knapptråden del elva