• Fiia85

Vita katter - dövhet

Ja den historien har man ju hört..
    men trodde inte riktigt den skulle stämma..
    men dock gör den de..

vi har en helvit katt som är super söt men som dessvärre är totalt stendöv för han hör inte när vi kallar på den..vi måste stampa i golvet eller nåt för han ska reagera..
    och om vi "försvinner" så mjauar han som en galning..
    Vi brukar låta han vara ute en liten stund om dan tillsammans med oss..
    ibland lös ibland kopplad..då han oftast springer iväg från oss..
    Jag är jätte rädd att något ska hända om han e ute..tex bli påkörd eller något annat..
    Men till de roliga är att jag och min sambo skaffade den tillsammans men de är helt plötsligt bara min katt..men de gör inget för de e bara mig han vill vara hos ändå..

Men det jag undrar är hur man ska göra
    om man ska låta han bli en inne katt på heltid eller vad som är bäst för katten..

*Längtan jag bär är smärtsam*
  • Svar på tråden Vita katter - dövhet
  • lennartsdotter

En döv katt ska absolut hållas som innekatt eftersom den är mycket mer sårbar för faror i omgivningen än en hörande katt. Erbjuder man katten tillräckligt med stimulans är det inte alls synd om innekatten.

Jag har fött upp en döv katt och han skiljer sig inte från de andra katter jag fött upp annat än att han inte hör. Man får ta kontakt med honom mha vibrationer eller visuellt. Världens goaste katt är han.

• Fiia85
    lennartsdotter skrev 2009-09-14 19:08:26 följande:
    En döv katt ska absolut hållas som innekatt eftersom den är mycket mer sårbar för faror i omgivningen än en hörande katt. Erbjuder man katten tillräckligt med stimulans är det inte alls synd om innekatten.Jag har fött upp en döv katt och han skiljer sig inte från de andra katter jag fött upp annat än att han inte hör. Man får ta kontakt med honom mha vibrationer eller visuellt. Världens goaste katt är han.
    Okej.. Ja jag håller han mer o mer inne faktiskt..
    Köper hellre till saker till han så han får de bättre inne..
    Min sambo tycker de o onödigt men jag är rädd om han..

Och håller med om gosigheten..
    Min vill bara gosa o mysa med mig precis hela tiden.. =)
  • Fiia85

Någon som vet livslängden för en döv katt??

Har hört att den är kortare än hörande katter.. stämmer det????

• vargaa

Inte alla katter mår bra av att leva inomhus. Väldigt få bond-/huskatter faktiskt. Hellre ett kort lyckligt liv än ett långt olyckligt. En döv katt lär sig använda andra sinnen för att hålla koll på omgivningen. Jag tror inte att den klarar sig sämre än ngn annan. Så det behöver du nog inte oroa dig för.

• vargaa

Tror inte att genen som orsakar dövhet minskar livslängden för katten. Däremot finns det studier som visar på att innekatter lever kortare än utekatter som överlever sina första 2 år (de år som är mest kritiska i utekattens liv, innan den har erfarenhet).

• skorpionen80
    vargaa skrev 2009-09-17 12:33:16 följande:
    Tror inte att genen som orsakar dövhet minskar livslängden för katten. Däremot finns det studier som visar på att innekatter lever kortare än utekatter som överlever sina första 2 år (de år som är mest kritiska i utekattens liv, innan den har erfarenhet).
    Vilka har gjort den undersökningen? Har nämligen bara hört det motsatta, vilket låter mycket mer logiskt.

Att huskatter inte skulle trivas inomhus är också helt nytt för mig. Är en katt (oavsett ras) inomhus från första början så brukar det gå bra i de allra flesta fallen. Men att göra om en utekatt till innekatt kan bli knepigare.
  • vargaa
    skorpionen80 skrev 2009-09-17 12:40:19 följande:
    Vilka har gjort den undersökningen? Har nämligen bara hört det motsatta, vilket låter mycket mer logiskt.Att huskatter inte skulle trivas inomhus är också helt nytt för mig. Är en katt (oavsett ras) inomhus från första början så brukar det gå bra i de allra flesta fallen. Men att göra om en utekatt till innekatt kan bli knepigare.
    Den undersökning du talar om är troligtvis den där man inte tar hänsyn till kattens första 2 år - vilket är den tid då de flesta utekatter som dör tidigt gör det. Det beror på att det är under sina första två år som katten fortfarande har för lite erfarenhet. När man undersöker katter över 2 år så lever utekatten längre.

Dessa undersökningar har jag ingen källhänvisning på. Det var så länge sen jag tog del av dem. Men jag har inte hört talas om ngt som motbevisat detta.
  • skorpionen80
    vargaa skrev 2009-09-17 16:22:33 följande:
    Den undersökning du talar om är troligtvis den där man inte tar hänsyn till kattens första 2 år - vilket är den tid då de flesta utekatter som dör tidigt gör det. Det beror på att det är under sina första två år som katten fortfarande har för lite erfarenhet. När man undersöker katter över 2 år så lever utekatten längre. Dessa undersökningar har jag ingen källhänvisning på. Det var så länge sen jag tog del av dem. Men jag har inte hört talas om ngt som motbevisat detta.
    Men spelar det egentligen någon roll? Har själv haft en katt som dog ung, och nej, det var inte på något sätt roligare för att den var under två år. Varför ska man räkna bort de första två åren? Helt ologiskt.

Nästan hälften av alla katter försäkrade i Agria dör i trafikolyckor. Tänk på då att man oftast försäkrar innekatter, katter som bort på gård och liknande är sällan försäkrade. Trots detta kommer siffran upp i nästan 50%!!
    www.agria.se/agria/pvsearch.nsf/id/C1256BB20031FB36C125703F00455DF0&
  • Eisa

Jag hade en vit katt som var stendöv och den blev en innekatt. Hon verkade ha lite dålig balans också? Hon ramlade ner i toaletten och höll på

• Neko

Vi tog över en utekatt när vi flyttade (den följde med huset) och den valde sedan själv efter ett tag att bli innekatt, så det är absolut inte så att det är dåligt för katter att vara inne, vissa vill ju det tom =)

Svar på tråden Vita katter - dövhet