Redovisningsekonom
har precis läst en grundkurs bara för nöjets skull. det var kul och lärorikt men kan tänka mig att jobbet är lämpade för personer som går igång på organisering och siffror. matten är ganska onödig egentligen, det mesta görs i datorprogram som räknar ut det mesta. kan tänka mig att matten var extremt viktig innan dessa smarta redovisningsprogram. de jag känner som arbetar med redovisning tjänar mer en medelsvensson iaf. lönen skiftar beroende på företag/sektor precis som alla andra yrken.
tyvärr har jag inte en susning om hur marknaden ser ut idag men kan tänka mig att den ser bättre ut om 2 år. kollar man på lyxfällan så står det klart för en att även privatpersoner behöver revisorer.
ett tips är att du går och lånar "den nya affärsredovisningen" på ett bibliotek, en grundbok som vi använde oss av och som även är ganska lätt att hantera. den innehåller klockrena beskrivningar och övningar, lite som matteböckerna i grundskolan. gillar du det som finns i boken så kan det inte gå fel.
en utbildning kommer man långt med, särskilt om den är ekonomiinriktad, så jag säger att du ska köra hårt och våga satsa.
Lycka till!