• Davidsmamma

Finns det något negativt att säga om Brio Go?

Ja, som vanligt vill jag ju ha lite insider information när det kommer till nya vagnar. Vad tycker du om Brio Go?

• Svar på tråden Finns det något negativt att säga om Brio Go?
  • Moonlight Gbg

Vad trist Disa D, hoppas det var en av barnsjukdomarna som är åtgärdade nu.
    Det är väl tyvärr så att någon råkar ut för ett dåligt exemplar vilken vagn man än väljer, precis som när man köper bil. Men alltid tråkigt att vara den som drabbas.

Jag vet inte alls vad jag ska köpa till vagnen, känner mig helt oinsatt vad man behöver. Men visst är vintrarna i Gbg precis lika tråkiga som i Stockholm, säkert ännu blötare och väldigt blåsigt!
    Är footsack samma som åkpåse (ursäkta, jag är som sagt oinsatt) i så fall lär det nog bli en. Ska du?

• Davidsmamma

Moonlight Gbg skrev 2009-09-15 09:45:43 följande:

Vad trist Disa D, hoppas det var en av barnsjukdomarna som är åtgärdade nu.Det är väl tyvärr så att någon råkar ut för ett dåligt exemplar vilken vagn man än väljer, precis som när man köper bil. Men alltid tråkigt att vara den som drabbas.Jag vet inte alls vad jag ska köpa till vagnen, känner mig helt oinsatt vad man behöver. Men visst är vintrarna i Gbg precis lika tråkiga som i Stockholm, säkert ännu blötare och väldigt blåsigt!Är footsack samma som åkpåse (ursäkta, jag är som sagt oinsatt) i så fall lär det nog bli en. Ska du?
    Haha, jag vet inte heller direkt skillnaden, men jag tror att det är samma sak- olika namn. Jag vet inte faktiskt. På ett sätt känns det onödigt eftersom han har en varm och vattentät overall, fleecefilt går att fixa på ett kick om det skulle behövas. Känns inte som att en sån skulle fylla nån direkt funktion, förutom att det är mysigt. Sonen är 9½ månad nu och är påväg att börja gå, så åkpåsen kommer inte vara fräsch länge, när han har lekt i geggamojja. (Tänker på insidan i det fallet)
  • Moonlight Gbg

Nej det låter som det kan bli smutsigt kanske
    Vår BF är ju 15 januari så jag vet inte om man kanske behöver ha en sån i liggdelen... Vad har man egentligen i liggdelen mitt i vintern? Någon typ av overall måste vi ju ha, annars blir det ju jättekallt om man behöver lyfta upp lillskrutten.

• Davidsmamma

Moonlight Gbg skrev 2009-09-15 10:13:38 följande:

Nej det låter som det kan bli smutsigt kanske Vår BF är ju 15 januari så jag vet inte om man kanske behöver ha en sån i liggdelen... Vad har man egentligen i liggdelen mitt i vintern? Någon typ av overall måste vi ju ha, annars blir det ju jättekallt om man behöver lyfta upp lillskrutten.
    Åh grattis till kommande knodden! En åkpåse tror jag inte du ska ha till liggdelen, det är väl om det finns ett extra överdrag men annars räcker det med den "lucka" som finns. Bädda går att göra med en äkta lammfäll (mysfaktor 100%), liten vagn kudde, en ullfilt och en tunnare ulloverall till den lilla (och såklart en babymössa i silke/ull). Nu låter jag kanske himla snål med materialet när jag skriver "tunt" om allting. Men faktum är att ull (om du inte redan vet det), är ett fantastiskt material som verkligen kapslar in den värme som behövs och släpper ut resten. Bebisen kommer inte att svettas onödigt mycket, som med tex akryl, polyester och fleece. Sen ligger den ju väldigt skyddad inne i vagnen, så det behövs inte så mycket faktiskt. www.minimundus.se är en toppen sida
  • Moonlight Gbg

Lite nyheter...

