• Celicia

Tvinga någon till umgänge?

Undrar om någon kan svara på följande fråga: pappan till mitt barn har meddelat att han inte kan ta hand om sonen under en av sina umgängeshelger framöver. Och jag har redan bokat en resa, eftersom jag förstås trodde att sonen skulle vara hos sin pappa då. Han säger att jag måste ta hand om barnet den helgen, att det är mitt ansvar som ensam vårdnadshavare. Har han rätt?

• Svar på tråden Tvinga någon till umgänge?
  • Almare

Du kan inte tvinga honom. Hämtar han inte barnet får du lösa det bäst du kan. Tyvärr.

• Celicia

Men jag fattar inte, det står ju i domstolens beslut att sonen har rätt till umgänge med pappan varannan helg?! Är ganska ny i den här situationen och umgänget har funkat bra hittills, så nu känner jag mig helt ställd.

• Anonym

Att ha umgänge med barnet är frivilligt för föräldrar oavsett vad det står i ett domslut om barnets rätt. Ingen kan tvingas träffa sitt barn. Du måste lösa barnvaktandet på annat sätt.

• Celicia

Han har alltså rätt. Jobbigt. Var står det här nånstans då, i vilken lag/paragraf/regel?

• vampyria2

Tyvärr så är det så att umgänge inte är nått man kan tvinga dem till och att man står maktlös om den ena föräldern säger att den inte vill.
    Själv tycker jag att det är helt sjukt och att det borde vara förbjudet och straffbart för det finns inget som sårar ens barn mer, men som sagt finns inget man kan göra {#lang_emotions_undecided}

• Anonym
    Celicia skrev 2009-09-13 11:32:42 följande:
    Han har alltså rätt. Jobbigt. Var står det här nånstans då, i vilken lag/paragraf/regel?
    Det finns ingen paragraf om föräldrars rättigheter, enbart barnens. En förälder kan vägra träffa sitt barn och kan aldrig bli dömd för detta. Som enskild vårdnadshavare har man fullt ansvar att på egen hand ombesörja barnets omvårdnad samtidigt som man har skyldighet att försöka få till stånd ett fungerande umgänge mellan barnet och den frånvarande föräldern. Det är inte alltid fullträff att ha egen vårdnad som du nog inser nu.
  • pegga

Hur gammalt är barnet? Finns det inga mor- eller farföräldrar som skulle vilja ha sonen en helg?

• Anonym (Oo)
    Celicia skrev 2009-09-13 10:16:39 följande:
    Undrar om någon kan svara på följande fråga: pappan till mitt barn har meddelat att han inte kan ta hand om sonen under en av sina umgängeshelger framöver. Och jag har redan bokat en resa, eftersom jag förstås trodde att sonen skulle vara hos sin pappa då. Han säger att jag måste ta hand om barnet den helgen, att det är mitt ansvar som ensam vårdnadshavare. Har han rätt?
    Egentligen är det upp till vardera föräldern att själv skaffa barnvakt under sin tid med barnet. Men om pappan väljer att inte komma och hämta barnet för umgänge så blir ju du tvungen att ta hand om barnet eller fixa barnvakt själv.

Ett tips för framtiden, tala aldrig någonsin om för pappan vad du har för planer. Det finns gott om bittra ex som sätter i system att förstöra planer genom att strula med umgänget.
  • pegga

Anonym (Oo) skrev 2009-09-13 19:31:28 följande:

Egentligen är det upp till vardera föräldern att själv skaffa barnvakt under sin tid med barnet. Men om pappan väljer att inte komma och hämta barnet för umgänge så blir ju du tvungen att ta hand om barnet eller fixa barnvakt själv.Ett tips för framtiden, tala aldrig någonsin om för pappan vad du har för planer. Det finns gott om bittra ex som sätter i system att förstöra planer genom att strula med umgänget.
    Fast i det här fallet kanske hon hade kunnat undvika det om hon HADE talat om det? För som det verkar gjorde hon ju inte det. Sämre hade det ju iaf inte kunnat bli.
  • Anonym

Konstiga lagar i detta land. Man kan inte tvinga en förälder att träffa sitt barn däremot kan ett barn bli tvingat att träffa sin förälder. Vägrar barnet åka så kan föräldern barnet bor med bli tvungen att betala vite. Men om en förälder vägrar träffa barnet händer ingenting! Mycket sjukt!

Svar på tråden Tvinga någon till umgänge?