• Anonym (Trångbodd)

    Trångboddhet

    Jag och min drygt 4 år gamla dotter bor i en etta på 37m2. Jag försöker på alla vis få min hyresvärd att hjälpa mig till större boende. Jag har depression och whiplashproblematik och när jag har ont går det ut över min dotter. Jag och hon behöver större boende för att inte nöta sönder oss mot varandra.
    Kan du råda mig om vad/hur jag ska gå tillväga för att få eventuell hjälp via socialen då jag är rädd för att mitt dåliga humör pga av min sjukdom kommer att skada henne i längden psykiskt.
    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Trångboddhet
  • Socialsekreteraren

    Hej,

    Jag förstår att trångboddheten innebär ytterligare påfrestningar. Om nu inte du har möjlighet att få större bostad via din värd, kan du alltid försöka att få större bostad via förtur. Prata med din läkare om han/hon kan skriva intyg som styrker behovet.

    Jag tänker att det är klokt av dig att fundera över hur din dotter påverkas av ditt mående. Det är viktigt att avlasta barn när en förälder mår dåligt, barn är snabba på att ta på sig skuld över om mamma eller pappa inte mår bra. Exempelvis att "mamma är ledsen för att jag är så jobbig". Därför är det viktigt att man som förälder är öppen mot sitt barn om att man är sjuk.
    Enligt min erfarenhet jobbar vuxenpsykiatrin mer och mer med att ha barnfokus och i att stötta föräldrar. Hör med din kontakt inom psykiatrin om det finns någon form av stöd.
    Du frågar om råd hur ni ska kunna få stöd via socialtjänsten, jag tycker du ska börja med att prata med psykiatrin, då vad jag kunnat utläsa av ditt mail din oro är kopplad till ditt mående.
    Om inte psykiatrin har stöd att erbjuda vänd dig till socialtjänsten där du kan ansöka om stöd i ditt föräldraskap.

    mvh Camilla

Svar på tråden Trångboddhet