• Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • 0mim

Sitter kärleken i ringen eller är den en symbol för er kärlek/förlovning. Själv har jag två släta ringar på mitt finger. Enkelt och snyggt. Funderar på att som du sätta i någon sten i vigselringen men det får bli senare. Vet några stycken som faktiskt tappat bort sina ringar o köpt nya men de säger att den första ringen är alltid den som känns bäst.

• moasmamma07
    Lovis09 skrev 2009-09-12 17:07:34 följande:
    Klart man vill ha en ring som man själv gillar och bär med stolthet - den sitter ju där hela livet! Vad har det med egoism och otacksamhet att göra???
    jag tycker att man kan byta ring,det ska vi göra för vi hade inte råd med den jag ville ha.. byter vid nå jubileum typ gifta i ett år el. nåt.
  • sommar2001
    elinasteen skrev 2009-09-12 16:01:59 följande:
    det är väl för fan ingen som har diamantring vid förlovning? "alla" har väl släta ringar vid förlovning och sen utökar?som andra säger, det kommer väl vid vigseln. Vi har ganska enkla men tjocka fina SILVERringar, vilket irriterar många, men vi gillar silver bättre än guld. vi är "endast" gifta, ingen tråkig förlovning här inte;)
    JO det är det väl för fan...

Min ring är i vitt guld och har 14 st diamanter. Känner säkert lika många som har stenar som utan..
  • Anonym (hmm)

tycker inte heller det spelar någon roll om ringen och håller med ovanstående skribenter DOCK tycker jag det är sjukt hur mkt du kan tänka på andra, "det förväntas mer av oss".. NI GÖR DE NI VILL inte som ANDRA VILL..
    vill ni ha en middag, gör det.. vill ni resa utomlands och inte bjuda en kotte, gör det! ni gör det här för er inte för andra.. ni gifter er med varandra inte ni och omgivningen... tänk lite!

• Anonym (diamonds)
    elinasteen skrev 2009-09-12 16:01:59 följande:
    det är väl för fan ingen som har diamantring vid förlovning? "alla" har väl släta ringar vid förlovning och sen utökar? som andra säger, det kommer väl vid vigseln. Vi har ganska enkla men tjocka fina SILVERringar, vilket irriterar många, men vi gillar silver bättre än guld. vi är "endast" gifta, ingen tråkig förlovning här inte;)
    Om du verkligen tror att det är så ovanligt så rekommenderar jag dig att ta en titt på FL's systersajt-Bröllopstorget... Skulle snarast säga att det verkar rätt ovanligt att man fortf. vill ha slät förlovningsring.
  • Bite me

Jag kan faktiskt förstå dig TS. Jag kommer själv från svensk "överklass" privat skola med skoluniform osv, o när jag träffade min man så såg min omgivning ner på honom. När vi sedan förlovade oss så köpte vi en ring som vi hade råd med, inga lån, inga avbetalningar utan en helt vanlig nästan slät guldring. Jag fick många höjda ögonbryn o nej, jag gillade inte ringen.

När vi sedan gifte oss, i kyrka o med fest o lokal o allt som förväntades av oss så köpte vi också betydligt dyrare ringar, o nu är jag nöjd o förlovningsringen ligger en låda i sovrummet. Tänk att ringen du har nu är tillfällig, o dröm om ringen du verkligen vill ha så det beslut som tas sedan gällande ring är vad du fantiserat om.

• sisterinlaw

TS- bra att du och din fästman har kommit överens om en lösning som fungerar för er båda. Jag har pratat med min man om ditt dilemma och även han förstod att man självklart kunde ha invändningar både mot frieriet och ringen i ditt fall. Det handlar inte om att vara otacksam.

Varken jag eller maken skulle ha velat att den andre valde ring och skulle helt klart ha haft förståelse för om man ville byta ut ngt som den andre valt (även om jag nu redan från början klargjorde att vi båda skulle välja vilka ringar vi ville ha själva så vi aldrig hamnade i den situationen).

Skickar mina sympatier till dig och räkna med att du kommer att få höra ca en miljon ggr på olika internetforum att det enkla, billiga bröllopet är bäst eftersom det inte är för bröllopets skull man gifter sig... (vilket det självklart inte är oavsett hur mkt pengar man har att lägga... förhoppningsvis iaf). Lycka till med planerandet när det är dags!

• Anonym (slät ring)

Anonym (30000) skrev 2009-09-12 01:21:41 följande:

Anonym (slät ring) skrev 2009-09-12 01:03:03 följande:
    Eh, ja? Och? Det förvånar mig inte. Snarare bekräftar det vad jag just sa. Lärare i svenska? Jag trodde det hette Svenska A eller B med stort S.
    Ämnet svenska. Får jag fråga vad det är med dig? Varför är du så taggad?
  • Anonym

OT men det du beskriver är ju bara _kurserna_ (som man inte blir lärare i), _ämnet_ (som man blir lärare i) är svenska.

Anonym (30000) skrev 2009-09-12 01:21:41 följande:

Anonym (slät ring) skrev 2009-09-12 01:03:03 följande: Eh, ja? Och? Det förvånar mig inte. Snarare bekräftar det vad jag just sa. Lärare i svenska? Jag trodde det hette Svenska A eller B med stort S.
  • Ninni76

min förlovningsringa var en sådan "tonårsring". I Sverige är det nog mest vanligt med släta (utan sten el. diamnant) i förlovningsring. Men i USA där min bror bor har de feta diamantringar i förlovningsring (60,000 SEK typ)
    Min kostade 1 kr.... och jag är nöjd med den....(vigselringen är snyggare o. dyrare)

Svar på tråden skäms för min förlovningsring