• LuPeRo

Datorn hänger sig!!!

Jag har en lite "äldre" dator, ca 2-2½ år gammal.
    Jag började få problem för ett tag sedan med att datorn hänger sig stup i kvarten. Tex om jag har en internet-ruta uppe och lyssnar på winamp så bestämmer den sig för att bara stanna upp.
    Helt plötsligt har allt hängt sig och detta gör mig förbannad.
    Datorn lämnades in på service i en lokal databutik (har alltid trott att dom varit kunniga) och efter att dom haft den ett par dagar så konstaterade dom att där var inget problem alls (?).
    Men varför hänger datorn sig för jämnan då? Allt bara fryser till is och det enda jag kan göra är att starta om (kul att förlora allt man gjort den senaste timmen, speciellt för mig som spelar The Sims 3).

Jag har iallafall inbillat mig att det har med hårddisken att göra. Jag satte nyligen i mer minne vilket gav mig ca 3 Gb i minne. Grafiken är bra och ljudet är bra. Jag har felsökt datorn på alla sätt som finns.
    Alltså är det bara hårddisken kvar att fundera över.
    (Ja även att jag har Vista)

Vad säger ni tekniskt kunniga om detta? Ska jag inhandla en ny hårddisk med hoppet om att det hjälper eller är det en konflikt i datorn?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Datorn hänger sig!!!
  • Covenant

Hade jag varit du hade jag plockat ur en minnesmodul i taget och testat - alt. letat rätt på ett program för att testa minnesmoduler (det finns en hel del).

Jag vet inte varför riktigt, men det bara känns som att det är minnet som bråkar.

• LuPeRo

Finns det ett program där man kan testa minnet?
    Några tips?
    Tänkte prova ett program innan jag ger mig ner och öppnar hela boxen...

• LuPeRo

Det tar ju sin lilla tid att göra det där testet. Tur att man har en dator till

Vad är det jag ska titta efter egentligen? Det mesta är rena grekiskan för mig

• Covenant

Jag har inte använt det programmet någon gång - men det borde vara ganska tydligt om något är paj när programmet kört klart. Om det står typ "Stuff is broken!" eller "Iiiih! Panic!" så är det något som är knas. ;)

• LuPeRo

Vad jag kan se står det inget som "Panic", "Achtung" eller liknande så jag tror det är helt okej att vara där inne
    Men när den börjar räkna ner så kommer jag att springa

• LuPeRo

Jag började scanningen runt 11 tiden och den är fortfarande inte färdig. (jag antar att man får ett meddelande om det och det har jag inte fått)

Ska det verkligen ta så här lång tid?

• Covenant

Det verkar som (iaf enl. google) att man får räkna med att det tar galet lång tid (om det är memtest86 du använder).

Tur att du har en till dator! ;)

• LuPeRo

Ja det verkar ta en fruktansvärt lång tid. Verkar som att datorn får stå på hela natten...
    Lite irriterande att det ska ta så lång tid. Hade jag vetat det hade jag nog inte valt det utan försökt hitta ett annat snabbare program. Men detta var ju det "bästa" enligt många...

• LuPeRo

Datorn har nu snart stått igång i 24 timmar.
    Raden som finns längst ner står det 17 under "Pass" och 0 under "Errors".
    Är det lönt att fortsätta eller jag kan stänga av det nu?
    Läste på en sida om att dom flesta låter den bara gå upp till 8 eller 10 och är det okej dit så behöver man inte fortsätta.

Men om det inte är minnet som är problemet, vad kan det då vara?

• Covenant

Du får nog googla lite och se om du vågar stänga av memtest.

Om det inte är minnet så vet jag varken ut eller in. Det skulle kunna vara någon gammal härlig IRQ-krock - men då brukar man få blåskärm.

Jag vet faktiskt inte, men ska fundera...

• LuPeRo

Jag googlade runt lite och insåg att Memtest går igenom 10 test i följd.
    Min gick igenom dessa 10 testen nästan 2 gånger så det var tydligen okej att stänga av det.

Jag har felsökt datorn, rensat den och ska strax lägga i Vista skivan och se om det hjälper att reparera. Men sen står jag helt handfallen och har ingen aning om vad problemet är.

Vi tänkte att hårddisken kanske blev överhettad, men där är 3 fläktar i boxen och även små hål på ena sidan av den. Så kyld är den.

Kan det vara processorn som inte orkar med riktigt?

• lia76
    LuPeRo skrev 2009-09-15 13:11:38 följande:
    Jag googlade runt lite och insåg att Memtest går igenom 10 test i följd. Min gick igenom dessa 10 testen nästan 2 gånger så det var tydligen okej att stänga av det. Jag har felsökt datorn, rensat den och ska strax lägga i Vista skivan och se om det hjälper att reparera. Men sen står jag helt handfallen och har ingen aning om vad problemet är. Vi tänkte att hårddisken kanske blev överhettad, men där är 3 fläktar i boxen och även små hål på ena sidan av den. Så kyld är den. Kan det vara processorn som inte orkar med riktigt?
    3 fläktar bara
    Här har jag 10 fläktar

Kan nog bli överhettat.
    Sims 3 kräver ju inte så jätte mycket av minnet.
    Men däremot av grafikkortet.

I min förra dator så var det grafikkortet som var boven.
    Det blev jätte varmt när jag spelade Sims och hela datorn kunde frysa ibland.
    Så kanske det kan vara något med det?

FÖR WINDOWS VISTA
    * 2.4 GHz P4-processor eller motsvarande
    * 1.5 GB RAM
    * Ett 128 MB Grafikkort med stöd för Pixel Shader 2.0
    * Microsoft Windows Vista Service Pack 1
    * Minst 6,1 GB hårddiskutrymme med minst 1 GB ytterligare utrymme för anpassat innehåll och sparade spel

För datorer med inbyggt grafik chipset i Windows, kräver spelet minst:
    * Intel Integrated Chipset, GMA 3-serien eller bättre
    *2,6 GHz Pentium D CPU eller 1,8 GHz Core 2 Duo eller motsvarande 0,5 GB extra RAM-minne
    Om du möter någon som beter sej som ett svin, har h*n troligtvis drabbats av svininfluensan!
Svar på tråden Datorn hänger sig!!!