• akriti

Efter utomkvedshavandeskap

Hej

I Juni blev jag gravid, till midsommar fick jag blödningar, inte mycket men ändå.
    Var inne på gyn och kollade ifall det var missfall, men det var det inte.
    De kollade även mitt hcg värde och detta hade då stigit efter ett par dagar.
    Åkte in till gyn igen, då var jag i vecka 6-7. Tyvärr var det utomkveds.

Min fråga här är, är det någon som haft utomkveds först och senare blivit gravid,
    och haft en normal graviditet?

Är det någon som haft 2 utomkveds på rad?

Jag undrar eftersom jag har äl på tisdag och tänkt försöka igen. Men är lite orolig för att det ska bli fel denna gången också, för då har jag inga äggledare alls sen, ifall det skulle bli ett utomkveds igen.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Efter utomkvedshavandeskap
  • Sussannek

Hej!

I dec förra året blev jag oppererad för utomkvedes (X)
    Jag var då i v 8 enligt beräkningar....

Jag var helt förkrossad och kände att efter 2 års försök fick det vara nog...

Men...jag hann aldrig in och få receptet på p-piller utan blev gravid i Mars...
    Nu är jag i v29 och allt går bara bra...

Jag fick komma in tidigt och kolla att allt satt rätt denna gång och det kändes väldigt skönt...att inte behöva tjata sig till en undersökning...

Riskerna för att få 2 X direkt efter varandra finns...men de ska vad jag vet inte vara större än att få det en gång...

Jag önskar dig all lycka till...

• Pionen

Jag fick ett utomkveds i mitten av augusti. Jag var då i början av vecka 6. Jag operarades dock inte utan fick cellgifter som tog bort graviditeten. Mitt HCG värde gick ned snabbt och jag kände av ÄL för ca 2 veckor sen. Har BIM nu i dagarna och hoppas då vara gravid igen.

Enligt den läkaren så är risken för fler utomkveds på rad liten, särskilt om man opererat bort ena äggstocken. Däremot om man som jag inte fick äggstocken bortopererad så kan det ju vara nåt fel på den, och risken är då lite större.

Jag tror inte att du behöver oroa dig. Risken är liten, men du ska gå och kolla dig med ett VUL så tidigt som möjligt helst senast 2 veckor efter utebliven mens. Det ska inte vara några problem att få kolla detta eftersom du haft ett X. Om det skulle vara X igen så är det bra om du upptäcker det tidigt.

Jag fick cellgifter istället för operation eftersom jag upptäckte det så tidigt, och min äggstock inte hunnit brista. Mitt HCG-värde låg på 3000, och läkaren sa att eftersom jag låg under 7000 och inte hade några jättesmärtor så var det en bättre behandlingsmetod än operation eftersom man inte vet om det var nåt fel på min äggstock. Kan ju tänka mig att om det händer igen så tar de nog bort min dock.

Sen kan jag meddela att en kompis mamma hade 3 st X innan hon fick min kompis och hennes brorsa.

Lycka till!

• Sjuhundra

Hej!

Jag har haft utomkveds två gånger på rad, och enligt mina läkare ökar risken något att få ett utomkveds en gång till om man redan har haft det. Men jag tror inte att du behöver oroa dig, risken är fortfarande väldigt liten. Och som de andra skriver så får man komma in och kolla upp graviditeten med VUL tidigt, skulle det då vara ett nytt X kan man ibland ta bort det med cellgifter. Skulle det allra, allra värsta hända mot alla odds och du skulle bli tvungen att ta bort äggledaren, så kan du fortfarande bli gravid genom IVF. Har man inte några äggledare innebär inte det att det är helt kört.

Stort lycka till!

• Blåklinten

Jag fick ett utomkveds exakt ett år innan dig, vid midsommar förra året. Sedan fick jag ett tidigt missfall, men nu är jag gravid i vecka 28 med tvillingar. Så det kommer säkert att ordna sig. Om de tar bort din andra äggledare också så har du ändå goda chanser att bli gravid med ivf. Lycka till!

• Cookie83

Kan någon förklara vad utomkveds är?

• Karlavagnen

Hej!

Jag har haft ett x 1999, och äggledaren blev bortopererad. Blev sedan efter några månader gravid igen, och allt gick så bra så!

Kroppen är fiffig som har dubbla uppsättningar av viktiga organ. Det räcker med en äggledare för att bli gravid, som tur är.

• Sussannek

Coikie83

Ett utomkvedes är när ägget fastnar i äggldaren istället för att vandra hela vägen ner...

Detta kan både oppereras bort eller behandlas medicinskt om ägget inte vuxit sig så stort än...

Upptäcker man det inte i tid kan äggledaren brista och det är jättealvarligt...

symptom är blödninger och ont i magenmen behöver itne vara båda två...
    är man orolig ska man begära ett Vul och inte ge sig för att se tycker det är lungt....

• Maja 74

Vi drabbade av ett X i somras, i v8.
    Det blev väldigt dramatiskt, förlorade 2 liter blod och var nästan medvetslös..
    De plockade bort en äggledare...nu kan det ta lite längre tid att bli gravid...

Men det är skönt att läsa det ni skriver, det ger hopp!!

Sköt om er allihop!

• MammaMu

Här är en till som fick ett X för ungefär två år sen. Har nu en liten sötnos på ett år och min graviditet var helt normal förutom det vanliga då....halsbränna, illamående etc

• fiafiore

Var till gyn i dag, trodde att jag fått missfall.
    Tyvärr hittade dom inget foster, trots hcgvärden. Misstänker utomkveds...:(

Först var jag livrädd för att jag fått missfall, men det skulle nästan kännas som en lättnad efter det här.

