• millchan

Hur är eran aptit nu när ni är gravid?

Som rubriken lyder hur är aptiten!

Jag är i v.11 och min aptit är käpp rätt åt skogen.
    Jag mår inte jätte illa men inte prima heller, har ingen mat lust alls och är trött som bara den.
    Det kanske hänger ihop, när man inte äter så blir man nog trött.

Jag har inte fått nåt sug efter någonting heller.
    Dricker massa ramlösa och lite oboy ibland.

Vill ni vara med och berätta hur det är för er.
    Och om ni har nå tips på bra maträtter, förätter och efterätter så vore det kul.

• Svar på tråden Hur är eran aptit nu när ni är gravid?
  • millchan

Det är bara det att inget verkar gott längre!
    Förr åt jag som en häst, åt mer än min sambo och nu äter jag knappt hälften av vad han äter.
    Och förr kunde jag sitta med godis skålen i knäet och mumsa framför tv,n men inte ens godis är gott nu.

Igår så tog jag en dubbla daim och åt upp ena biten och då kändes det som jag ätit en stor portion mat.

Jag har gått ner 3 kg på 5 veckor.

• millchan

Ja det är konstigt vad olika vi är.
    Undrar varför vissa kan äta massor medans andra knappt kan äta nåt!?

Idag åt vi sen frukost (frunch) och det blev bara en macka och en kopp varm oboy och jag känner mig spy mätt (hsch).

sandrablom skrev 2009-09-11 18:35:24 följande:
    jag är i vecka 19 har fått upp 1 kilo på hela graviditeten hittills, men har 7 kilo kvar från förra så är bara glad att jag inte får upp för mycket
    Jag vill man inte ha extra kilon så är det ju jätte bra om man slipper gå upp mycket.

Med grabben gick jag upp 8kg och ner 11kg efter han kom ut, sen så fick vi leva på sjukhus en tid efteråt och mycket sjukhus besök efter det åxå och då levde vi på godis, cola och skräpmat så jag lyckade dra på mig 10 kg igen på 3 år.

Nu har jag gått ner 3 kg.
  • millchan

Har gått ner 100g igen, undrar hur mycket jag ska gå ner innan jag börjar gå upp.
    Om aptiten skulle bli lite bättre kanske man skulle bli lite piggare med.
    Men det verkar som att liten tar alla krafter ur mig utan att jag kan fylla på depåeerna.

• millchan
    emme 86 skrev 2009-09-13 13:21:56 följande:
    Jag är som dig TS, är i v11 o äter knappt något alls!Är inte det minsta sugen på mat, är knappt hungrig o maten bara växer i munnen på mig, har dock bara gått ner 1kg så jag är inte orolig.Men visst, det är jobbigt att ha huvudvärk o vara dödstrött hela tiden men det går väl över får jag hoppas.
    Ja visst är det jobbig!
    Hittills har jag gått hemma och är arbetslös men ska ut på praktik om en vecka så får ju se hur det ska gå utan nån som hälst energi i kroppen.
    Men det kanske är det som behövs för då kanske jag blir hungrig, vem vet.

Vi åt precis middag kykling och ris med sås, jag var mätt efter typ halva portionen men tvingade i mig allt för annars hade inte barnen ätit allt.
    När jag fått i mig sista gaffeln så var det bara att springa på toa och göra nr.2, fick ont i magen och ursäkta språket det bara sprutade ut.
    Så inte fick man ju ändå behålla maten (suck).
  • millchan

Här har det varit tyst bra länge!

Min aptit har blivit liiite bättre!
    Har börjat på praktig där vi själva lagar maten och äter den så det är ju bra, gratis är ju goast eller vad är det man säger.
    Dycker dock att det är svårare att komma på nå bra matretter till middagen.

Har ni nå bra tips på lättlagade middagar som går hyfsat fort!
    Äter det mesta förutom broccoli.

