• Celicia

Tvinga någon till umgänge?

Undrar om någon kan svara på följande fråga: pappan till mitt barn har meddelat att han inte kan ta hand om sonen under en av sina umgängeshelger framöver. Och jag har redan bokat en resa, eftersom jag förstås trodde att sonen skulle vara hos sin pappa då. Han säger att jag måste ta hand om barnet den helgen, att det är mitt ansvar som ensam vårdnadshavare. Har han rätt?

• Svar på tråden Tvinga någon till umgänge?
  • Celicia

Men jag fattar inte, det står ju i domstolens beslut att sonen har rätt till umgänge med pappan varannan helg?! Är ganska ny i den här situationen och umgänget har funkat bra hittills, så nu känner jag mig helt ställd.

• Celicia

Han har alltså rätt. Jobbigt. Var står det här nånstans då, i vilken lag/paragraf/regel?

• Celicia

Problemet är att ingen av oss har någon som kan vara barnvakt. Det är ju därför jag planerar in en resa under helgen som pojken skulle varit hos sin pappa.

Men vad händer om JAG vägrar ha sonen den helgen då, nån som vet? Om jag lämnar honom till skolan på morgonen och säger att det är pappans helg och han får fixa den?

Alltså, det är ju inte så att pappan egentligen inte vill ha umgänge, han bryr sig mycket om vårt gemensamma barn, men det är ju bara så att han tydligen planerat in nåt viktigare den helgen som han säger han MÅSTE på.

• Celicia

Om han sa till i tid? Det beror på hur man ser på det. Han sa till tre veckor i förväg.

Tack för alla svar! Får ta och boka av resan. Det känns bara så orättvist att han kan använda mig som "barnvakt" när han inte kan ta hand om sonen. Men jag kan inte begära nåt av honom.

Men som nån sa - det är väl priset av att ha ensam vårdnad.

• Celicia

Lite luddigt är det trots allt, det här. Flera säger att den som skulle haft helgen med barnet borde fullfölja det eller ansvara för att få en barnvakt.

Men rent juridiskt är det så att umgängesföräldern inte har ett enda krav på sig, som jag fattar det nu.

Grejen är att jag vet att om sonens pappa skulle bli tvingad till umgänge så skulle han ta hand om pojken bra. Men eftersom det tydligen inte går att tvinga får han åka på sin helggrej och jag som vårdnadshavare får stanna hemma.

• Celicia

Han har skött umgänget fram till nu. Och att jag har vårdnaden beror inte på att han är jättekass pappa egentligen, utan på att vi inte kan samarbeta. Därför är det inte så lätt som det låter att komma överens om helger och så. Tyvärr. Tyvärr.

• Celicia

Anonym (99) skrev 2009-09-14 16:45:33 följande:
    Det som fascinerar mig är just att många här inne faktiskt inte tycker att det suger. Att de tycker att allt är i sin ordning när pappan inte känner för att träffa barnet.
    [/citat]

Min fråga från början var ju inte vad folk TYCKER. Utan vad som gäller enligt lag. Tyvärr är det så mellan min sons pappa och mig att det är domar och regler och paragrafer som gäller. Inget samarbete. Så det var därför jag ville fråga.

Anonym skrev 2009-09-14 17:09:24 följande:
    [citat]
    Inte känner för att träffa barnet? Han har ju faktiskt skött umgänget fram tills nu.Vi vet fortfarande inte varför han har ställt in umgänget.

Pappan ska på jobbkurs, säger han. Och som sagt. Ingen av oss har möjlighet till barnvakt.
Svar på tråden Tvinga någon till umgänge?