Jag har varit på Babyproffsen och de hade fått in den nya Brio-katalogen så jag fick bläddra lite i deras ex
    Inför 2010 har de ändrat lite i färgreglerna gällande chassi och tygfärg. Så här såg det ut (om jag minns rätt):

Vitt chassi: blått, svart, grått tyg (precis som innan)
    Grått chassi: svart
    Svart chassi: röd, svart, brun,grå, sand och blå.

Jag blev så glad, nu går det att få svart med svart. Då blir det nog en sådan sittdel och ev en sandfärgad liggdel.

Sov gott!

• Davidsmamma

Moonlight Gbg skrev 2009-09-15 22:09:48 följande:

Lite nyheter...Jag har varit på Babyproffsen och de hade fått in den nya Brio-katalogen så jag fick bläddra lite i deras ex Inför 2010 har de ändrat lite i färgreglerna gällande chassi och tygfärg. Så här såg det ut (om jag minns rätt):Vitt chassi: blått, svart, grått tyg (precis som innan)Grått chassi: svartSvart chassi: röd, svart, brun,grå, sand och blå.Jag blev så glad, nu går det att få svart med svart. Då blir det nog en sådan sittdel och ev en sandfärgad liggdel.Sov gott!
    Tack!! Fast vilka tråkmånsar som inte vill fixa lite nya roliga färger. Men men sånt är livet :P
  • Loren

"Jag förstår inte vad Loren menar med att det var bra sving i liggdelen men usel stötdämpning i chassit? När vi köpte vår vagn jämförde vi gunget med Teteunia Fun och Brio Go är vida överlägsen. "

Jag tycker som sagt inte att det är så bra stötdämning på GO, inte på andra Brio heller faktiskt, blir liksom väldigt skumpiga. Liggdelen gungade ju skönt så det var ju okej, men sufletten är dålig och tyget väldigt tunt, känns liksom "billigt" fast vagnen är så dyr. Men men.... Jag hade en röd och den var inte speciellt smutstålig och blektes snabbt i solen, så den färgen rekommenderar jag inte. Nog bättre med en grå eller beige i såfall.

• Loren
    hopee skrev 2009-09-15 09:16:41 följande:
    Jag är inte speciellt nöjd med min. Den har redan gått sönder i chassit(fick dock den lagad) men den är för ranglig tycker jag. Och sittdelen som tillhör kan man inte fälla till helt liggläge och man kan bara justera med några remmar. hade inte valt den igen. Men ja snygg är den.
    Hej Disa D:) Kan hålla med om att den är lite ranglig, det känns som en billigare vagn än vad den är faktiskt.
  • inteän
    Loren skrev 2009-09-16 11:53:41 följande:
    Jag tycker som sagt inte att det är så bra stötdämning på GO, inte på andra Brio heller faktiskt, blir liksom väldigt skumpiga. Liggdelen gungade ju skönt så det var ju okej, men sufletten är dålig och tyget väldigt tunt, känns liksom "billigt" fast vagnen är så dyr. Men men.... Jag hade en röd och den var inte speciellt smutstålig och blektes snabbt i solen, så den färgen rekommenderar jag inte. Nog bättre med en grå eller beige i såfall.
    Håller med om att sufletten på liggdelen är i snålaste laget, som jag redan skrivit.
    Jag har också en röd och tycker den ser fin ut i färgen fortfarande, men var på Babyland i helgen och kunde konstatera att den faktiskt har blekts lite jämfört med den splirrans nya de hade där. Liggdelen har inte blivit smutsig, men ur smutssynpunkt har vi valt en svart sittdel.
  • Loren
    inteän skrev 2009-09-16 12:22:41 följande:
    Håller med om att sufletten på liggdelen är i snålaste laget, som jag redan skrivit.Jag har också en röd och tycker den ser fin ut i färgen fortfarande, men var på Babyland i helgen och kunde konstatera att den faktiskt har blekts lite jämfört med den splirrans nya de hade där. Liggdelen har inte blivit smutsig, men ur smutssynpunkt har vi valt en svart sittdel.
    Ja, svart är ju bättre då. Bleks förstås i solen, men bra mot smuts.
  • inteän

