• Alison

fråga om amning/tänder

Hur gör ni som ammar efter att barnen fått tänder och fortfarande nattammar? Hur ofta borstar ni tänderna och ger ni t ex vatten efteråt för att skölja ur?

Småätande är ju inte bra för tänderna menar jag. Gäller ju särskilt när de blir äldre. Vet barn som haft hål i tänderna vid 3 års ålder av denna orsak.

• Svar på tråden fråga om amning/tänder
  • lövet2

Ny forskning visar att bröstmjölk inte ger karies. I alla gamla undersökningar "glömde" de att kolla andra saker barnen fick att äta. Nu har det visat sig, att den karies som en del nattammade barn drabbades av, kom av saft, nyponsoppa och diverse annat som de åt.
    Jag förstod inte helt förklaringen till att bröstmjölk inte ger karies, men det var något om att det söta i mjölken inte frigjordes förrän den kom ner i magen. Det fastnade alltså inget sött på tänderna!

• Blåklocka

Hrm....som tandläkare håller jag inte riktigt med. Bröstmjölk KAN ge karies, däremot så är det inte speciellt kariogent. Det finns inga undersökningar som har bevisat att bröstmjölk inte kan ge karies. Och det var inte så att man "glömde" i gamla undersökningar att barnen även åt annat. Däremot är det väldigt svårt att säga vad som är den direkta orsaken till kariesskadan när ett barn har karies. Jag är helt övertygad om att det är pga saft i nappflaskan, godis osv som leder till att småbarn får karies. Därmed inte sagt att bröstmjölk inte kan ge karies, för det kan det. Man kan få karies av äpplen också, men när man har en patient med mycket karies så är det sällan pga äpplen han har fått hål.
    Jag tycker att man kan amma med gott samvete sålänge man sköter sina barns tänder. Däremot kan man vara lite restriktiv vad gäller nattamning och om man inte borstar med fluortandkräm eller om barnet äter någon medicin som sätter ner salivsekretionen.

• lövet2

Blåklockan - Den här informationen är rätt ny. Jag tror det är mindre än en månad sedan det var på nyheterna och i tidningarna. För min del förklarar det varför mina barn inte fått hål när de varit små. Jag har ammat dem i ca 1 år, och ett av barnen föddes t o m med 2 tänder, och hon fick fler ganska snart också. Periodvis har de snuttat 10 ggr/natt och ingen av dem har sett en tandborste före 1 års ålder ....
    Däremot har de inte fått saft, kakor eller andra sötsaker.

• Blåklocka

Tror nog att vi inom tandvården hade fått veta om man hade kunnat bevisa att amning inte ger karies Jag ger inte en spänn för sådana nyheter. Tex artikeln om amning och karies i amningshjälpen som är under all kritik. Därmed inte sagt att barnen får karies för att man ammar. Jag tycker att det är jätteviktigt med amning, och är helt övertygad om att det inte är amningen som är den stora kariesboven. MEN det innebär inte att bröstmjölk inte kan ge karies!

• lövet2

Blåklockan - Tiden får väl utvisa hur det hänger ihop! Om de har lyckats bevisa sina teorier och forskningsresultat, så sprider de säkert sin information även till tandläkarna. De går väl ut i tidningarna först för att få mer anslag kanske ....

• Blåklocka

Sådan forskning brukas utföras av tandläkare och publiceras i tidningar tandläkare läser Jag tycker bara att det är otroligt tråkigt med falsk informationsspridning tex som artikeln i amningshjälpen bidragit till. Och uppenbarligen den här artikeln också I vilken tidning läste du det förresten?

• lövet2

Samma vecka var det i min morgontidning, Aftonbladet el Expressen (minns inte vilken jag köpte) och på TV:s nyheter. Jag lade det bara på minnet för att det förklarade mina barns fina tänder som små. Min äldsta är 21 år, och då pratades det inte om tandborstning på babysar. Jag började borsta regelbundet på dem någon gång mellan 2 och 3 års ålder ....

• Pallas

Jag har borstat dem innan läggning och sedan ammat på som vanligt och sedan borstat på morgonen.

Blåklockan: Har du nån info om just det där med hur ofta man bör borsta? Jag menar, man borstar ju inte efteråt på dagen direkt, skiljer det sig för att det rör sig om nattamning om vi antar att man borstar 2 ggr/dag?

• Blåklocka

Lövet2, personligen tror jag att det är andra faktorer som har gjort att dina barn inte har fått hål. De hade kanske inte hunnit få in "kariesbakterien" i sin flora i munhålan, vilket är en förutsättning för att få karies. De kanske hade bra kost och ingen saft i nappflaska osv. Jag tycker det är jättebra att barn ammas och jag tror inte att amningen i sig är en speciellt stor riskfaktor. Men bröstmjölk kan ge karies. Kariesbakterien kan använda bröstmjölken att producera syra som leder till karies. Därmed inte sagt att det är en riskfaktor. Åter igen till resonemanget äpple kan ge karies men det brukar inte vara äpplen som är orsaken till att folk får karies.

Pallas. Nattamning är "farligt" på så sätt att man har mycket lägre salivproduktion under natten. Saliven är det viktigaste försvaret mot karies. Minskar den i mängd så är försvaret mycket sämre. Det finns föräldrar som ger sina barn saft på natten, och då kan man verkligen snacka om hög risk! Det är samma sak om ett barn äter en medicin som leder till minskad salivproduktion. Då ökar risken för karies pga att försvaret är sämre. Så om man ser till ett barn som får medicin som sätter ned salivproduktionen så kanske bröstmjölken inte hade gett karies under normala omständigheter, men om salivsekretionen är nedsatt så kan bröstmjölken leda till karies. Och borsta morgon och kväll är alldeles utmärkt. Med fluortandkräm såklart

• Blåklocka

Dessutom är en annan risk med nattamning att barnet snuttar vid väldigt många tillfällen. Varje gång sänks pH-värdet i munnen. Frekvensen är en av de viktigaste faktorerna vad gäller karies. Det är skillnad att dricka coca-cola två gånger under en dag jmf med att dricka det femton gånger!

Svar på tråden fråga om amning/tänder