• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • hallon och björnbär

har bara läst ts... men...

jag tycker inte du ska behöva gå hela livet med en ring som du tycker är ful.
    gör det som behövs för att den ska bli DIN och att DU trivs med den.

tycker det låter som om allas förväntningar styr mer än vad du vill. jag förstår att det kan vara väldigt jobbigt för er. hoppas på något sätt att ni kan få göra ert bröllop på ert sätt. utan att blanda in allas förväntningar.

• Anonym

Du verkar ju ganska dum. Det viktigaste sitter väl inte på handen?? Dessutom så säger han ju att du får en ring med diamant när ni gifter er så vad är problemet. Deremot kan jag rekommendera att ni inte kollar på diamantringarna på guldfynd för kvaliten där är inge bra, även fast de säger att den är väldigt bra.

• LinneaoKevin

Tycker du ska vara jävligt glad att han friade överhuvudtaget så ego och otacksam som du verkar vara :(

• Anonym (bling-ring)
    LinneaoKevin skrev 2009-09-12 15:09:57 följande:
    Tycker du ska vara jävligt glad att han friade överhuvudtaget så ego och otacksam som du verkar vara :(
    Varför?
  • Polly S

jag tycker ringen man ska ha på sig resten av livet (förhoppningsvs ) är jätteviktig, klart man ska ha en man älskar.
    men TS, det är ju inte den här ringen det jag skrev gäller, utan vigselringen!
    var med och planera för vigselringarna istället!

vad jag dock tycker verkar vara det stora problemet är hur påverkad du är av vad omgivningen anser.
    varför jämför du dig?
    varför kan ni inte göra som NI vill?
    hur kan ni förväntas ha bröllop efter en viss standard när ni bevisligen inte lever så?

• morgonsolan

Grattis till förlovningen TS! Luuugn, du kan fixa exakt den ringen du vill ha i efterhand... och middagen kan ni ta igen! Se den första ringen som en symbol bara, och så kan du beställa den ringen du verkligen vill ha i efterhand. Min kompis gick runt med en silverring först, för att hennes man friade på en semesterresa och inte ville riskera något med "riktiga" ringen. Huvudsaken är att ni är förlovade och att ni får en fin förlovning ihop!

• morgonsolan

Fast hur många har i dag samma ring hela livet ut?? Man byter väl ut den då och då? Jag är inne på min andra vigselring, och har varit gift i tre år! Älskar att kunna matcha ringarna med både vitt och rött guld, och har därför en uppsättning i varje . Personalen på den butiken där jag beställer smycken säger att det är jättevanligt!

hallon och björnbär skrev 2009-09-12 14:33:54 följande:

har bara läst ts... men...jag tycker inte du ska behöva gå hela livet med en ring som du tycker är ful.gör det som behövs för att den ska bli DIN och att DU trivs med den.tycker det låter som om allas förväntningar styr mer än vad du vill. jag förstår att det kan vara väldigt jobbigt för er. hoppas på något sätt att ni kan få göra ert bröllop på ert sätt. utan att blanda in allas förväntningar.
  • Polly S

har aldrig hört tala om det faktiskt och skule inte vilja byta ut min ring.
    men bra affär för guldsmederna, så det är ju bra!

morgonsolan skrev 2009-09-12 15:42:24 följande:
    Fast hur många har i dag samma ring hela livet ut?? Man byter väl ut den då och då? Jag är inne på min andra vigselring, och har varit gift i tre år! Älskar att kunna matcha ringarna med både vitt och rött guld, och har därför en uppsättning i varje . Personalen på den butiken där jag beställer smycken säger att det är jättevanligt! hallon och björnbär skrev 2009-09-12 14:33:54 följande:
  • B Rus

Hej TS, förstår att det är pressande med omgivningen. Det är lätt att känna att man inte duger och bli utanför i kretsar som värderar saker högre än människor. Den kategorin människor gör ofta likhetstecken mellan "dyra saker" och ett högre människovärde vilket såklart är lite märkligt. Det är inte alltd de välbesuttna som är de mest empatiska och generösa medmänniskorna - som du just fått bevittna.
    Jag tycker att du har fått en riktig gåva av din blivande man - nämligen chansen att visa att du är tillräckligt stark i dig själv för att våga glädjas åt er kärlek oavsett hur omgivningen värderar den. Känn att du står stark på egna ben och inte får ditt värde av vad mindre vetande människor tänker och säger. De har såklart inte rätt och det vet du antagligen redan, men det krävs mod att våga gå sin egen väg.
    Jag gissar att om du slutar att skämmas och bär ringen med stolthet och inte jamsar med i deras "stackars dig" eller låter dig frysas ut så kommer de att se (även om de inte visar det) en styrka som de själva har anledningatt vara avundsjuka på.

Svar på tråden skäms för min förlovningsring