Helena S skrev 2009-09-21 17:14:52 följande:
Först vill jag bara göra klart att jag inte vill oroa er i onödan, men jag vill skriva ett inlägg för att göra er uppmärksamma för att symptomen kan bero på annat... Jag hade/har precis samma symptom som ni beskriver (ont i underlivet osv osv) och trodde det var foglossning. Även min läkare/
bm trodde att det var pga att det är tredje barnet på 3,5 år vilket ju tär på kroppen, så jag tänkte att det inte var något att oroa sig för. Men nu fick jag lite onda sammandragningar i v 32 typ och åkte in till sjukhuset (jag kände att allt stod inte helt rätt till så det var lika bra att åka in på kontroll), det visade sig att jag har GBS! Det är visst väldigt vanligt att ha det även utan att veta om det, oftast får man reda på det genom att man har just tidiga sammandragningar och prover tas... men dom allra flesta som bär på det har ingen aning eftersom
bm/läkare mfl ofta tar symptomen som foglossning mm och GBS-provtagning inte är standard. Flera som har drabbats av det har själva fått fråga
bm/läkare att prover skall tas för GBS eftersom de läst på om detta och tycker symptomen stämmer, alltså det är inte så ofta
bm/läkare själva tänker på det. För min del så var det tur i oturen att det upptäcktes och jag har nu fått antibiotikabehandling för GBS och kommer även få dropp vid förlossningen för att minimera risken för att barnet smittas! Är i v 35 + så får väl se hur det går framöver...
Oj, låter ju inte så bra. Men vad exakt är GBS?