• KCsMama

Hur ska jag lära mig att tala inför grupp?

Är det fler än jag som inte alltid klarar av att tala inför människor.

Idag hade jag en muntlig, kort, redovisning på svenska lektionen och det gick käpprätt åt helvete.
    Var inte ens nervös innan men när jag skulle börja prata fick jag inte luft.
    Jag andades djupa lugna andetag men fick ändå kännslan av att jag höll åp att kvävas... Som om någon lagt en 20kg vikt på bröstkorgen... Kunde inte säga mer än 2-3ord innan jag blev tvungen att ta ett nytt djupt andetag och hjärtat slog så hårt att det svartnade för ögonen på mig och jag blev tvungen att sätta mig ner.. Rösten bar inte utan det lät som om jag höll på att bryta ihop.. *usch*.

Har alltid varit livrädd för att prata inför grupp, trots att jag inte har några problem att göra det i vardagliga sammanhang ( tvärtom).. Har haft detta hela mitt liv men de senaste åren/året hade det blivit mycket bättre och övergått till vanlig nervositet men idag var det värre än någonsin...

Och inte känns det bättre nu efteråt när jag insett att jag förmodligen sumpat mitt MVG Ioch för sig vet hon ju att jag har seriös scenskräck men iaf..

Fan jag som var så förberedd och verkligen trodde det skulle gå galant.

Vad ska jag göra för att klara av att hålla ett föredrag??

Kramar//Jennie

• Svar på tråden Hur ska jag lära mig att tala inför grupp?
  • KCsMama

Men grejjen är ju den att jag är inte nervös innan och jag är så förberedd som det bara går..
    Jaja jag ska inte haka upp mig på denna incident utan ta nya tag och hoppas att nästa går bättre..

• KCsMama

Efter att ha läst lite om panikattacker inser jag att jag förmodligen har social fobi :-O
    Att det inte var normalt har jag väl själv insett men man har ju alltid fått höra "Det är väl bara att gå fram och göra det alla är ju nervösa".
    Har ju även sen ett tag tillbaka väldigt svårt att prata i telefon och ringer inte ens till mina föräldrar. Att de kunde ha en koppling till scenskräcken hade jag inte en tanke på!!

Tack så jättemycket för era tips men det som känns så tungt är ju att jag testat nästan allt det där.

Ska prata med min läkare på MVC nästa gång jag kommer dit.

Kramar

• KCsMama

Mica

Låter kanske dumt men gud vad SKÖNT att jag inte är ensam!!
    Jag tyckte själv att jag hade blivit bättre men idag tog jag ett enormt steg tillbaka. Inte tillbaka till noll utan ända till minussidan. Men jag tog mig trots allt igenom hela redovisningen och det är jag iaf stolt över.

Nej nu är det dags att söka hjälp för min del tror jag, det börjar ta alldeles för stor plats i min vardag!

• KCsMama

Inderal låter ju helt suveränt!!

Om det ändå vore att jag bara pratade lågt eller att knäna skakade, vilken befrielse!!
    Tror inte att folk förstår hur det känns när kroppen utan anledning går upp i högvarv och det FYSISKT knappt går att få ur sig ett ord, det smärtar i bröstet och det bara blir svart. Man tar en paus i redovisningen för att kuna få luft men när jag ska säga nästa ord räcker inte luften i lungorna för att säga mer än 2ord. *usch*.

Jag är så glad att jag läste om social fobi igår för då föll allt på plats!! Alla de gånger jag vägrat svara i telefonen eller ens ringa min bästa kompis (har gjort det 2ggr på 1½ år och det var när vattnet gick i v29 samt när min man var försvunnen och jag blev tvungen att ha någon som ringde polisen för jag KUNDE INTE) och alla gånger jag sänkt mitt betyg för att jag inte pallat med det muntliga!

Nej som jag sa tidigare, Inderal låter ju helt underbart!! Att kunna ställa sig inför klassen och BARA vara nervös!!

Svar på tråden Hur ska jag lära mig att tala inför grupp?