• lenas funderingar

Redovisningsekonom

Finns det någon här som jobbar med redovisning (redovisningsekonom)?
    Hur mycket matematik är det och hur avancerad?
    Hur trivs ni vad är bra och dåligt med yrket?
    Hur är lönen?
    Hur ser arbetsmarknaden ut?

Funderar på en KY men har bara Matte A o är inget matte snille, inte läst företagsekonomi, redovisning el nåt sånt..Utbildningen kräver bara Ma A men kanske blir väldigt svårt när man inte sysslat med ekonomi tidigare?

• Svar på tråden Redovisningsekonom
  • honkie

har precis läst en grundkurs bara för nöjets skull. det var kul och lärorikt men kan tänka mig att jobbet är lämpade för personer som går igång på organisering och siffror. matten är ganska onödig egentligen, det mesta görs i datorprogram som räknar ut det mesta. kan tänka mig att matten var extremt viktig innan dessa smarta redovisningsprogram. de jag känner som arbetar med redovisning tjänar mer en medelsvensson iaf. lönen skiftar beroende på företag/sektor precis som alla andra yrken.
    tyvärr har jag inte en susning om hur marknaden ser ut idag men kan tänka mig att den ser bättre ut om 2 år. kollar man på lyxfällan så står det klart för en att även privatpersoner behöver revisorer.
    ett tips är att du går och lånar "den nya affärsredovisningen" på ett bibliotek, en grundbok som vi använde oss av och som även är ganska lätt att hantera. den innehåller klockrena beskrivningar och övningar, lite som matteböckerna i grundskolan. gillar du det som finns i boken så kan det inte gå fel.
    en utbildning kommer man långt med, särskilt om den är ekonomiinriktad, så jag säger att du ska köra hårt och våga satsa.
    Lycka till!

• lenas funderingar
    honkie skrev 2009-09-10 22:53:22 följande:
    har precis läst en grundkurs bara för nöjets skull. det var kul och lärorikt men kan tänka mig att jobbet är lämpade för personer som går igång på organisering och siffror. matten är ganska onödig egentligen, det mesta görs i datorprogram som räknar ut det mesta. kan tänka mig att matten var extremt viktig innan dessa smarta redovisningsprogram. de jag känner som arbetar med redovisning tjänar mer en medelsvensson iaf. lönen skiftar beroende på företag/sektor precis som alla andra yrken. tyvärr har jag inte en susning om hur marknaden ser ut idag men kan tänka mig att den ser bättre ut om 2 år. kollar man på lyxfällan så står det klart för en att även privatpersoner behöver revisorer. ett tips är att du går och lånar "den nya affärsredovisningen" på ett bibliotek, en grundbok som vi använde oss av och som även är ganska lätt att hantera. den innehåller klockrena beskrivningar och övningar, lite som matteböckerna i grundskolan. gillar du det som finns i boken så kan det inte gå fel. en utbildning kommer man långt med, särskilt om den är ekonomiinriktad, så jag säger att du ska köra hårt och våga satsa.Lycka till!
    Tack för ditt svar. Den boken ska jag låna.
  • Göteborgsmamman75

Det krävs i princip att du kan plus och minus

Skämt åsido behöver du faktist inte vara bra på matte alls eftersom idag har de flesta företag dataprogram som räknar ut till exempel avskrivningar, restvärden etc åt dig så du behöver egentligen bara importera filer till systemet.

Du bör vara duktig på system och data men absolut inte matte.

Lycka till.

• lenas funderingar
    Göteborgsmamman75 skrev 2009-09-11 19:34:21 följande:
    Det krävs i princip att du kan plus och minus Skämt åsido behöver du faktist inte vara bra på matte alls eftersom idag har de flesta företag dataprogram som räknar ut till exempel avskrivningar, restvärden etc åt dig så du behöver egentligen bara importera filer till systemet.Du bör vara duktig på system och data men absolut inte matte.Lycka till.
    Tack för svar. Jag gillar data :) är däremot ingen höjdare på avancerad matte så va bra att man inte behöver vara det. Man gör redovisningar osv för ett företag tex när man jobbar som det, men sitter man vid datorn o gör det hela dagarna el brukar man ha fler arbetsuppgifter? Tänkte om det blir långtråkigt el vad tycker ni som jobbar med det? Och är det ett prestationsbaserat yrke? stressigt?
  • Mandarina

lenas funderingar skrev 2009-09-11 21:07:20 följande:

Tack för svar. Jag gillar data :) är däremot ingen höjdare på avancerad matte så va bra att man inte behöver vara det. Man gör redovisningar osv för ett företag tex när man jobbar som det, men sitter man vid datorn o gör det hela dagarna el brukar man ha fler arbetsuppgifter? Tänkte om det blir långtråkigt el vad tycker ni som jobbar med det? Och är det ett prestationsbaserat yrke? stressigt?
    Jag tycker det e rätt så trist eftersom jag som person är väldigt social, utåtriktad, energisk och gillar o träffa människor.....man sitter liksom framför datorn hela dagarna. Jag vill ha mera fart o fläkt
  • lenas funderingar
    Gulletroll skrev 2009-09-12 09:26:14 följande:
    lenas funderingar skrev 2009-09-11 21:07:20 följande:
    Jag tycker det e rätt så trist eftersom jag som person är väldigt social, utåtriktad, energisk och gillar o träffa människor.....man sitter liksom framför datorn hela dagarna. Jag vill ha mera fart o fläkt
    Tack för svar. Jag har inget emot ett lugnt arbete så länge arbetsuppgifterna inte är dötråkiga o man har bra kollegor. Har förstått att det är stillastittande o lugnt men har man arbetsuppgifter som ska vara klara på en dag /prestationsbaserat så att det kan bli stressigt pga det för o hinna göra klart det man ska på en dag? Eller sitter man i lugn o ro och gör det man hinner?
    Om du jobbar som det vad har du för lön ca o hur länge har du jobbat?
    Arbetstiderna är väl kontorstider?
    Tänkte försöka få göra praktik på ett företag som sysslar med redovisning så man får en inblick i hur det är..funderar ju även lite på läkarsekreterare där man kanske träffar mer folk/mer fart men inga siffror.. fast är dålig lön inom det
  • Gladskit

Säger som de andra, det är ingen avancerad matematik man använder sig av. Men att vara intresserad av att arbeta med siffror är ju en klar fördel!
    Sen är det mycket problemlösning och felsökning så det bör man också gilla.

• Gladskit

Jag glömde skriva det men jag tycker för övrigt att KY är en jättebra utbildningsform eftersom det (oftast) ingår långa praktikperioder som verkligen visar vad yrket handlar om och som ger värdefull erfarenhet.

• Temugg

Jag gjorde en förfrågan till utbildningsansvarige och han trodde inte jag hade rätt utbildning för att börja KY-utbildningen! Som krav stod det bl.a företagsekonomi och jag tolkade det som gymnasieutbildning. Vilken utbildning har du tittat på?
    (Jag hittade utbildningen på dagen ansökan gick ut och tog enbart kontakt för att höra efter om det gick att ansöka i efterhand - därav inga följdfrågor)

• Matillin

Bar tråd jag ska också söka ky utbildning som redovisningekonom.
    Men då krävs båda matematik b och företagsekonomi b som jag läser nu?
    Vart ska du läsa någonstans ts?

Svar på tråden Redovisningsekonom