Ska tillbaka på onsdag och jämföra hcg. Han sa att det fanns en lite chans att jag var gravid i ett tidigt stadie och att det var därför som dom inte kunde se något foster.
    Jag har haft bruna flytningar i fyra dagar och nu blödder jag en hel del rött blod. Någon av er som känner igen symptomen?

Skönt att höra att det finns hopp att bli gravid efter ett utomkveds, men just nu känns allt väldigt läskigt.

• Anarcha

Min syster har oxå fått barn efter sitt utomkveds. Lycka till!

• Pionen

fiafiore: känner inte direkt igen symptomen, för mig började det med smärta, det gjorde riktigt ont, sen började jag blöda, inga bruna flytningar, bara blod. Hos mig såg de inte heller nåt foster, bara en liten vätskefyllnad i högra äggstocken. Mitt HCG låg då på 3000 vilket enligt läkaren tydde på att det var ett utomkveds. Jag fick cellgifter som tog bort "graviditeten", fostret var ju redan borta. Det tog ca 2 veckor, så var HCG nere på noll.

Vilken vecka är du i då?

• fiafiore

Hej pionen. Jag skulle vara i början av vecka 7 enligt senaste mens.

Har mätt mitt HCG dom senaste tre dagarna, i måndags var det 380, i tisdags 318 och i dag 314.

Dr trodde att det var ett utomkveds men att det är på väg att lämna kroppen av sig själv. Eftersom hcgt sjunker. Om det hade varit ett vanligt missfall skulle det sjunkit snabbare.

Ska ta ett nytt blodprov om en vecka och har hcg sjunkit rejält så är det bara att invänta ett nollvärde och sedan börja planera nästa grav. Ligger det fortfarande mellan 300-400 kanske det blir aktuellt med en skrapning, alternativt operation.
    Men eftersom jag inte har ont tycker han att det är bäst att vänta och se vad som händer.

Han har dock inte uteslutit ett vanligt missfall, så just nu känns allt konstigt. Jag vet inte alls hur mina äggledare ser ut, tänk om jag inte kan få barn på ett vanligt sätt?!?

Dr tror absolut inte att det ska bli några problem för oss att få ett barn, men hur kan han veta utan att ha tittat på mina äggledare?

När ska du börja försöka ingen Pionen?

Obs Blöder nästa ingenting nu, lite ljusbruna flytningar bara.

• NinaG

Fick mitt utomkveds för ca 5 år sedan. Jag visste inte om att jag gravid och kollapsade en dag på jobbet. Blev akut opererad och fick en fruktansvärd dödsångest efter det inträffade. På den tiden hade jag bara sporadiska kontakter. Idag är jag gift med en härlig man men jag har hela tiden varit rädd för att bli gravid igen.

Nu är jag det i alla fall. Helt underbart. Men jag var rädd i början av graviditeten, riktigt rädd att något skulle vara fel. Var på ett tidigt ultraljud i v 8 och fick se att barnet låg rätt. Sen började nästa ångest att gå över till magiska vecka 12. Det har varit tufft att försöka hålla sina känslor i schak. Nu är jag i vecka 14 och mår jättebra och jag har beslutat mig för att nu får det vara nog med all oro. Det kan inte vara bra för barnet. Jag ska leva min graviditet fullt ut.

Lycka till

• fiafiore

Det tycker jag verkligen att du ska göra! Njut! Det skulle jag ha gjort =)

• tesslita

hej på dig.
    jag hade en utomkveds i mars iår.
    nu är gravid igen i vecka 12 och bebis sitter på rätt plats.
    var liksom du rädd att få utomkveds igen.
    men det kan gå bra!

*massa kramar till dig*

• Pionen

Hej igen! Har inte hunnit logga in förrän idag.

Jag tycker inte att du ska oroa dig för att du inte ska kunna få barn, för det första har du ju två äggledare! Sen kan det ju vara så att du har nåt litet veck bara på äggledaren och att du hade otur denna gång.

Min läkare sa till mig att blindtarmen sitter nära den högra äggledaren och att den kan ha irriterat min. Menjag känner ju liksom du att eftersom han inte har kollat så hur ska man veta. Men jag tänker absolut inte oroa mig för att det ska hända igen. Den oron tar jag när det väl händer.

Vi är i full gång och försöker igen, den 26-27 har jag BIM, vi lyckades pricka in ÄL denna månad tror jag, håller inte på med ÄL-tester. Detta är ju bara vårt andra riktiga försök.

Så jag säger bara, vänta tills allt är grönt igen och kör på som bara den Oroa dig inte i onödan, vet att det är svårt, men du ser ju på både Nina G och Tessalita att det faktiskt går!

Massor med kramar till dig!

• fiafiore

Det är så fruktansvärt skönt att prata med människor som varit i samma situation! Och dom senaste dagarna har gjort mig gott, ser ljust på framtiden och möjligheten att få ett barn. På något sätt kommer det gå!

Dessutom får man ju gå på tidigt vul med en utomkveds bakom sig, och det är ju faktiskt något positivt i det negativa.

Är det bara jag som ser mammor med bebisar precis överallt?! Jag börjar misstänka babyboom.....eller så är det min besatthet av barn som spökar!

Lycka till Pionen, håller tummarna!

kram

• Pionen

fiafiore: jag personligen misstänker en konspiration, ALLA är gravida eller bär runt på goa nyfödda små bebbar. Men vet du, jag tror att vi båda kommer att vara i samma sits snart...

Massor med kramar!

Svar på tråden Efter utomkvedshavandeskap