Inlägg från: Matillin |Visa alla inlägg
  • Matillin

Redovisningsekonom

Bar tråd jag ska också söka ky utbildning som redovisningekonom.
    Men då krävs båda matematik b och företagsekonomi b som jag läser nu?
    Vart ska du läsa någonstans ts?

• Matillin
    Saralainen skrev 2009-09-13 20:05:18 följande:
    Jag jobbar som redovisningassistent och jag är inte särskilt duktig på matte. Någon avancerad matte är det inte men det är mkt problemlösning osv så du måste ju kunna en del.Sen tycker jag visst det är en socialt och utåtriktat arbete då jag är ute hos kunder 1-2 dagar i veckan samt att man ska serva kunderna med bästa service osv via telefon när man sitter inne på kontoret. Man har ju mkt kontakt och diskussioner med kunderna. Man ska vara proffsig utåt och det gillar jag.Jag älskar jobbet!
    Får man fråga vad du tjänar
    Och jobbar man alltid ute mycket som redovisningsassisten/ekonom?
    Fått för mig att det är mycket kontorsarbete bara men det varierar säkert beroende på vart man jobbar?
    Men det låter skoj att arbeta mycket ute.
  • Matillin
    lenas funderingar skrev 2009-09-13 21:42:17 följande:
    Det kan alltså vara en bra ide att läsa företagsekonomi A på gymnasie nivå innan man söker och tillomed B eller? För när det gäller matematik verkar A kursen räcka..
    Jag tror det är bra då själva utbildningen sen spinner vidare på företagsekonomi, då är det nog bra att ha grunderna tror ja?
    Vart ska du söka, för jag har fått uppgifter om att matematik b krävs och företagsekonomi b
  • Matillin

Gick in och tittade lite snabbt nu på yh hemsidan. Det verkar ju som att dom har lite olika krav? Antagligen för att det är olika antal sökande i olika städer? När jag ringde till jensen i sthlm som ordnar utbildning sa hon att det var ca 200 sökande varje år på bara 33 platser, inte så stor chans att komma in tyvärr. Men jag ska verkligen försöka, ska även söka till uppsala för jag bor i norra sthlm så det är inte så långt dit.

• Matillin
    Saralainen skrev 2009-09-14 07:16:53 följande:
    Jag har 22600 kr/månaden. Och då har jag endast jobbat heltid med detta i ett halvår. Har tjuvstartat sedan 1½ år tillbaka så jag har ju kunnat grunderna men nu är det alltså hela racet jag kör.Det är väl olika hur mkt man är ute hos kund. Vad kunden vill att man ska göra. Hos vissa kunder är det lättare att sitta på plats, vissa kommer in och lämnar sitt material. Jag trivs jättebra. Det är bra variationer eftersom man har så många olika kunder så det blir aldrig detsamma. Det är alltid något nytt med något företag.
    Ok jag det låter ju som en helt ok ingångslön.
    Vart jobbar du småstad storstad, för här i sthlm tror jag lönerna ligger lite högre?
    Och när man har titeln assistent tjänar man inte lika mycket om jag förstått det rätt.
    Var inne på en sida lönstatistik och tittade nämligen.
    Men visst är löneökningen rätt bra när man jobbar något år?
  • Matillin

Enligt den där sidan har en redovisningsassisten 22000 och en redovisningekonom 26700 i sthlm. Vad är skillnaden egentligen, börjar man alltid med titeln assistent även om man gått en utbildning som redovisningekonom? Eller har man mindre utbildning som assistent?

• Matillin
    Saralainen skrev 2009-09-15 21:49:11 följande:
    Jag jobbar i en mellanstad.Ingen aning faktiskt vilken titel du får. Jag har ju utbildning i ekonomi men fick ändå gå in som assistent. Jag kan långt ifrån lika mkt som dom som jobbat med det i flera år. Det är helt annorlunda att göra sakerna pratiskt jämfört med all teori i skolan. Där tror jag däremot på KY utbildningarna som har mkt mer praktik.
    Ja tror också ky är bra på det viset att man får massa erfarenhet från att jobba redan i utbildningen.
    Det är ju skillnad på att läsa något och utföra det praktiskt
Svar på tråden Redovisningsekonom