Moonlight Gbg skrev 2009-09-14 20:13:26 följande:

inteän: har du kollat i källaren?
    Nu har jag kollat i källaren... bara trepunktsbälte här, grrr! Håller med tidigare, verkar rörigt... tur för er som beställer nu att det är 5-punkts nu.
    Det enda jag kan trösta mig med är att jag kan placera lammskinnet under nu, det är inte ivägen för bältet...
  • Shieva

Vad tycker ni som har en Brun Brio Go sittdel ? Syns smutsen mycket nu när det börjar bli geggigt ute?

Med tanke på att man kanske vill sälja av sin vagn efter att man är färdig med den kanske man ska välja en svart sittdel? Hur resonerar ni?

Är det någon som har köpt brios sittdyna eller åkpåse för att ha mot smuts? Funkar det bra med det glansiga materialet, eller blir det bara halkigt? Det går ju inte att fästa sittdynan i någonting.. eller?

• Kanskedinsyrra

Vi har åxå brio Go, har inte börjat använda sittdelen än, men vår dotter som gillar å sitta å stå har åkt mycket i safen! Det har varit en himla tur för oss. hon gillar inte liggdelen så mycket, den anvädne vi mest till hon var 2-3 månader, sedan ahr vi knappt använt dne mer än som extrasäng i vardagsrummet...
    Vi har åxå haft problem med ett framdäck som någon skrev, men det ska nog lösa sig med olja för oss åxå om vi orkar smörja nån dag...
    Vi är jättenöjda å vikten på vagnen var avgörande för oss. Den är ju kanon-lätt om man kan säga så...
    Tänk på att safe, ligg- och sittdel inte behöver vara i samma färg... man kan kombinera, vi har brunt å grått. känns lite som olika vagn, lite förnyelse ;)

• Hormonella

Har hängt lite i en annan Brio Go-tråd där de flesta också är nöjda och glada, så ikväll beställer vi en vagn på nätet. Men färgen!! Vi är överens om röd med svart chassi, men nu ser jag kommentarerna om att den bleks och inte är smutstålig. Fler med erfarenhet av rött, eller svart som är vårt något tristare andrahandsval? Har färgen blekts mycket?

• Moonlight Gbg

Hormonella: jag har en kompis som har röd och ångrar sig lite och då är det på sittdelen som hon ångrar sig. Vet dock inte om det handlar om solblekning, fick för mig att den ser dassig ut när den blivit smutsig. Osäker dock. Vi beställde i måndags ett svart chassi med sandfärgad liggdel och svart sittdel. Det finns ju lösa suffletter till sittdelen så blir den svarta alltför tråkig så kan man ju alltid piffa till den så småningom.

Har du länk till den andra tråden om Brio Go?

• inteän

Hormonella: jag har röd liggdel, använt den sen i juni dvs hela sommaren. Om jag ställer den brevid en splirrans ny, så ser jag att den har blekts något, men jag tycker absolut inte att det är något som syns när den är på gatan rätt upp o ner. Den är jättefin i färgen, jag skulle ha valt röd igen om jag valde idag, om jag säger så :)

Vi valde svart sittdel just pga smuts(o)känsligheten när det blir leriga stövlar o sånt.

• Hormonella

Moonlight Gbg: Tack för svaret. Det blev en röd ändå, tänkte att den syns bra i trafiken. :) Får väl lägga i något tvättbart så att den inte blir för smutsig. Den sandfärgade är mycket sober och snygg - bra val!

Här är länken: www.familjeliv.se/Forum-2-11/m46620277.html

Svar på tråden Finns det något negativt att säga om Brio Go?