• b202

    dåligt bil köp- inga nya pengar..Varning långt

    Hej.
    hade en gammal saab 900 förut som funka kanon som familjebil, tills ungjävlarna kom på att den var lättstulen och börja trasha den, så jag sålde den och börja leta efter en kombi, eftersom jag mekar ganska mkt själv så köper jag lite billigare bilar (läs fattig pappa), så jag sprang på en helt rostfri passat 96??, den va besiktad och var bra förutom att ena dörren var glapp som jag fixat. men sedan börja problemen... först så skar hjullagret bak på E20 så den tvärnita när tanten körde, eftersom lagret är integrerat i skivan så blev det till o lämna in den på verkstan och pressa i nya lager, (kunde egentligen köpt helt nya skivor och lager och gjort jobbet själv..) men det var i december och massor av annat att göra, sedan pajja tändspolen.. fixa allting själv, och sedan börja bakre bromskivan falla isär pga. anliggande ok. Den har gått 23000. Sedan upptäckte jag att jag var tvungen att byta kamrem eftersom detta var en 2.0 litersmotor och det blir ventil sallad om remmen sticker. tvärt emot den gamla "golf" motorn som inte alls var så konstruerad.....
    så nu har jag slängt ut,.. allt som allt.. 30 000,. och nu börjar tålamodet tryta..och nu har bakre stötdämparna helt plötsligt börja ge sig helt...
    Vad gör man??först skäms jag för det är en så jävla dålig bilaffär och jag vet inte vad jag skall göra, funderar på att ta ett lån på 20000 och köpa en 850 kombi eller någon senare bmw 520 kombi 93-96 (ingen kamrem) och kränga passaten men tanten särger nej!!. jag vet inte någon som har ett tips i mörkret???tycker passaten är bra men det är för rutten kvalite på skiten.. bmw o volvo är ju bättre genomgående.

  • Svar på tråden dåligt bil köp- inga nya pengar..Varning långt
  • Tärningspelaren

    Alltså det är så jävla dyrt att köpa bilar under 20,000 kr. Det är skrot och skräp som ständigt skall repareas. Ta hellre ett lån och köp en nyare bil i 60.000-70.000 klassen. Då slipper man alla småkostnader

  • Gnagarn

    Alla bilar under 20 000 är inte skräp. Det handlar om kunskap och ha flyt helt enkelt. Den dyraste bil jag ägt kostade 27000. Den billigaste 1500.

    En Toyota corolla från 84 gick dagligen ca 10 mil i över 3 år. Böt avgassystem på den för 3500. Inköpspris var 4500. Sålde sen bilen för 2000 kr. 6000 kr sammanlagt för en bil i tre år med snorbillig försäkring är ganska svårslaget om man räknar på månadskostnaden....

  • Tärningspelaren

    Åandra sidan vem fan vill ses en skrothög som är 25 år gammal? Fast med tanke på din signatur så förstår jag. En råtta är ju knappast förknippade med klass eller stil. Alkade pundare på norra eller? Handlar du kläder på Coop också?

  • Gnagarn
    Tärningspelaren skrev 2009-09-19 21:24:08 följande:
    Åandra sidan vem fan vill ses en skrothög som är 25 år gammal? Fast med tanke på din signatur så förstår jag. En råtta är ju knappast förknippade med klass eller stil. Alkade pundare på norra eller? Handlar du kläder på Coop också?
    För lågt för att ens kommentera!
  • b202
    Tärningspelaren skrev 2009-09-19 11:42:28 följande:
    Alltså det är så jävla dyrt att köpa bilar under 20,000 kr. Det är skrot och skräp som ständigt skall repareas. Ta hellre ett lån och köp en nyare bil i 60.000-70.000 klassen. Då slipper man alla småkostnader
    Det var ju denna typ av kommentarer jag inte ville ha
    Gnagarn skrev 2009-09-19 18:09:05 följande:
    Alla bilar under 20 000 är inte skräp. Det handlar om kunskap och ha flyt helt enkelt. Den dyraste bil jag ägt kostade 27000. Den billigaste 1500. En Toyota corolla från 84 gick dagligen ca 10 mil i över 3 år. Böt avgassystem på den för 3500. Inköpspris var 4500. Sålde sen bilen för 2000 kr. 6000 kr sammanlagt för en bil i tre år med snorbillig försäkring är ganska svårslaget om man räknar på månadskostnaden....
    saaben som kostade lika mycket, den lade jag ner 919 kr i reparation på en spindel led på 4 år..sen kom tjyvarna ...det var därför jag undra om man har oflyt eller inte, det är ju klart som
    Wipperman skrev 2009-09-16 09:48:13 följande:
    Behåll skrotet och fixa upp. Jag fixade min mammas Merca A-klass. Biltema hade inte mycket till den, alternativ var Meca/mekonomen. Ebay.de hade grejer för en tredjedel av priset, stötdämparna, kostade halva mot Sverige och då var det bilstein, dvs riktigt bra grejer. Bromsslangar kostade 420 kr/styck, på ebay.de hittade jag två för 12 euro, dom hade även de framvagnsgrejer som jag behövde.
    men jag tror jag försöker få tag på nya dämpare och sedan är den väl i nyskick. den är ju nästintill rostfri..
  • ericlofberg

