• Mariohn

När är man änglaförälder?

Jag inser att detta ämnet är oerhört känsligt att röra vid men jag har faktiskt seriösa funderingar. Jag startade en tråd angående missfall och har av den tråden förstått att det finns människor som tycker att ett befruktat ägg som inte fäster i livmodern är ett barn och att de är änglaföräldrar när mensen kommer punktligt. Detta avgörs genom att man har känt graviditetssymtom innan mensen. Jag anser inte att det finns en exakt vecka eller tidpunkt där det blir tillåtet att sörja på ett högre plan men jag anser ändå att det är ett hån mot alla som förlorat sitt barn i magen i vecka 38 att kalla sig änglaförälder när man får mens. Hur tänker andra kring detta?

• Svar på tråden När är man änglaförälder?
  • yodi

har haft ett tidigt mf och visst var det tråkigt, men inte på långa vägar så tråkigt som om jag mist något av mina barn, jag anser mig definitivt inte vara en ängla mamma.

för min del så går nog gränsen strax effter v 20.

• Maja27

Har bara läst TS. Jag har lite svårt att tänka mig in i situationen, har inte haft ma ännu. Kan inte riktigt då dra en gräns för en vecka som jag skulle uppfatta mig själv som änglamamma.
    Men jag tycker bestämt att det är upp till var och en att benämna sig själv med det oavsett vecka av graviditet!! Känner man sig som det så är det OK!
    Har aldrig hört talas om någon som kallar sig det för att de fått mens, det låter däremot lite märkligt tycker jag...
    Har själv försökt att få fler barn och blivit jättebesviken många gånger, men även när mensen kommit sent har jag aldrig varit i de tankarna.

• Maja27

Kanske ska förtydliga mig med att jag inte haft ma vad jag vet, kanske det varit det när mensen kommit 2v sent...

• Ullis 10

Har haft mf v 13 ser mig ej som äm.

• Farfalla

Jag förlorade min Rasmus när han var 7månader.
    Jag kallar mig helt enkelt för mamma vilket jag är och kommer alltid att vara till honom.
    Och kallar mig inte för änglamamma, utan isf mamma till en ängel om jag skulle använda ett sådant uttryck.

Änglamamma är för mig någon som förlorat sitt barn i magen.

Och när man "får" kalla sig för änglamamma är upp till vad den personen själv mår "bra" av..
    Jag tycker inte man ska dra gränser för något så obetydligt som vad man kallar sig när det handlar om människor i sorg.

• SkåneP

Den som ifrågasätter andras sätt att hantera sin sorg har myckat kvar att lära om omvärlden.

• pessl

Och var finns då de som får ett missfall när de får mens?

• straw2008

När barnet kan ha klarat sig utanför magen. ca v 24 eller så.

innan har man fått missfall men är inte änglaförälder enligt mig.

• Mandragora

Jag gjorde en abort i vecka 12 och fick höra från en bekant att jag var en änglaförälder. Öh nej. Verkligen inte.

Det är svårt att säga var gränsen går. Kanske någonstans i vecka 20 - någonting. När ett foster kan överleva men inte alltid gör det.

• Thaleya
    Mandragora skrev 2009-09-11 15:13:51 följande:
    Jag gjorde en abort i vecka 12 och fick höra från en bekant att jag var en änglaförälder. Öh nej. Verkligen inte. Det är svårt att säga var gränsen går. Kanske någonstans i vecka 20 - någonting. När ett foster kan överleva men inte alltid gör det.
    håller med, jag gjorde abort i vecka 13 tror jag, och jag skulle inte kalla mig änglamamma då fostret ännu inte var "livsdugligt" men det finns väl barn födda i vecka 21 som klarar sig så vid vecka 20 ungefär så drar jag gränsen.
Svar på tråden När är man änglaförälder?