• Fiia85

Vita katter - dövhet

Ja den historien har man ju hört..
    men trodde inte riktigt den skulle stämma..
    men dock gör den de..

vi har en helvit katt som är super söt men som dessvärre är totalt stendöv för han hör inte när vi kallar på den..vi måste stampa i golvet eller nåt för han ska reagera..
    och om vi "försvinner" så mjauar han som en galning..
    Vi brukar låta han vara ute en liten stund om dan tillsammans med oss..
    ibland lös ibland kopplad..då han oftast springer iväg från oss..
    Jag är jätte rädd att något ska hända om han e ute..tex bli påkörd eller något annat..
    Men till de roliga är att jag och min sambo skaffade den tillsammans men de är helt plötsligt bara min katt..men de gör inget för de e bara mig han vill vara hos ändå..

Men det jag undrar är hur man ska göra
    om man ska låta han bli en inne katt på heltid eller vad som är bäst för katten..

*Längtan jag bär är smärtsam*
  • Svar på tråden Vita katter - dövhet
  • Kristin24

Ja, är du rädd om din katt så låt den vara inne, om den inte hör kan den bli påkörd eller tagen av andra djur.

• Majsan70

Jag tycker den skall få vara inomhus så den är säker. Jag menar en har ju inte alla skills som en vanlig hörande katt har. Dessutom är vita katter xtra utsatta ute eftersom de inte kan kamoflera sig så att säga.

• Fiia85

Så de är inte elakt att låta den bli innekatt???

känner mig nämligen lite elak.. :(

han kan ju vara ute i koppel för då har jag ju uppsikt över honom..

• Trill

Självklart är det inte elakt att ha honom som innekatt.
    Och ute i koppel är han ju också säker...

Men jag hade inte låtit honom gå utan koppel.

• skorpionen80

Du kan ju gå ut med den i sele som du skriver! Då får han det bästa av de två världarna!

• Fiia85
    Trill skrev 2009-09-14 13:56:26 följande:
    Självklart är det inte elakt att ha honom som innekatt. Och ute i koppel är han ju också säker...Men jag hade inte låtit honom gå utan koppel.
    okej tack så mycket för de svaret..de gjorde mig bättre till mods..
  • Dullan 79

Du är inte elak! det är bättre att ha dom vid liv än under en bil/traktor! Har sett 2 vita döva katter dött på den vägen!!

• Majsan70
    Fiia85 skrev 2009-09-14 13:45:06 följande:
    Så de är inte elakt att låta den bli innekatt???känner mig nämligen lite elak.. :(han kan ju vara ute i koppel för då har jag ju uppsikt över honom..
    Inte elakt alls. Se bara till att den kan aktivera sig inomhus och lek gärna med den o så.
    Alla mina katter är innekatter och mår hur bra som helst. Att gå ut i koppel är ju roligt det med och även grannarna uppskattar säkerligen att du har uppsikt över din katt.
  • Fiia85
    Dullan 79 skrev 2009-09-14 14:05:13 följande:
    Du är inte elak! det är bättre att ha dom vid liv än under en bil/traktor! Har sett 2 vita döva katter dött på den vägen!!
    Jo jag tänker också så för jag vill inte se den påkörd..
  • Dullan 79

offtast är det inte så att dom blir överkörda på vägen utan dom går och lägger sig i skuggan av en bil eller på däcket och vaknar inte när bilen kör iväg så hände med min ex killes katt.

Svar på tråden Vita katter - dövhet