Fiia85 skrev 2009-09-14 13:36:53 följande:
Ja den historien har man ju hört..
men trodde inte riktigt den skulle stämma..
men dock gör den de..
vi har en helvit katt som är super söt men som dessvärre är totalt stendöv för han hör inte när vi kallar på den..vi måste stampa i golvet eller nåt för han ska reagera..
och om vi "försvinner" så mjauar han som en galning..
Vi brukar låta han vara ute en liten stund om dan tillsammans med oss..
ibland lös ibland kopplad..då han oftast springer iväg från oss..
Jag är jätte rädd att något ska hända om han e ute..tex bli påkörd eller något annat..
Men till de roliga är att jag och min sambo skaffade den tillsammans men de är helt plötsligt bara min katt..men de gör inget för de e bara mig han vill vara hos ändå..
Men det jag undrar är hur man ska göra
om man ska låta han bli en inne katt på heltid eller vad som är bäst för katten..
Hur ta hand om en döv katt
Har en döv katt särskilda behov?
Har en döv katt särskilda behov? Ja, de gör det, men det betyder inte att de inte vill eller kan göra underbara, kärleksfulla och roliga husdjur. Vård av en döv katt speciella behov är oftast baseras på mängden av extra skydd de behöver förses med av ägaren, på grund av deras förlust av hörsel. Katter med hörselnedsättning ska vara inomhus husdjur endast som utomhus medför alltför många risker för hörselskadade djur.
Är vissa katter mer benägna att Dövhet?
Studier har visat att vita katter är mer benägna att dövhet då katter av färg. Många gånger en katt som har två olikfärgade ögon kan också vara hörselskadade, men skälen för detta är okänd, och det betyder inte att alla vita katter är döva eller att katter med en blå ögon och ett grönt är nödvändigtvis alltid döva heller. Dövhet i en katt kan också orsakas av missbruk, skada eller helt enkelt en födelse missbildning. Ålderdom kan orsaka en viss dövhet, även om detta oftast sker gradvis och får inte göra katten helt döv på båda öronen. Hälsoproblem som kvalster kan orsaka en tillfällig dövhet, men detta problem kan oftast botas genom att ta katten till veterinären och få rätt behandling och medicinering för att döda kvalster.
Vilken typ av särskilda behov har en döv katt?
Som nämnts måste en döv katt att hållas inomhus. Eftersom de inte har förmågan att till exempel höra trafik ljud eller hundar närmar sig, är det helt enkelt för farligt att låta dem fritt spelrum utanför ensam. De kan tas för promenader i koppel men och skulle förmodligen grundligt njuta av en sluten uteplats rum där de kan ligga i en fönsterbräda och njuta av solskenet.
Hur kommunicerar jag med en döv katt?
Katter som är födda döva inte inser att de saknar en av de viktigaste sinnen. De acklimatisera sig från födseln att förlita sig på sina andra sinnen, såsom känslan av en vibration, deras syn och lukt. Katter som är födda döva har normalt ökad medvetenhet med hjälp av dessa andra sinnen, och kan göra mycket bra att enbart förlita sig på dem. Undervisning en döv katt att kommunicera är ganska lätt. Det är som en kattunge version av teckenspråk. Genom att klicka på golvet nära matskål, kan de lära sig att det är dags att äta, utan att någonsin höra att ljudet av konservöppnare öppna sin mat kan. Ägaren kan klappa sin benet när katten ser sig, att lära den att komma till dem för tillgivenhet.
Vad gör du om du misstänker att din katt kan vara döv: Det första du ska göra om du misstänker, men är inte 100% säker på att din katt är döv, är att ta den till veterinären. Svåra öronskabb infestationer kan blockera öronen, vilket orsakar en tillfällig hörselnedsättning. När öronskabb är borta, är blockeringen bort och katten kan höra bra.
Svåra öroninflammationer kan också orsaka dövhet, och kan vara ganska svårt för ägaren att känna igen tills infektionen är ganska dåligt. De flesta katter inte visar tecken på en öroninfektion tills det orsakar problem med balansen.
Om veterinären visserligen tycker att katten är döv, kommer du vill att vidta lämpliga försiktighetsåtgärder för att säkerställa extra skydd. Att hålla katten inomhus är ett måste, tillsammans med att lära den att kommunicera utan ljud. Att lära sig att anpassa sig till de särskilda behoven hos en döv katt inkluderar inte göra plötsliga rörelser, särskilt om katten sover. Allt som allt, vårda en döv katt kräver endast mindre justeringar. I grund och botten håller katten så säkert som möjligt och lära sig kommunicera är de största hindren.