    Det är ju bara slitagedelar du bytt och behöver byta - vilket ju är fullständigt normalt på tio eller femton år gamla bilar som rullat några varv runt jorden.

    För att undvika akutåtgärderna kan det ju faktiskt vara vettigt att göra en del underhåll i preventivt syfte (precis som du gjorde med kamremmen).

    En Passat från 1996 hör nog till de enklaste och billigaste bilarna att hålla rullande. I ditt fall hade en med 1.8-litersmotor kanske varit att föredra, men nu var ju din 2.0'a rostfri vilket inte är helt vanligt.

    En tjugotusenkronorsbil kräver underhåll - det är bara att inse. Det finns INGEN bil för 20000 som rullar på år efter år utan åtgärd. Inte ens Toyotor.

  • Cyberdansken

    Alla bilar kräver underhåll. Och en 20 år gammal bil som du kan fixa själv är ju långt mera ekonomisk än en 1 år gammal bil som måste in på verkstad varje gång det miste fel uppstår.
    För inte snacka om värdeminskningen....

    Var du glad för din passat.

  • D33R
    Tärningspelaren skrev 2009-09-19 11:42:28 följande:
    Alltså det är så jävla dyrt att köpa bilar under 20,000 kr. Det är skrot och skräp som ständigt skall repareas. Ta hellre ett lån och köp en nyare bil i 60.000-70.000 klassen. Då slipper man alla småkostnader
    jag köpte min volvo 850 T5 för 15.000 kr
    har gått ca 23000 mil och startar varje dag. fullutrustad osv :P

    dock teorin om att kränga passaten och köpa en bil som volvo eller bmw för att dom är mer genomgångna håller jag inte riktigt med om. där du saknar kamrem på bmw köper du dig andra problem istället. och när din volvo väl hittar det jobbigt dyra felet då ångrar du dig. jag skulle ha kört på din VW för det är nog bland det smidigaste som byggts :)
  • b202
    Cyberdansken skrev 2009-09-30 01:26:03 följande:
    Alla bilar kräver underhåll. Och en 20 år gammal bil som du kan fixa själv är ju långt mera ekonomisk än en 1 år gammal bil som måste in på verkstad varje gång det miste fel uppstår.För inte snacka om värdeminskningen....Var du glad för din passat.
    joo det är så jag resonerar i största allmänhet
    D33R skrev 2009-10-01 22:07:25 följande:
    jag köpte min volvo 850 T5 för 15.000 kr har gått ca 23000 mil och startar varje dag. fullutrustad osv :P dock teorin om att kränga passaten och köpa en bil som volvo eller bmw för att dom är mer genomgångna håller jag inte riktigt med om. där du saknar kamrem på bmw köper du dig andra problem istället. och när din volvo väl hittar det jobbigt dyra felet då ångrar du dig. jag skulle ha kört på din VW för det är nog bland det smidigaste som byggts :)
    det var lite så jag tänkte men sedan är jag också lite missnöjd med komforten och det är ju en helt annan sak, kan tänka mej att din t5 är ganska tyst i motorvägs fart och va fasen min gamal t16 var ju tystare i 110-120 än vad denna är, funderar nu starkt på köpa en en t16 igen o installera ett larm direkt , fast tanten vägrar "byta ner sig" hur gör ni när ni vill byta bil ???lyssnar ni på eran fru eller kör ni bara på????
  • Wasberg

    köp dig du en vanlig 945:a eller 855:a, de går bra framförallt lågtrycksturbo-motorerna och räcker gott för dagligt bruk. Billiga delar, lättskruvade osv
    Har själv en -96 945:a 23000mil som är till salu för 20 då jag måste ha 7-sitsigt pga flera barn på väg...

Svar på tråden dåligt bil köp- inga nya pengar..Varning långt