• b202

dåligt bil köp- inga nya pengar..Varning långt

Hej.
    hade en gammal saab 900 förut som funka kanon som familjebil, tills ungjävlarna kom på att den var lättstulen och börja trasha den, så jag sålde den och börja leta efter en kombi, eftersom jag mekar ganska mkt själv så köper jag lite billigare bilar (läs fattig pappa), så jag sprang på en helt rostfri passat 96??, den va besiktad och var bra förutom att ena dörren var glapp som jag fixat. men sedan börja problemen... först så skar hjullagret bak på E20 så den tvärnita när tanten körde, eftersom lagret är integrerat i skivan så blev det till o lämna in den på verkstan och pressa i nya lager, (kunde egentligen köpt helt nya skivor och lager och gjort jobbet själv..) men det var i december och massor av annat att göra, sedan pajja tändspolen.. fixa allting själv, och sedan börja bakre bromskivan falla isär pga. anliggande ok. Den har gått 23000. Sedan upptäckte jag att jag var tvungen att byta kamrem eftersom detta var en 2.0 litersmotor och det blir ventil sallad om remmen sticker. tvärt emot den gamla "golf" motorn som inte alls var så konstruerad.....
    så nu har jag slängt ut,.. allt som allt.. 30 000,. och nu börjar tålamodet tryta..och nu har bakre stötdämparna helt plötsligt börja ge sig helt...
    Vad gör man??först skäms jag för det är en så jävla dålig bilaffär och jag vet inte vad jag skall göra, funderar på att ta ett lån på 20000 och köpa en 850 kombi eller någon senare bmw 520 kombi 93-96 (ingen kamrem) och kränga passaten men tanten särger nej!!. jag vet inte någon som har ett tips i mörkret???tycker passaten är bra men det är för rutten kvalite på skiten.. bmw o volvo är ju bättre genomgående.

• Svar på tråden dåligt bil köp- inga nya pengar..Varning långt
  • b202

hej igen.
    de som hade tänkt skriva att man inte skall köpa begagnat behöver inte göra det jag vet det redan, och alla har inte 20000 på banken.

• Parenthood

Annars hade du ju kunnat installera en sk immobilizer i saaben.

Lycka till med passaten, billiga reservdelar finns att beställa från tyskland, har en kollega som beställer det mesta till sina folkor från tyskland, han tycker de är de bilar med bäst kvalite och bästa/billigaste reservdelarna, men han föredrar golf.

• b202

hej.
    menar du att jag skulle behålla passaten?
    jag borde naturligtvis satt in larm från första början, en saab stjäl man ju med en glasspinne...

• Parenthood
    b202 skrev 2009-09-13 08:03:30 följande:
    hej. menar du att jag skulle behålla passaten? jag borde naturligtvis satt in larm från första början, en saab stjäl man ju med en glasspinne...
    Tja, först köper du en rishög, så lägger du 30 papp på att fixa till den, å sen ska du sälja den för att den är en rishög? Du lär väl knappast få igen pengarna. Att byta stödämpare är ju en smal sak som inte kostar så många kronor. Byt dom så har du ju en så gott som ny passat :)
  • b202

allt som allt blir det, bil 19000, kamrem 2400, hjullager 2500, nya skivor + lager 4500 tändspole 1000...

• b202

2st nya stötdämpare kostar 1400 suck, och det finns inge på biltema....

• Parenthood
    b202 skrev 2009-09-15 10:16:16 följande:
    2st nya stötdämpare kostar 1400 suck, och det finns inge på biltema....
    Köper man en bil för 19 papp får man väl räkna att det finns lite att göra

Nästan 400 träffar på ebay på stötdämpare och passat. Du får väl anstränga dig lite mer än Biltema!
  • b202
    Parenthood skrev 2009-09-15 20:07:28 följande:
    Köper man en bil för 19 papp får man väl räkna att det finns lite att göra Nästan 400 träffar på ebay på stötdämpare och passat. Du får väl anstränga dig lite mer än Biltema!
  • b202

uj nu blev det fel,men det lät bra 400 träffar på e bay, klart värt att kolla upp!

• Wipperman

Behåll skrotet och fixa upp.
    Jag fixade min mammas Merca A-klass.
    Biltema hade inte mycket till den, alternativ var Meca/mekonomen.
    Ebay.de hade grejer för en tredjedel av priset, stötdämparna, kostade halva mot Sverige och då var det bilstein, dvs riktigt bra grejer.
    Bromsslangar kostade 420 kr/styck, på ebay.de hittade jag två för 12 euro, dom hade även de framvagnsgrejer som jag behövde.

Svar på tråden dåligt bil köp- inga nya pengar..Varning långt