• Pionen

Efter utomkvedshavandeskap

Jag fick ett utomkveds i mitten av augusti. Jag var då i början av vecka 6. Jag operarades dock inte utan fick cellgifter som tog bort graviditeten. Mitt HCG värde gick ned snabbt och jag kände av ÄL för ca 2 veckor sen. Har BIM nu i dagarna och hoppas då vara gravid igen.

Enligt den läkaren så är risken för fler utomkveds på rad liten, särskilt om man opererat bort ena äggstocken. Däremot om man som jag inte fick äggstocken bortopererad så kan det ju vara nåt fel på den, och risken är då lite större.

Jag tror inte att du behöver oroa dig. Risken är liten, men du ska gå och kolla dig med ett VUL så tidigt som möjligt helst senast 2 veckor efter utebliven mens. Det ska inte vara några problem att få kolla detta eftersom du haft ett X. Om det skulle vara X igen så är det bra om du upptäcker det tidigt.

Jag fick cellgifter istället för operation eftersom jag upptäckte det så tidigt, och min äggstock inte hunnit brista. Mitt HCG-värde låg på 3000, och läkaren sa att eftersom jag låg under 7000 och inte hade några jättesmärtor så var det en bättre behandlingsmetod än operation eftersom man inte vet om det var nåt fel på min äggstock. Kan ju tänka mig att om det händer igen så tar de nog bort min dock.

Sen kan jag meddela att en kompis mamma hade 3 st X innan hon fick min kompis och hennes brorsa.

Lycka till!

• Pionen

fiafiore: känner inte direkt igen symptomen, för mig började det med smärta, det gjorde riktigt ont, sen började jag blöda, inga bruna flytningar, bara blod. Hos mig såg de inte heller nåt foster, bara en liten vätskefyllnad i högra äggstocken. Mitt HCG låg då på 3000 vilket enligt läkaren tydde på att det var ett utomkveds. Jag fick cellgifter som tog bort "graviditeten", fostret var ju redan borta. Det tog ca 2 veckor, så var HCG nere på noll.

Vilken vecka är du i då?

• Pionen

Hej igen! Har inte hunnit logga in förrän idag.

Jag tycker inte att du ska oroa dig för att du inte ska kunna få barn, för det första har du ju två äggledare! Sen kan det ju vara så att du har nåt litet veck bara på äggledaren och att du hade otur denna gång.

Min läkare sa till mig att blindtarmen sitter nära den högra äggledaren och att den kan ha irriterat min. Menjag känner ju liksom du att eftersom han inte har kollat så hur ska man veta. Men jag tänker absolut inte oroa mig för att det ska hända igen. Den oron tar jag när det väl händer.

Vi är i full gång och försöker igen, den 26-27 har jag BIM, vi lyckades pricka in ÄL denna månad tror jag, håller inte på med ÄL-tester. Detta är ju bara vårt andra riktiga försök.

Så jag säger bara, vänta tills allt är grönt igen och kör på som bara den Oroa dig inte i onödan, vet att det är svårt, men du ser ju på både Nina G och Tessalita att det faktiskt går!

Massor med kramar till dig!

• Pionen

fiafiore: jag personligen misstänker en konspiration, ALLA är gravida eller bär runt på goa nyfödda små bebbar. Men vet du, jag tror att vi båda kommer att vara i samma sits snart...

Massor med kramar!

Svar på tråden Efter utomkvedshavandeskap