Anonym (hej jante) skrev 2009-09-12 21:47:27 följande:
HÄR har vi verkligen den svenska jantelagen och avundsjukan i sin renaste form. O'boy, om någon utlänning nånsin ber mig att beskriva den ska jag citera rätt ur den här tråden. "Men hereeeguuuuud, du förtjääänar inte ens att HAAAA en man", "lilla gumman, det är iiiinte snyyyyggt med en briljantring när man förlovar sig", "livet är inte en fiiiilm", hujedamig. 1. Hennes man tycker uppenbarligen att hon är värd en man. 2. Hon tycker att det är snyggt med en briljantförlovningsring. 3. Om hon vill leva sitt liv som i en film, varför provocerar det dig? Det är ju ett smycke man ska ha på handen varje dag under resten av sitt liv, klart man vill att den ska vara fantastisk och speciell! Jag förstår absolut problemet, jag skulle då själv inte vilja ha en "två-för-1000-spänn"-Guldfynds-ring. Och lika heligt som jag skiter i att andra har det tycker jag att de ska skita i om jag vill ha en diamant så stor att jag inte kan lyfta handen.
Det där jante-kortet är rätt uttjatat, så du kan tagga ned din attityd. Jag har inte sett några inlägg (iofs har jag inte läst alla inlägg) som osar jante-lag. Däremot ser jag inlägg där folk tycker att TS ska komma ned på jorden och inse att en förlovning inte handlar om en ring på fingret, utan är en kärlekshandling. Därför bör inte själva ringen vara viktig.