• millchan
    Starline skrev 2009-09-27 19:46:39 följande:
    millchan det låter som en dröm att få laga mat själv nu:D för det är ju det som är själva grejen, jag kan inte packa mat till jobbet för rester duger inte o jag har ingen aning om vad jag kommer vilja äta på förhand. Så ibland blir det bara lite ris, en morot eller liknande. Det är knepigt! Helgerna är så sköna när man faktiskt kan känna efter vad man vill ha o hinner laga det. För mig är det verkligen back to basic som gäller för middagar nu, inget exotiskt alls.. potatismos, soppor, mackor, musli eller liknande. Dock äter jag fortfarande som en mus o måste äta ofta. Längtar till man kan börja äta ordentligt så att det håller i sig flera timmar, om det ens kommer hända den här graviditeten.
    Äter åxå lite men kan inte äta ofta som jag borde!
    Vilken vecka är du i nu?
    Tycker det är tur att vi lagar mat på praktiken men det blir dubbelt så svårt att komma på nåt att tillaga hemma när man redan gör en rätt på dagen.
    Har ju haft svårt med att komma på annars vad vi ska tillaga hemma åh nu är det ännu svårare!
  • millchan
    SiCaBoo skrev 2009-09-28 07:45:16 följande:
    hej tjejer!är inte i början av graviditeten, men vill flicka in ändå.. Mådde precis som ni, trött/illamående/hungrig/snurrig.. allt på en gång i början av graviditeten.. Dock kan jag säga att för mig så gav det sig i vecka 16.. Då började jag kunna äta "normalt" igen, vaknade inte på natten av hunger osv.. MEN är nu i vecka 40 och de senaste veckorna så har allt kommit tillbaka.. fast snäppet värre.. numera så kickar ju lill*n på allt den kan också, helst rakt på magsäcken.. en intressant känsla minst sagt..Så nu väntar jag på att bebis vill kika ut så jag kan börja äta igen!! =)Lycka till nu med allt!!PS: Kan rekommendera potatis i olika former, och vid illamående, rå tomat.. Potatisen gjorde mig piggare då jag mådde som mest illa, och som ni skrivit själva, en mild potatisgratäng, eller enbart kokt potatis med lite smör på.. *mmmmmm*...
    Tack för tipset med potatis och tomat.
    Det är dags för dig närsom hälst, vad härligt grattis i förskott till lill'n.
    Kan du inte komma in och berätta för oss vad det blev sen?!
  • millchan
    SiCaBoo skrev 2009-09-28 18:25:44 följande:
    det kan jag göra!! =) Hoppas ert illamående försvinner snart!! Det är verkligen hemskt att gå omkring med det..
    Jag börjar må bättre nu, gick in i v.14 idag!
    Problemet är bara att jag inte kan äta så mycket.
    Sambons 8 åring äter mer än jag, större mängd menar jag då!
    På praktiken i dag åt vi varma mackor, alla fick 3 mackor och jag åt en.
    En normal portion är riktigt jobbigt att trycka i sig.
    När vi äter pizza hemma så får jag dela med 8 åringen vi äter hälften var.

Så det blir liksom barn portioner för mig.

Tänkte vara lite nyfiken och höra när har du BF?
    Tycker det är jätte spännande fast jag inte vet vem du är hihi! kram!
  • millchan
    Amaanda skrev 2009-09-28 21:00:48 följande:
    hm, illamåendet verkar gå över för många. Ingen som är i över vecka 30 och fortfarande mår jätteilla ? Det är verkligen inte roligt alltså..
    Av undas inte dig alls, fy vad jobbigt!

Jag äter nog lite bättre nu.
    Äter lite oftare fast små portioner.
    Har börjat dricka mer grön te nu i stället för svart te så det känns bättre.
    Har haft lite sura uppstötningar nu igen vet inte om jag stressat lite nu kanske.

Snart på måndag går jag in i v.15, tiden går bara 5 veckor kvar till v.20 och då är man ju halvvägs.
    Tycker att det har gått rätt fort ändå!
Svar på tråden Hur är eran aptit nu när ni är gravid?