Inlägg från: Matillin |Visa alla inlägg
  • Matillin

Redovisningsekonom

Bar tråd jag ska också söka ky utbildning som redovisningekonom.
    Men då krävs båda matematik b och företagsekonomi b som jag läser nu?
    Vart ska du läsa någonstans ts?

• Matillin
    Saralainen skrev 2009-09-13 20:05:18 följande:
    Jag jobbar som redovisningassistent och jag är inte särskilt duktig på matte. Någon avancerad matte är det inte men det är mkt problemlösning osv så du måste ju kunna en del.Sen tycker jag visst det är en socialt och utåtriktat arbete då jag är ute hos kunder 1-2 dagar i veckan samt att man ska serva kunderna med bästa service osv via telefon när man sitter inne på kontoret. Man har ju mkt kontakt och diskussioner med kunderna. Man ska vara proffsig utåt och det gillar jag.Jag älskar jobbet!
    Får man fråga vad du tjänar
    Och jobbar man alltid ute mycket som redovisningsassisten/ekonom?
    Fått för mig att det är mycket kontorsarbete bara men det varierar säkert beroende på vart man jobbar?
    Men det låter skoj att arbeta mycket ute.
  • Matillin
    lenas funderingar skrev 2009-09-13 21:42:17 följande:
    Det kan alltså vara en bra ide att läsa företagsekonomi A på gymnasie nivå innan man söker och tillomed B eller? För när det gäller matematik verkar A kursen räcka..
    Jag tror det är bra då själva utbildningen sen spinner vidare på företagsekonomi, då är det nog bra att ha grunderna tror ja?
    Vart ska du söka, för jag har fått uppgifter om att matematik b krävs och företagsekonomi b
  • Matillin

Gick in och tittade lite snabbt nu på yh hemsidan. Det verkar ju som att dom har lite olika krav? Antagligen för att det är olika antal sökande i olika städer? När jag ringde till jensen i sthlm som ordnar utbildning sa hon att det var ca 200 sökande varje år på bara 33 platser, inte så stor chans att komma in tyvärr. Men jag ska verkligen försöka, ska även söka till uppsala för jag bor i norra sthlm så det är inte så långt dit.

• Matillin