• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden EN eller ETT kexchoklad?
  • N e a
    Stinky skrev 2009-09-14 20:19:56 följande:
    Grunderna i grammatiken fick man lära sig i högstadiet. Då fick man också lära sig när man använder EN och ETT. När man använder dem, beror helt på ändelsen (n-genus och t-genus). HusET= ETT hus, kattEN = EN katt, osv. Lär man inte ut sådana saker på lärarhögskolan?

Det gör det visst, serru!
    Nej vi måste ge oss här =) Det heter svensklärare men jag är helt med dig när det gäller hur man använder en och ett!
  • Stinky
    Lalalong skrev 2009-09-14 20:21:10 följande:
    Det gör det inte alls. Punkt slut. Exempel: Gör en sökning på saob.se. Sök först svenskalärare och se om du får några träffar. Gör sen en sökning på svensklärare och se om du får träffar på det.
    I Svenska Akademiens ordlista finns även "svenskalärare" med. Men jag ger mig, "svensklärare" är huvudformen, helt klart!
  • Lalalong
    Stinky skrev 2009-09-14 20:24:21 följande:
    I Svenska Akademiens ordlista finns även "svenskalärare" med. Men jag ger mig, "svensklärare" är huvudformen, helt klart!
    Jag sökte bara SAOB, inte SAOL. Och där fanns inte Svenskalärare med.
    I artikeln framgår ju också att svenskalärare börjat användas, kanske därför man tagit med det i SAOL.
    Men precis som du säger så är svensklärare huvudformen, utan tvekan.
    Så du kan passa på att lära dig att det heter Förskollärare också och inte förskolelärare (du har inte skrivit det men skulle gissa att en som säger svenskalärare även säger förskolelärare).
  • Hedebris
    Stinky skrev 2009-09-14 20:19:56 följande:
    Det gör det visst, serru!
    kexchokladet
  • vackrastarflow
    Hedebris skrev 2009-09-14 20:27:54 följande:
    kexchokladet
  • Stinky
    Hedebris skrev 2009-09-14 20:27:54 följande:
    kexchokladet
    Kexchokladen
  • Lalalong

Haha.
    Känns verkligen som en konstruktiv diskussion just nu

• Stinky
    Lalalong skrev 2009-09-14 20:26:51 följande:
    Jag sökte bara SAOB, inte SAOL. Och där fanns inte Svenskalärare med. I artikeln framgår ju också att svenskalärare börjat användas, kanske därför man tagit med det i SAOL. Men precis som du säger så är svensklärare huvudformen, utan tvekan. Så du kan passa på att lära dig att det heter Förskollärare också och inte förskolelärare (du har inte skrivit det men skulle gissa att en som säger svenskalärare även säger förskolelärare).
    Jajamän, jag säger förskolelärare!
Svar på tråden EN eller ETT kexchoklad?